قنادباشی تحلیلگر حوزه بین‌الملل در گفتگو با مستقل:

آمریکا همزمان با مذاکرات ما را تحریم می‌کند!

دکتر قنادباشی میگوید: آمریکایی‌ها همزمان با مذاکرات ما را تحریم می‌کنند و این نشانه ضعف آن‌هاست نه قدرت! جهان غرب با قدرتمند شدن ما مشکل دارد و اگر قابلیت قدرتمند شدن را نداشتیم ما را تحریم نمی‌کردند

آمریکا همزمان با مذاکرات ما را تحریم می‌کند!

امیرحسین جعفری

 

مذاکرات هسته‌ای به شکلی فرسایشی در حال ادامه است و هنوز خبری از رفع تحریم‌ها نیست.

این روزها در تعطیلات تنفس میان مذاکرات قرار داریم و از هر سمت یک اظهار نظر متفاوت به گوش می‌رسد به نحوی که شواهد خبر از توافقی در آینده‌ی نزدیک را نمی‌دهد. مذاکرات احیای برجام یا رفع تحریم‌ها ظاهرا جزئیات پیچیده و مفصلی در حوزه‌های مختلف دارد و این جزئیات بر ناظران مخفی است. به جهت بررسی موضوع فوق گفتگو کردیم با جعفر قنادباشی، سفیر سابق ایران در لیبی و تحلیل‌گر مسائل بین الملل و منطقه که مشروح آن را می‌خوانیم:

 

 پس از گذشت دو دور از مذاکرات، وضعیت فعلی ایران را در صحنه مذاکرات چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

آنچه از اظهارات اعضای تیم مذاکره کننده منعکس شده و خودشان نیز صراحتا بیان کرده‌اند این است که پیشنهاداتی را به طرفین مذاکره مطرح کرده‌ایم که مورد قبول واقع شد و نشانه خوبیست. طرف مقابل اگرچه که سعی می‌کند ما را مانع ادامه مذاکرات معرفی کند اما تلویحا اظهار به اینکه مواضع گذشته را رها کرده‌اند و می‌خواهند در راستای رفع تحریم‌ها تلاش کنند این سیگنال‌ها را اینگونه می‌توان تحلیل کرد که غرب از رویکرد پیشین خود نسبت به ایران به نوعی پیشمان است اما بیان نمی‌کنند.

غربی‌ها به این عقب نشینی نسبت به رفتار ترامپ حرف نمی‌زنند زیرا لابی‌های صهیونیستی و برخی مقامات آمریکا نیز در این زمینه موثرند. آمریکایی‌ها صراحتا می‌گویند خروج از برجام بزرگترین اشتباه بوده است که البته دو معنا دارد یا در قالب رقابت‌های حزبی حرف می‌زنند که یعنی رئیس جمهور قبل و حزب جمهوریخواه اشتباه کرده است.

اما واقعیت موضوع چیز دیگری هم هست این اقدام آمریکا باعث شد در جهان موقعیت بدی پیدا کنند و با توجه به دیگر توافقاتی هم که ترامپ و حزب جمهوریخواه از آن کنار کشیدند به اعتبار آن‌ها ضربه زد و این اتفاق بر اروپا نیز تاثیر گذاشته است. آمریکایی‌ها خروج از برجام را نادرست می‌دانند و اعتراف می‌کنند که خوب بود در برجام می‌ماندند.

 پشت صحنه مذاکرات موضع قوی داریم. در پشت صحنه مذاکرات بازخوردهای رسانه‌ای و تبلیغاتی وجود دارد و به همین خاطر اروپایی‌ها به آن اعتراف نمی‌کنند زیرا به منابع ایران از جمله نفت و گاز بخصوص آلمان و فرانسه و انگلیس نیاز دارند.

 

 آمریکا در میانه‌ی مذاکرات دوباره ایران را مورد تحریم قرار داده است. این تحریم‌ها چه تاثیری بر روند مذاکره می‌گذارد؟ نپذیرفتن مذاکرات آیا باعث افزایش تحریم‌ها می‌شود؟

 

این مسائل از دست آمریکایی‌ها خارج است. اراده‌ای که بتوانند همه این‌ها را کنترل کنند به صورت جمعی ندارند. گاهی پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا اختلاف دارند در افغانستان و عراق هم این اختلافات وجود داشته است.

در روندهای قانونی مذاکرات پیش می‌رود اما هماهنگ کننده‌ای که مواضع را یکی کند وجود ندارد. ماهیت آمریکا این است که با توجه به موضع استعمارطلبانه تحریم‌ها را زیاد کند اما از نظر سیاسی این کار را می‌کنند. آمریکایی‌ها تنها شیوه‌شان برای برخورد با ایران مذاکره است. چرا این را می‌گویند؟

چون می‌خواهند از طریق مذاکره از ما امتیاز بگیرند. دولت آمریکا و سازمان‌هایی که در آنجا وجود دارد هماهنگی ندارند و برخی از این تحریم‌ها پیش می‌آید. بحث‌های حقوق بشری نیز از دست دولت آمریکا خارج است و این تصور که آمریکایی‌ها قدرتی دارند که مواضع خود را هماهنگ پیش ببرند اینطور نیست.

در نشست حقوق بشری سازمان ملل یک روندی است که از گذشته آغاز شده بوده و به طور اتوماتیک نیز ادامه دارد. الان اینطور نیست که یک هماهنگی بین وزارت خارجه، خزانه‌داری و گروه‌های نظامی وجود داشته باشد اما همه در ضدیت با ایران مشترکند. آمریکایی‌ها همزمان با مذاکرات ما را تحریم می‌کنند و این نشانه ضعف آن‌هاست نه قدرت!

جهان غرب با قدرتمند شدن ما مشکل دارد و اگر قابلیت قدرتمند شدن را نداشتیم ما را تحریم نمی‌کردند. تبدیل به یک قدرت شدن برای آن‌ها خطرناک است. اینکه آن‌ها ما را تحریم می‌کنند این است که ما در حال تبدیل شدن به یک قدرت رقیب هستیم. تا زمانیکه آن‌ها می‌خواهند قدرت برتر باشند این تضاد باقی است. آن‌ها از ابتدای انقلاب یعنی از زمان کارتر و ریگان تحریم‌ها را آغاز و تا امروز ادامه داده‌اند و تحریم‌ها اضافه هم شده است و در دوران ترامپ به حداکثر رسید. بنظر من بخشی از این تحریم‌ها به صورت ناگزیر برداشته خواهد شد چون برای آن‌ها نیز هزینه‌بر است. اینکه کلا تحریم‌ها را بردارند اتفاق نخواهد افتاد.

اقتصاد ما دو بیماری دارد اول اتکا به نفت و دوم اقتصاد دولتی. این تحریم‌ها کمک می‌کند از این دو بیماری نجات پیدا کنیم. ما ۷۰ سال است اتکا به نفت داریم که باید در دراز مدت کاهش پیدا کند و این به نفع ماست. دولت نیز در حال فروش اموالش است که خوب است. ما از تهدید آمریکا در حال ایجاد یک فرصت برای حل مشکلات اقتصادی هستیم.

بنظر شما آیا برجام در حال احیاست؟ چطور کسانیکه مخالف برجام بودند حالا با در دست داشتن جزییات آن مذاکره می‌کنند؟

باتوجه به پیشنهادات توافق جدیدی در حال شکل‌گیری است. چیزیکه سبب شود آمریکا تحریم‌ها را بردارد حالا هر اسمی داشته باشد ما دنبال آن هستیم چه برجام باشد چه نباشد. در فضای مجازی برخی می‌گویند ایران در حال احیاء برجام است برجامی که تعهدهای آن را انجام دهیم و تحریم‌ها نشکند را نمی‌خواهیم. اما برجامی که با انجام تعهدات طرفین تحریم‌ها را بردارد را دنبال خواهیم کرد. برجامی که با آن مخالفیم این است که تعهدات را به سرعت انجام دادیم یک تحریم هم نشکست ما چیزی را می‌خواهیم که تحریم‌ها با آن برداشته شود. اسم که فرقی ندارد. خانم شرمن می‌گوید ما واژه‌هایی را در برجام گذاشتیم که تیم مذاکره کننده متوجه نبود و ما تعجب کردیم. لذا بحث واژه و جزئیات نیست هدف اصلی ما رفع تحریم‌هاست. ما زمانی غنی سازی را کاهش می‌دهیم که تحریم‌ها برداشته شود.

نکته آخر

پبهترین کار در این شرایط این است که مردم ما از هر گروهی که هستند منافع ملی را در نظر داشته باشند و اگر انتقادی متوجه تیم مذاکره کننده است خصوصی به آن‌ها بگویند اینکه کشورهایی که با ما دشمنی ثابت شده دارند با آن‌ها در حال مذاکره‌اند و ما تیم مذاکره کننده را تضعیف کنیم کار درستی نیست. اگر شیوه تیم مذاکره کننده درست نیست باید انتقادات درست و دوستانه به آن‌ها شود. بنظر من عجیب است؛ حتی وقتی یک خانواده می‌خواهد با یک خانواده دیگر وصلت کند که آن را تضعیف نمی‌کنند. هم تیمی‌ها که کل تیم را مسخره نمی‌کنند. ما الان یک تیمی هستیم که در حال مذاکره‌ایم اما برخی تیم را مسخره می‌کنند. البته انتقاد هست و ممکن است در راهبردها اشتباهاتی باشد اما در این شرایط حساس مذاکره نباید تیم مذاکره کننده را تضعیف کرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها