چگونه رئیس جمهور مصر برنده جنگ غزه شد

این جنگ نقش حیاتی مصر را به عنوان مجرای کمک‌های بشردوستانه به غزه و میانجیگری بین اسرائیل و حماس، برجسته‌تر از پیش کرده است.

چگونه رئیس جمهور مصر برنده جنگ غزه شد

هر جنگی که پیش می‌آید، فرصت خوبی برای السیسی است تا آن را بهانه‌ای برای توجیه بحران اقتصادی کند

 

 

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، صبح روز هفت اکتبر که از خواب بیدار شد از محبوبیت ناچیزی به عنوان کسی که برای سومین دوره ریاست‌جمهوری انتخاب می‌شود و کشورش در آستانه یک فروپاشی اقتصادی با حرکت آهسته قرار گرفته، برخوردار بود.

مجموع تحولاتی که پس از این تاریخ رخ داد همه این ناکامی‌ها و بدنامی‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده و جنگ جایگزین نگرانی‌های مالی و گلایه‌های اقتصادی مصری‌ها بخصوص در رسانه‌های اجتماعی شده است. 

برای شرکای غربی و حامیان السیسی در خلیج فارس، این جنگ همچنین نقش حیاتی مصر را به عنوان مجرای کمک‌های بشردوستانه به غزه و میانجیگری بین اسرائیل و حماس، برجسته‌تر از پیش کرده است. 

عبدالفتاح السیسی، ژنرال سابق با هنر فراوان در  شکست‌های بی‌وقفه، اکنون با یک خوش شانسی و فرصت دیگری روبه رو شده است. فرصتی  که به او این امکان را می‌دهد تا خود را به عنوان یک قهرمان آرمان فلسطین در داخل و یک رهبر منطقه‌ای مهم و سرنوشت ساز در خارج از کشور معرفی کند.

انتظار می‌رود که رای‌گیری سه روزه ریاست‌جمهوری که از روز یکشنبه آغاز شد، به او برگ سبزی برای ادامه یک دوره شش ساله دیگر بدهد، البته که هیچ یک از سه رقیب او شانسی برای پیروزی بر او ندارند.

به گفته تحلیلگران و دیپلمات‌ها، با این وجود، رئیس جمهور باید با دقت مسیر پیش رو را ادامه دهد. بحران اقتصادی که به هاله آسیب‌ناپذیری السیسی رسوخ کرده، هنوز هم خانواده‌ها، شرکت‌ها و منابع مالی کشور را با دردسرهایی روبرو کرده است. با غزه یا بدون غزه، انتظار می‌رود مصر پس از انتخابات با کاهش ارزش پول خود روبه رو شود که این یک فشار مضاعف بر مردم خواهد بود.

در مسئله فلسطین، با توجه به حمایت عمومی از فلسطینی‌ها، مصری‌ها نسبت به هر نشانه‌ای که دولتشان را همراه با اسرائیل و مقصر در رنج کشیدن فلسطینی ها ببینند، حساس هستند.

این همراهی خواه با پذیرش محدودیت‌های اسرائیل در مورد کمک‌های ارسالی از مصر به غزه باشد یا پذیرش کوچ اجباری فلسطینی‌ها به صحرای سینا که به طور گسترده در سراسر جهان عرب با آن مخالفت می‌شود.

هشام سالم، محقق جهان عرب در مرکز دموکراسی، توسعه و حکومت قانون استنفورد، گفت: «دولت قطعاً نمی‌خواهد صبر مردم مصر را بخصوص در مسئله فلسطین آزمایش کند.»

صلاح علی، یک مهندس ساکن جنوب مصر به نیویورک تایمز می‌گوید: هر جنگی که پیش می‌آید، فرصت خوبی برای السیسی است تا آن را بهانه‌ای برای توجیه بحران اقتصادی کند.

او با طرح این پرسش که منظور شما از انتخابات چیست؟ با طعنه می‌گوید که نتیجه از پیش تعیین‌شده است. به هر حال سه رقیب السیسی که توانستند به مرحله آخر برسند چندان شناخته شده نیستند.

منبع: جماران

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها