اشتباهات پوتین!

پیش فرض های نادرست، لجستیک وحشتناک و مقاومت سرسختانه اوکراین، ماجراجویی رئیس جمهور روسیه در اوکراین را تا به این لحظه به کلی ناکار کرده است.

اشتباهات پوتین!

  محاسبات اشتباه پوتین موجب شکست حمله به اوکراین شد

 

 جک دتش

فارین پالیسی

طبق برنامه ریزی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه این کشور می توانست در عرض چند روز ولودومیر زلنتسکی و دولتش را سرنگون کند. با این حال چشم‌انداز جنگ برای نیروهای روسی که برای محاصره پایتخت با کمبود امکانات پایه روبه رو هستند، به طور فزاینده‌ای مبهم می‌شود.

فارین پالیسی

 

رفته رفته بزرگترین ترس رئیس جمهوری روسیه می‌رود تا به واقعیت بپیوندد. حالا کشورهایی که زمانی در پیوستن به ناتو منفعل بودند علاقه خود را به این کار آشکارتر می‌کنند، ناتو حضورش در اروپای شرقی را تقویت می کند، آلمان به افزایش هزینه های دفاعی فکر می کند و می خواهد در وابستگی اش به انرژی روسیه بازنگری کند.

 

روسیه در مورد ارتش خود و اوکراین پیش فرض های اشتباهی داشت، همچنین درباره اینکه اوکراینی ها ارتش روس را نیرویی آزادی بخش می دانند. پوتین در دوران کرونا کاملا قرنطینه شده بود و بسیاری از ناظران در مورد کیفیت و صحت اطلاعات رسیده به او تردید دارند.

 

حمله اولیه با مقاومت سربازان اوکراینی و سراسیمگی سربازان روسی همراه بود که آمادگی روانی لازم برای رفتن به جنگ را نداشتند و در ادامه با کمبود سوخت و غذا روبه رو شدند. سپس نیروهای روسی درگیر یک جنگ متعارف و اسیر ضد حملات اوکراینی ها شدند. گزارش ها نشان می دهد که تا به حال ۷ هزار سرباز روسی کشته شده اند، اگرچه تلفات واقعی بیش از اینهاست.

 

ناظران غربی بر این باورند که نیروهای روسی از تحرک لازم برخوردار نیستند. وزارت دفاع بریتانیا روز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای اوکراینی به شکل فوق العاده ای از این عدم تحرک نیروهای روسی بهره برداری کرده و خسارت سنگینی به آنها وارد کرده اند.

 

گرچه ارتش روسیه در ابتدا آماده به نظر می رسید اما مسکو در حال حاضر مشغول تقویت و جمع آوری نیرو مثلا از سربازان سوری است. یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده در این زمینه می گوید که این اقدام روسیه نشان می دهد که کرملین نگران آن است که نیروهایش چه مدت می توانند جنگ را ادامه دهند.

 

کرملین همچنین انتظار داشت نوع متفاوتی از واکنش را از سوی اوکراین دریافت کرد. یک مقام اسرائیلی در این باره می گوید که پوتین بر این باور بود که نیروهای روسی با یک جنگ نفر به نفر قرن بیستمی علیه اوکراین روبه رو هستند اما در عوض از واحدهای کوچکی ضربه خوردند که جنگ افزارهای پیشرفته روسیه را از کار انداختند.

 

با این حال هنوز خطرات مهمی در شرق وجود دارد. مقامات دفاعی ایالات متحده بر این موضوع پافشاری می کنند که روسیه تلاش می کند نیروهای اوکراینی را در خط مقدم دونباس از شمال و جنوب احاطه کند تا مانع از دفاع آنها از کی‌یف شود.

 

همچنان که ارتش اوکراین مانع از پیشروی روسیه می شود، زلنتسکی با مهارت خوبی با کشورهای غربی برای کمک های بیشتر نظامی لابی می کند. زلنتسکی به مقامات ایالات متحده آمریکا، آلمان و انگلیس تجربه جنگ جهانی دوم را یادآوری می کند تا آنها را به اجرای اقدامات بیشتری وادار کند.

 

مرحله بعدی جنگ به این بستگی دارد که آیا مسکو می تواند چالش های لجستیکی خود را برطرف کند و تلفات نیروهایش را کاهش دهد و آیا اوکراین می تواند کمک های نظامی بیشتری از غرب بگیرد یا نه. اگر روس ها بتوانند در چند هفته آینده، پیشروی و شهرهای کلیدی را تسخیر کنند می توان سناریویی را در نظر گرفت که در آن روس ها در شش ماه آینده شرق اوکراین را در تصرف خود داشته باشند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها