حمله نظامی آمریکا نزدیک است

افزایش تنش های دیپلماتیک حاکی از این است که احتمالا آمریکا طی هفته های آینده از گزینه حمله نظامی علیه روسیه استفاده کند.

حمله نظامی آمریکا نزدیک است

به گزارش مستقل آنلاین خبرگزاری رویترز نوشت:

 وزارت امور خارجه ایالات متحده روز یکشنبه اعلام کرد که به اعضای خانواده دیپلمات ها دستور داده است که اوکراین را ترک کنند، زیرا جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در حال بررسی گزینه های تقویت نیروهای نظامی آمریکا در شرق اروپا برای مقابله با افزایش نیروهای روسیه است.

 این دستور که همچنین به دیپلمات‌های آمریکایی مستقر در سفارت در کیف پایتخت اوکراین اجازه خروج داوطلبانه را می‌داد، یکی از واضح‌ترین نشانه‌هایی بود که نشان می‌دهد مقامات آمریکایی برای اقدام تهاجمی روسیه در منطقه آماده می‌شوند.

سفارت آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: «اقدامات نظامی روسیه ممکن است در هر زمانی رخ دهد».  در ادامه این بیانیه آمده است: «مقامات در موقعیتی نخواهند بود که شهروندان آمریکایی را در چنین شرایط احتمالی تخلیه کنند، بنابراین شهروندان آمریکایی که در حال حاضر در اوکراین حضور دارند باید بر این اساس برنامه ریزی کنند».

 وزارت خارجه اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام را «پیش‌وقت و تظاهر احتیاط بیش از حد» می‌داند. در این بیانیه آمده است: «در واقع، اخیراً هیچ تغییر اساسی در وضعیت امنیتی صورت نگرفته است: تهدید امواج جدید تجاوز روسیه از سال 2014 ثابت مانده است و تجمع نیروهای روسی در نزدیکی مرزهای دولتی در آوریل سال گذشته آغاز شد».

 تنش ها در اوکراین برای ماه ها پس از اینکه کرملین حدود 000/100 سرباز را در نزدیکی مرزهای اوکراین جمع آوری کرد، افزایش یافته است، افزایش چشمگیری که غرب می گوید آماده شدن برای جنگی برای جلوگیری از پیوستن اوکراین به ائتلاف امنیتی غربی ناتو است.

 کرملین بارها برنامه‌ریزی برای حمله را رد کرده است، اما ارتش روسیه با تصرف کریمه و حمایت از نیروهای جدایی‌طلب که 8 سال پیش کنترل بخش‌های بزرگی از شرق اوکراین را به دست گرفتند، بخشی از خاک اوکراین را از بین برد.

 اعلامیه وزارت امور خارجه یک روز پس از آن منتشر شد که مقامات بریتانیایی گفتند که اطلاعاتی در دست دارند مبنی بر اینکه دولت روسیه یک قانونگذار سابق اوکراینی را به عنوان کاندیدای بالقوه برای ریاست رهبری طرفدار روسیه در کیف در نظر گرفته است.

 وزارت خارجه روسیه با رد ادعای انگلیس به عنوان "اطلاعات نادرست"، ناتو را به "تشدید تنش ها" بر سر اوکراین متهم کرد.

 مقامات ارشد دولت آمریکا پس از دیدار با دستیاران ارشد امنیت ملی در روز شنبه در کمپ دیوید گفتند، بایدن بررسی گزینه هایی را برای تقویت دارایی های نظامی آمریکا در منطقه آغاز کرده است. نیویورک تایمز می‌گوید بایدن در حال بررسی برنامه‌هایی برای اعزام 1000 تا 5000 نیرو به کشورهای اروپای شرقی است که در صورت تشدید تنش‌ها، احتمال افزایش این تعداد وجود دارد.

 

 ایالات متحده کمک نظامی به اوکراین ارسال کرده است اما تاکنون از اعزام پرسنل آمریکایی خودداری کرده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، درخواست ها برای اعمال فوری تحریم های اقتصادی علیه روسیه را رد کرد و روز یکشنبه گفت که انجام این کار توانایی غرب برای جلوگیری از تجاوز احتمالی روسیه به اوکراین را تضعیف می کند.

 بلینکن قرار بود روز دوشنبه به طور مجازی با اعضای کمیته روابط خارجی اتحادیه اروپا دیدار کند.

 در حالی که استقرار نیروهای ایالات متحده مورد بحث قرار می گرفت، یک مقام ارشد دولت جداگانه گفت که مجازات های اقتصادی ایالات متحده علیه روسیه در صورتی که روسیه بیشتر به اوکراین وارد شود، عواقب گسترده ای خواهد داشت.

 میخائیلو پودولیاک، مشاور دفتر ریاست جمهوری اوکراین در پیامی به رویترز گفت که در میان اوکراینی‌ها تردید وجود دارد که آیا مورایف «بیش از حد مضحک» است که نمی‌تواند گزینه کرملین برای رهبری اوکراین باشد.

وی افزود، اما روسیه از شخصیت‌های قبلی در پست‌های رهبری در کریمه الحاق شده و شرق اوکراین تحت کنترل جدایی‌طلبان حمایت کرده بود. بنابراین، "باید این اطلاعات را تا حد امکان جدی گرفت."

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها