اروپا برای جنگ هسته ای آماده شود

مدودیف از نزدیکان به پوتین اروپا را تهدید کرد که خطر جنگ هسته ای نزدیک است.

اروپا برای جنگ هسته ای آماده شود

مسکو اعلام کرده است در صورت پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو و نیز با استقرار تسلیحات هسته‌ای، مجبور خواهد شد دفاع خود را در بالتیک(اروپای شمالی) تقویت کند، زیرا جنگ علیه اوکراین وارد هفتمین هفته خود شده و این کشور برای یک حمله بزرگ در شرق آماده می‌شود.

 دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه و یکی از اعضای ارشد شورای امنیت روسیه، روز پنجشنبه گفت که در صورت پیوستن دو کشور شمال اروپا به ائتلاف تحت رهبری آمریکا، تمامی نیروهای این کشور در منطقه اسکاندیناوی تقویت خواهند شد.

 فنلاند و سوئد در حال بررسی این موضوع هستند که آیا چندین دهه عدم تعهد نظامی را کنار بگذارند و به ناتو بپیوندند یا خیر.رهبران دو کشور شمال اروپا می گویند حمله روسیه به اوکراین "کل چشم انداز امنیتی" اروپا را تغییر داده است.

 مدودف گفت: الحاق آنها به این ائتلاف مرز زمینی روسیه با اعضای ناتو را بیش از دو برابر خواهد کرد و طبیعاً، ما باید این مرزها را با تقویت دفاع زمینی، هوایی و دریایی در منطقه تقویت کنیم.

 مدودف، متحد نزدیک رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، به صراحت تهدید هسته ای را مطرح کرد و گفت که عضویت فنلاند و سوئد در ناتو به این معنی است که دیگر نمی توان درباره وضعیت عاری از سلاح هسته ای برای بالتیک صحبت کرد. وی تاکید کرد: "تعادل باید برقرار شود".

الکساندر گروشکو، معاون وزیر خارجه روسیه، گفت که مسکو در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، «اقدامات امنیتی و دفاعی را که لازم بدانیم» اتخاذ خواهد کرد و افزود که این اقدام «وضعیت نظامی را به‌طور جدی بدتر می‌کند» و به «نامطلوب‌ترین شرایط» منجر می‌شود. 

سانا مارین، نخست وزیر فنلاند، روز چهارشنبه گفت که فنلاند، که 1300 کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد، احتمالاً ظرف چند هفته درباره درخواست ناتو تصمیم خواهد گرفت.

معاون وزیر دفاع اوکراین هانا مالیار، روز پنجشنبه گفت که روسیه در حال جمع‌آوری نیرو در امتداد مرز روسیه و اوکراین، در بلاروس و در منطقه جدایی‌ناپذیر ترانسدنستریا مولداوی است و شهرهای شرقی خارکف، دونتسک و زاپوریژژیا مورد حمله موشکی قرار گرفته‌اند.

 مسکو روز پنج‌شنبه اعلام کرد که گل سرسبد این کشور در دریای سیاه یعنی ناو مسکوا، بر اثر انفجاری که به گفته وزارت دفاع این کشور در اثر انفجار مهمات «در نتیجه آتش‌سوزی» به‌وجود آمده، آسیب جدی دیده است.  اوکراین گفت این ناو نظامی مورد اصابت موشک قرار گرفته است.

تهاجم روسیه تاکنون بیش از 10 میلیون اوکراینی را از خانه های خود بیرون کرده است که بیش از 4.6 میلیون نفر از آنها به خارج از کشور گریخته اند.  تحلیلگران می گویند تحریم های غرب باعث بدترین بحران اقتصادی روسیه از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی شده است. در پی اعمال تحریم ها بیش از 600 شرکت غربی از کشور خارج شده اند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها