جهان به دوز چهارم واکسن نیازمند است

جدید ترین تحقیقات نشان می دهد برای شکست کرونا باید دوز چهارم واکسن هم تزریق شود.

جهان به دوز چهارم واکسن نیازمند است

برخی از کشورها در حال حاضر به دنبال دوز چهارم واکسن برای کمک به مقابله با افزایش شدید اومیکرون هستند، اما داده‌های اولیه نشان می‌دهد که تکرار واکسیناسیون ممکن است با سختی همراه باشد زیرا جمعیت تحت محاصره وارد کشور می‌شوند.

متخصصان می‌گویند که تغییر سریع پیام‌های سلامت عمومی در مواجهه با ویروسی که به سرعت جهش می‌یابد، سردرگمی و بی‌اعتمادی را نسبت به مزایای تقویت‌کننده‌ها ایجاد کرده است.

نوع اومیکرون ویروس کرونا بیش از 30 جهش در پروتئین اسپایک دارد - هدف اکثر واکسن‌های فعلی کووید-19. این تغییرات قابلیت انتقال Omicron را افزایش داده است و به ویروس اجازه می دهد تا از محافظت در برابر بیماری علامتی ناشی از واکسن ها و عفونت قبلی جلوگیری کند. کارشناسان می گویند با این حال واکسن ها همچنان ابزاری حیاتی در پیشگیری از بیماری های شدید و مرگ هستند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که تزریق سوم واکسن‌های Pfizer Inc (PFE.N)/BioNTech SE یا Moderna Inc (MRNA.O) که قبلاً به عنوان یک تقویت‌کننده در بسیاری از کشورها ارائه شده‌اند، می‌تواند بخش زیادی از این محافظت از دست رفته را بازگرداند.

اما داده‌های دولت بریتانیا که در دسامبر منتشر شد نشان داد که افزایش محافظت آنتی‌بادی در برابر امیکرون از تقویت‌کننده پس از 10 هفته کاهش می‌یابد و این سؤال را در مورد اینکه آیا در کوتاه‌مدت به تزریق‌های اضافی نیاز است یا خیر، ایجاد می‌کند.

بر اساس مطالعات آزمایشگاهی خود، میکائیل دولستن، دانشمند ارشد فایزر، در اوایل دسامبر به سی‌بی‌اس نیوز گفت که اگر اومیکرون به عنوان نسخه غالب کروناویروس باقی بماند، «به احتمال زیاد» در عرض چند ماه به دوز چهارم واکسن نیاز است.

در ایالات متحده، دکتر آنتونی فائوچی، مشاور پزشکی کاخ سفید در اواخر دسامبر گفت که "قابل تصور" است که یک تقویت کننده اضافی مورد نیاز باشد، اما تصمیم در مورد دوزهای بیشتر بر اساس اطلاعات هنوز در دسترس در مورد دوام موجود خواهد بود.

به افراد دارای نقص ایمنی در ایالات متحده سه دوز واکسن به عنوان بخشی از سری اولیه واکسن‌ها و یک واکسن تقویت‌کننده منفرد شش ماه بعد ارائه می‌شود.

مقامات بهداشتی در هلند، بریتانیا و آلمان نیز مفهوم نیاز به تزریق‌های تقویت‌کننده اضافی را مطرح کرده‌اند، در حالی که مقامات فرانسوی گفته‌اند که تا اواسط فوریه یا مارس که داده‌های بیشتری در دسترس است، تصمیمی نخواهند گرفت.

در روسیه، داده ها پراکنده است، اما در آخرین به روز رسانی در 12 دسامبر، وزیر بهداشت روسیه، میخائیل موراشکو، گفت 10 میلیون نفر در مقایسه با 73 میلیون روس - یا حدود نیمی از جمعیت - که دور اولیه واکسن دریافت کردند، افزایش یافته اند.

در ایالات متحده، 62 درصد از جمعیت، یا 207 میلیون نفر، تا 7 ژانویه به طور کامل واکسینه شده بودند. کمی بیش از یک سوم از این تعداد - 73 میلیون نفر - دوز تقویت کننده دریافت کرده اند. برخی از کارشناسان پیشنهاد کرده‌اند که یک تقویت‌کننده باید در تعریف جدیدی از واکسینه کامل گنجانده شود.

دکتر آنجلا راسموسن، ویروس شناس در دانشگاه ساسکاچوان در کانادا، گفت که در ایالات متحده تقویت کننده ها به عنوان راهی برای خروج این کشور از بیماری همه گیر به تصویر کشیده می شوند. اما توانایی امیکرون برای آلوده کردن بسیاری از افرادی که دوز تقویت کننده دریافت کرده اند - البته معمولاً با بیماری خفیف تر - این روایت را تغییر داده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها