صف‌کِشی مخالفان و موافقان توافق

چه کسانی مخالف توافق هستند و مذاکرات به کجا می‌رسد؟/ افشاگری میدل‌ایست‌آی

توافق، مخالفان زیادی دارد؛ از جمله محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، که معتقد است این توافق هیچ سود اقتصادی ندارد. سعید جلیلی، مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای و نماینده فعلی رهبری در شورا و محمد باقری، رئیس کل نیروهای مسلح ایران از مخالفان پیش‌نویس فعلی توافق هستند.

چه کسانی مخالف توافق هستند و مذاکرات به کجا می‌رسد؟/ افشاگری میدل‌ایست‌آی

۲۰ سال پس از آغاز مذاکرات ایران و غرب و ۸ سال پس از برجام، دولت رئیسی نیز از ۸ آذر ۱۴۰۰ مذاکرات را ادامه داد، اما پس از گذشت یکسال هنوز چشم‌اندازی از پایان مذاکرات و توافق نهایی وجود ندارد.

سارا معصومی

سارا معصومی خبرنگار سیاست خارجی اعتماد از افشاگری میدل‌ایست آی خبر داده که اختلافات جدی در پشت خیمه تیم مداکره‌کننده ایرانی وجود دارد. او نوشته است:

افشاگری میدل ایست آی از تنش داخلی بر سر ‎برجام

سعید جلیلی و محمد باقری مخالف برجام هستند. علی باقری به حامی همه جانبه برجام تبدیل شده اما شهامت این را ندارد که مسئولیت امضای توافق را برعهده بگیرد.
علی شمخانی از روحانی و ظریف حمایت نکرد و نمی خواهد هزینه ای بدهد.

 اختلافات علی باقری و سعید جلیلی، افزایش یافته است. در نتیجه این اختلافات، باقری در ابتدا یکی از چهره‌های نزدیک به جلیلی را از تیم مذاکره حذف کرد و بعد تیم جلیلی در پاسخ، پیش‌نویس توافق را در بهمن‌ماه سال گذشته فاش کرد.
توافق، مخالفان زیادی دارد؛ از جمله محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، که معتقد است این توافق هیچ سود اقتصادی ندارد.
سعید جلیلی، مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای و نماینده فعلی رهبری در شورا و محمد باقری، رئیس کل نیروهای مسلح ایران از مخالفان پیش‌نویس فعلی توافق هستند.

 

سرلشکر باقری

در شهریورکه پیش‌نویس نهایی روی میز بود، باقری آماده بود تا امیر عبداللهیان را به وین ببرد و احیای برجام را اعلام کند، اما سعید جلیلی شروط جدیدی را مطرح کرد و تصمیم‌گیرندگان کلیدی را متقاعد کرد که این شرایط را به پیش‌نویس اضافه کنند که البته همه این شروط از سوی آمریکا رد شد.

علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی، «موضع سختگیرانه‌ای اتخاذ کرده است و نمی‌خواهد به‌عنوان مخالف یا طرفدار توافق به او برچسب زده شود و اراده‌ای برای پرداخت هیچ هزینه‌ای برای توافق ندارد.»/پایان رشته توئیت 


با این حساب تنها راه رسیدن به توافق، تعیین تکلیف آن در میان سطوح بالاتر نظام و به ویژه شورای‌عالی امنیت ملی است. 

شاید هم باید در انتظار تغییراتی باشیم تا با جابجایی مهره‌های کلیدی شرایط اقتصادی کشور دچار تحول شود. 
 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها