بحران روسیه و آمریکا

شکست در مذاکرات؛ آغاز تنش با غرب

بحران سیاسی روسیه با غرب امروز وارد فاز جدیدی شد و انگلیس نیز با صدور بیانیه‌ای مسکو را تهدید کرد.

شکست در مذاکرات؛ آغاز تنش با غرب

 

شکست در مذاکرات؛آغاز تنش با غرب

به گزارش مستقل آنلاین، رویترز نوشت، انگلیس روز شنبه کرملین را متهم کرد که به دنبال نصب یک رهبر طرفدار روسیه در اوکراین است و گفت که افسران اطلاعاتی روسیه با تعدادی از سیاستمداران سابق اوکراینی به عنوان بخشی از طرح‌هایی برای تهاجم در تماس بوده‌اند.

 وزارت خارجه انگلیس از ارائه شواهدی برای حمایت از اتهامات خود، که در زمان تنش های شدید بین روسیه و غرب بر سر تجمع نیروهای روسیه در نزدیکی مرز خود با اوکراین مطرح شد، خودداری کرد. مسکو تاکید کرده است که هیچ برنامه‌ای برای حمله ندارد.

 لندن گفت اطلاعاتی در اختیار دارد که دولت روسیه یوهان مورایف، قانونگذار سابق اوکراین را به عنوان نامزد بالقوه برای ریاست رهبری طرفدار روسیه در نظر گرفته است.

 لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا در توییتر نوشت: ما توطئه کرملین برای استقرار رهبری طرفدار روسیه در اوکراین را تحمل نخواهیم کرد.  کرملین می‌داند که تهاجم نظامی یک اشتباه بزرگ استراتژیک خواهد بود و بریتانیا و شرکای ما هزینه سنگینی را بر روسیه تحمیل خواهند کرد.»

 این بیانیه در ساعات اولیه یکشنبه به وقت مسکو و کیف منتشر شد و هیچ بیانیه فوری از سوی کرملین منتشر نشد.

 یک منبع وزارت امور خارجه انگلیس گفت که به اشتراک گذاشتن موضوعات اطلاعاتی معمول نیست و جزئیات تنها پس از بررسی دقیق برای جلوگیری از تجاوز روسیه از حالت طبقه بندی خارج شده است.

 وزارت خارجه روسیه این اظهارات را «اطلاعات نادرست» خواند و انگلیس و ناتو را به «تشدید تنش‌ها» بر سر اوکراین متهم کرد.

 این وزارتخانه در حساب کاربری خود در فیس بوک اعلام کرد: «ما از وزارت خارجه کشور انگلیس می‌خواهیم که این فعالیت‌های تحریک‌آمیز را متوقف کند، از گسترش مزخرفات دست بردارد و در نهایت تلاش‌های خود را بر مطالعه تاریخ یوغ مغول-تاتار متمرکز کند».

 خواسته‌ها

 ادعاهای انگلیس یک روز پس از آن مطرح می‌شود که دیپلمات های ارشد ایالات متحده و روسیه نتوانستند پیشرفت بزرگی در مذاکرات برای حل بحران اوکراین ایجاد کنند، اگرچه آنها موافقت کردند که به گفتگو ادامه دهند.  روسیه خواسته های امنیتی از ایالات متحده از جمله توقف گسترش ناتو به سمت شرق و تعهد به اوکراین را برای پیوستن به ائتلاف نظامی غربی مطرح کرده است. 

 امیلی هورنای سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه ای گفت: "این نوع توطئه عمیقا نگران کننده است. مردم اوکراین حق حاکمیت دارند که آینده خود را تعیین کنند و ما در کنار شرکای منتخب دموکراتیک خود در اوکراین هستیم."

 مورایف، 45 ساله، یک سیاستمدار طرفدار روسیه است که با ادغام اوکراین با غرب مخالف است.  بر اساس نظرسنجی اندیشکده Razumkov’s Center که در دسامبر 2021 انجام شد، وی با 6.3 درصد حمایت در رتبه هفتم در میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 2024 قرار گرفت.

 مورایف به روزنامه بریتانیایی آبزرور گفت: "شب من را درست کردید. به نظر می رسد وزارت خارجه انگلیس گیج شده است."  "این خیلی منطقی نیست. من از روسیه محروم هستم. نه تنها این، بلکه پول شرکت پدرم در آنجا مصادره شده است."

 انگلیس که این هفته 2000 موشک و تیمی از مربیان نظامی را به اوکراین ارسال کرد، همچنین گفت اطلاعاتی در اختیار دارد مبنی بر اینکه سرویس‌های اطلاعاتی روسیه با «تعدادی» از سیاستمداران سابق اوکراین، از جمله شخصیت‌های ارشد مرتبط با ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور سابق، ارتباط دارند.

 یانوکوویچ در سال 2014 پس از سه ماه اعتراض علیه حکومت خود به روسیه گریخت و در سال 2019 به اتهام خیانت به طور غیابی به 13 سال زندان محکوم شد.

 برنامه ریزی برای حمله

 در بیانیه وزارت خارجه انگلستان آمده است: «برخی از این افراد با افسران اطلاعاتی روسیه که در حال حاضر در برنامه ریزی برای حمله به اوکراین مشارکت دارند، تماس دارند.»

 دفتر داونینگ استریت نخست وزیر بوریس جانسون همچنین گفت که رهبر بریتانیا در حال برنامه ریزی برای تشدید فشار بر روسیه در این هفته از طریق فراخوان از همتایان اروپایی برای همراهی با ایالات متحده برای مقابله با تجاوز روسیه است.

 پیش از این خبرگزاری ریا گزارش داده بود که تراس وزیر امور خارجه بریتانیا در ماه فوریه برای دیدار با همتای روسی خود سرگئی لاوروف به مسکو سفر خواهد کرد، در حالی که سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه و بن والاس همتای بریتانیایی وی نیز توافق کرده اند که گفتگو کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها