از سوی دو سناتور آمریکایی ارائه شد؛

طرح بانک سوخت هسته‌ای برای باز شدن گره برجام

در این طرح پیشنهاد شده که آمریکا یک بانک سوخت هسته‌ای در خاورمیانه به راه اندازد که نیاز همه کشورهای منطقه به سوخت اتمی لازم را تأمین کند.

طرح بانک سوخت هسته‌ای برای باز شدن گره برجام

طرح دو سناتور آمریکا برای توقف غنی‌سازی اورانیوم ایران

 

دویچه وله نوشت: در حالیکه مذاکرات احیای برجام همچنان ادامه دارد، دو سناتور ارشد ایالات متحده از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات طرح قطعنامه‌ای را تقدیم سنای آمریکا کرده‌اند که هدف آن جلوگیری از رقابت اتمی و مقابله با خطر گسترش سلاح‌های هسته‌ای منطقه خاورمیانه است.

سایت کمیته روابط خارجی سنای آمریکا جمعه ۱۱ فوریه (۲۲ بهمن) گزارش داد که طرح این قطعنامه‌از سوی باب منندز، سناتور حزب دموکرات و رئیس این کمیته و لیندسی گراهام، سناتور ارشد حزب جمهوری‌خواه ارائه شده است.

در این طرح پیشنهاد شده که آمریکا یک بانک سوخت هسته‌ای در خاورمیانه به راه اندازد که نیاز همه کشورهای منطقه به سوخت اتمی لازم را تأمین کند.

به باور این دو سناتور از طریق ایجاد چنین بانکی جلوی گسترش سلاح‌های هسته‌ای در منطقه گرفته خواهد شد و جمهوری اسلامی نیز باید غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کرده و سوخت اتمی مورد احتیاج‌اش را از طریق همین بانک سوخت هسته‌ای فراهم کند.

به گزارش سایت کمیته روابط خارجی سنای آمریکا سناتور منندز و سناتور گراهام در این ارتباط به ایجاد بانک سوخت هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قزاقزستان اشاره کرده‌اند که چند سال پیش راه‌اندازی شد.

این دو سناتور معتقدند که دولت ایالات متحده می‌تواند طرح یاد‌شده را بسط دهد یا طرحی جداگانه برای خاورمیانه اجرایی کند و از این طریق به همه کشورهای برخوردار از نیروگاه اتمی از جمله جمهوری اسلامی سوخت ارائه شود.

منندز و گراهام در عین حال تصریح کرده‌اند، آمریکا باید در صورت ورود جمهوری اسلامی به چنین توافقی و چشم‌پوشی ایران از غنی‌سازی اورانیم، فراتر از برجام اقدام به لغو تحریم‌ها کند.

بنابر طرح این دو سناتور "تحریم‌های اصلی" علیه جمهوری اسلامی در چنین صورتی باید برداشته شده و تحریم‌های دیگر نیز باید به تدریج لغو شوند، مشروط بر آنکه ایران به پشتیبانی خود از تروریسم، فعالیت‌های خصمانه، عدم ثبات منطقه، گروگانگیری و نقض حقوق بشر پایان دهد.

سناتور منندز که ریاست کمیته سیاست خارجی سنای آمریکا را نیز بر عهده دارد، تصریح کرد:

«در هفته‌های اخیر مشخص شده که ایران با پیشبرد سریع برنامه اتمی خطرناک خود در آستانه دستیابی به مواد لازم برای تولید سلاح هسته‌ای است.»

او افزود: «ایران برخوردار از سلا‌ح هسته‌ای تهدیدی برای مصالح آمریکا خواهد بود و به رقابت اتمی در منطقه‌ای دامن خواهد زد که خود‌به‌خود پر از درگیری و نزاع است.»

منندز که از حزب دموکرات است، چندی پیش نیز مخالفت جدی خود با احیای برجام را ابراز داشته و از دولت باید خواسته بود، سیاستی قاطعانه و جدید برای مقابله با برنامه هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی در پیش بگیرد و مانع حمایت ایران از گروه‌های نیابتی در منطقه شود.

دور هشتم مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای آلمان، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه با حضور غیرمستقیم آمریکا با هدف احیای برجام، از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن در وین، پایتخت اتریش، از سر گرفته شده است.

هدف از این مذاکرات بازگشت به توافق اتمی سال ۲۰۱۵ است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ به طور یک‌جانبه از آن خارج شد.

جمهوری اسلامی خواستار لغو همه تحریم‌ها است و این در حالی است که غرب خواستار بازگشت ایران به تمامی تعهداتش در برجام است. ایران به صورت گام به گام این تعهدات را لغو کرده و اکنون مدتی است که برخلاف برجام مشغول غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بالاست.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها