آیا توافق هسته‌ای به یک سفر وابسته است؟

آیا توافق هسته‌ای به یک سفر وابسته است؟

آیا توافق هسته‌ای به یک سفر وابسته است؟

 

برخی ناظران معتقدند سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی در روز شنبه به تهران، یکی از گره‌های مهم توافق هسته‌ای را می تواند باز کند.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس در بحبوحه مذاکرات احیای برجام میان ایران و قدرت های جهانی برای چند ساعت به تهران می‌رود.

سفر آقای گروسی برای روز شنبه ۱۴ اسفند (پنجم مارس) برنامه ریزی شده و قرار است در جریان آن با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ملاقات کند و در پایان روز در بازگشت به وین مقر آژانس در یک کنفرانس خبری به سئوالات درباره نتایج این سفر پاسخ دهد.

 

طبق گفته رسانه‌ها یکی از اختلاف‌های باقیمانده در این توافق پایان دادن به تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که شاید این موضوع بعد از سفر گروسی دبیر کل این آژانس به تهران حل و فصل ‌شود

 

رسانه ها می گویند احتمال دارد در زمان حضور مدیرکل آژانس در تهران، وی با دیگر مقام های ایرانی هم ملاقات کند.

 

بی بی سی نوشته؛ دیدار مدیرکل آژانس از ایران در وضعیتی انجام می شود که مذاکرات احیای توافق هسته ای برجام به دلیل سوالات بی پاسخ مانده بازرسان این نهاد درباره منشاء اورانیوم در برخی از مراکز از پیش اعلام نشده ایران به آژانس باعث بروز اختلاف شده است.

این مکان ها از از جمله به تورقوزآباد مربوط می‌شود که آژانس در آن آثاری از مواد رادیواکتیو یافته و خواهان توضیح ایران در این باره است.

علت مفقود شدن مقداری اورانیوم طبیعی در ایران هم از دیگر سوالات آژانس است.

 

ایران می خواهد که آژانس پرونده این سوالات را همزمان با توافق احتمالی احیای برجام مختومه اعلام کند اما آقای گروسی گفته است آژانس "هرگز پرونده‌ای را که به دلیل لزوم شفاف‌سازی درباره مکان‌های مشخصی در ایران باز کرده، به دلایل سیاسی نخواهد بست".

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها