تورم کشورهای اروپایی به زیر 3 درصد رسید!

با بهبود اوضاع جهانی،تورم در کشورهای اروپایی به زیر 3 درصد رسید.

تورم کشورهای اروپایی به زیر 3 درصد رسید!

به گزارش مستقل آنلاین، یورو نیوز نوشت:

بر اساس گزارش اداره آمار فرانسه INSEE، تورم سالانه مصرف‌کننده در فرانسه به دلیل افزایش تدریجی هزینه‌های غذا و انرژی، در ژانویه 2024 از 3.7 درصد در دسامبر به 3.1 درصد رسید.

نرخ تورم سالانه کمتر از حد انتظار بود و فرانسه کمترین افزایش قیمت را از ژانویه 2022 را شاهد بود. این کاهش عمدتاً به دلیل کاهش قیمت حامل های انرژی بود که 1.9٪ افزایش یافت پ در دسامبر سال گذشته رخ داد. قیمت مواد غذایی نیز تا حدودی کاهش یافت. تورم کلی مواد غذایی پس از 7.2 درصد در دسامبر به 5.7 درصد رسید.

بر اساس گزارش INSEE، قیمت ها برای محصولات تولیدی مانند پوشاک و کفش نیز به شدت کاهش یافت و در مقایسه ماهانه حتی 1.7 درصد کاهش یافت که همچنین تنها عامل کاهش ماهانه قیمت های مصرف کننده بود.

با این حال، ژانویه فصل عمده فروش در فرانسه است، بنابراین کاهش قیمت لباس و کفش کاملاً تعجب آور نیست. قیمت‌های تعدیل‌شده فصلی که این گونه تأثیرات فصلی را مشخص می‌کند، هیچ تغییری در قیمت مصرف‌کننده در ژانویه نسبت به ماه‌های قبل نشان نداد.

تورم اصلی، بدون احتساب قیمت مواد غذایی و انرژی، و شاخص اصلی بانک‌های مرکزی برای سنجش جهت حرکت بعدی خود در سیاست پولی، نسبت به سال قبل کاهش یافت و در ژانویه 2024 به +3 درصد رسید،

فرانسه تنها نیست که شاهد کاهش قیمت مصرف کننده است، اقتصادهای بزرگ منطقه یورو کاهش مشابهی را در تورم مشاهده کرده اند. بر اساس برآوردهای اولیه یورواستات، آلمان و اسپانیا در ژانویه نسبت به ماه قبل 0.2 درصد کاهش تورم داشتند.

بر اساس اولین برآورد یورواستات، تورم سالانه در بلوک مشترک یورو از آوریل 2023 کاهش یافته است و در ژانویه به 2.8 درصد رسیده است. ادامه کاهش تورم می تواند به بانک مرکزی اروپا (ECB) فرصت بدهد تا شروع به کاهش نرخ بهره تاریخی بالا کند و به اقتصاد 20 کشور کمک کند تا با تهدید رکود اقتصادی مقابله کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها