پوتین در آستانه شکست؛مردم اوکراین امیدوار

بر اساس آخرین اخبار،روسیه جنگ را باخته و در حال از دست دادن خاک اوکراین است.

پوتین در آستانه شکست؛مردم اوکراین امیدوار

به گزارش مستقل آنلاین روزنامه گاردین نوشت:

ولادیمیر پوتین در سخنرانی روز چهارشنبه خود اعلام کرد که کرملین سیصد هزار نفر نیروی ذخیره نظامی را برای خدمت در اوکراین بسیج خواهد کرد. او اصرار داشت که روسیه صرفا از خود و سرزمین هایش دفاع می کند – و غرب نمی خواهد صلح در اوکراین را ببیند. به طرز متناقضی، پاسخ بسیاری از اوکراینی ها به سخنرانی پوتین تسکین بخش - و حتی امیدوار بود.

در تمام این ماه‌ها، کرملین می‌خواست مردم روسیه از کارزار نظامی دور بمانند. کرملین بارها اعلام کرده بود هرگاه که از سیاست دوری کنید و نسبت به جنگ بی تفاوت باشید، دولت شما را تنها خواهد گذاشت. اما اعلام بسیج عمومی ممکن است این را تغییر دهد. حدود سیصد هزار خانواده دیگر شخصاً جنگ را احساس خواهند کرد. این اقدام همچنین تایید می کند که روسیه بدون پرسنل بیشتر قادر به دفاع از سرزمین هایی که اشغال کرده است نخواهد بود. ارتش روسیه به شدت به نیروهای بیشتری نیاز دارد تا خط مقدمی را به طول 1500 مایل حفظ کند.

در روز سخنرانی پوتین، حدود 1300 نفر در سراسر روسیه به دلیل اعتراض به درخواست برای استخدام جدید ارتش بازداشت شدند. این رقم در مقایسه با تظاهرات ضد جنگی که درست پس از حمله روسیه به اوکراین برگزار شد، کمتر بود. با این حال، نظر آنها مهم نیست، بلکه اکثریت ساکت روسیه هستند که نمایش جنگ را روی صفحه تلویزیون خود تحمل کرده یا حتی از آن حمایت کرده اند.

ولودیمیر زلنسکی اخیرا به یک روزنامه نگار در یک روزنامه اوکراینی گفته است که اطلاعات نشان می دهد کرملین از قبل بسیج نیروهای ذخیره را آغاز کرده است. اما یک ماه دیگر طول می کشد تا روس ها به نبرد بپیوندند - زمانی که اوکراینی ها می توانند از آن برای بازپس گیری هر چه بیشتر مناطق ممکن قبل از رسیدن زمستان استفاده کنند.

آزادسازی اراضی اشغالی تنها به معنای نجات مردم محلی از جنایات نظامیان روسی نیست. هرچه خط مقدم عقب نشینی کند، شهرهای مرکزی، جنوبی و شرقی اوکراین امن تر خواهند بود. نیروهای اوکراینی از طریق یک ضد حمله موفق، بخش‌های زیادی از خاک منطقه خارکف را پس گرفته‌اند.

رفراندوم های ساختگی که به طور ناگهانی در چهار منطقه اشغالی برنامه ریزی شده اند نیز بیشتر از وضعیت مخمصه کرملین به ما می گوید. این آرا هیچ تأثیری بر وضعیت این مناطق ندارد، اگرچه روسیه ممکن است امیدوار باشد که آنها در الحاق این مناطق کمک کنند. نظرسنجی‌هایی که در حمایت از همه پرسی برگزار می‌شوند، مضحک‌تر به نظر می‌رسند. یک سرویس خبری اوکراینی سندی به دست آورد که نشان می‌دهد کرملین در منطقه خارکف قصد دارد در 7 نوامبر یک همه‌پرسی اجباری برای پیوستن به فدراسیون روسیه برگزار کند و 75 درصد از آن به نفع خود حمایت کردند. تاریخ این سند 24 اوت بود. چند هفته بعد، این قلمرو توسط نیروهای اوکراینی آزاد شد.

تاکید بر این نکته مهم است که هر داده ای که ظاهراً از یک قدرت اشغالگر پشتیبانی می کند، نمی تواند جدی گرفته شود. در مکان هایی که اوکراینی ها شکنجه و اعدام می شوند، هیچ راهی برای ابراز عقیده وجود ندارد. مقاومت در برابر اشغال خود پدیده ای است که کمتر گزارش شده است، زیرا مقاومت بسیار خطرناک است. با این حال، این اتفاق در سرزمین های اشغالی رخ داده است.

تجربه کریمه اشغالی همچنین یادآور این است که هدف واقعی روسیه در سرزمین‌های اشغالی ممکن است ایجاد یک پایگاه نظامی برای حمله به اوکراین باشد. الحاق مناطق جنوبی اوکراین مانند ملیتوپل، بردیانسک و کاخوفکا باعث تقویت روحیه در داخل روسیه خواهد شد. با این حال اغلب سربازان روسی حتی نمی توانند نام مکان هایی را که اشغال می کنند تلفظ کنند. روسیه نیز ممکن است دلایل عملی برای اشغال داشته باشد. این کشور می تواند به زور افراد محلی را که مخالف کنوانسیون ژنو است، استخدام کند و از آنها به عنوان خوراک توپ در عملیات نظامی بعدی استفاده کند.

بسیاری از اوکراینی‌ها به جای اینکه به سخنرانی پوتین فکر کنند، تبادل 215 اسیر جنگی اوکراینی را که در همان روز انجام شد، جشن گرفتند. از جمله جنگجویان گردان آزوف، اعضای گارد ملی، رئیس پلیس گشت ماریوپل و یک امدادگر 9 ماهه باردار که شش ماه را در زندان سپری کرده بود.

خیلی ها خسته، لاغر و با پوشیدن همان لباس هایی که هنگام دستگیری در ماه مه 2022 به تن داشتند، این فرصت را پیدا کردند که برای اولین بار پس از چند ماه با بستگان خود تماس بگیرند. یکی از مبارزان در حالی که زانو زد و زمین را بوسید گفت: بهترین خاک دنیاست. ده خارجی از جمله پنج شهروند بریتانیایی که در طرف اوکراینی می جنگیدند به دبی آورده شدند. پنج فرمانده اوکراینی تحت ضمانت رئیس جمهور رجب طیب اردوغان مبنی بر اینکه تا پایان جنگ اجازه بازگشت به اوکراین را نخواهند داشت به ترکیه آورده شدند. بیش از 2000 مدافع ماریوپل زندانی شدند. بسیاری در اسارت باقی می مانند. پس از حمله به زندان اولنیوکا در تابستان امسال، جایی که بسیاری از اسیران جنگی اوکراینی در آن زندانی شده‌اند، مشخص نیست چه کسی هنوز زنده است.

این 215 زندانی به این دلیل آزاد شدند که اوکراین موافقت کرد چند افسر روسی اخیراً اسیر شده و ویکتور مدودچوک، دوست پوتین و مرد کلیدی او در اوکراین را که به خیانت متهم شده بود، پس دهد. برخی از اوکراینی‌ها دوست دارند دوره محکومیت او را در زندان ببینند، اما اکثریت آنها اهمیتی نمی‌دهند که روسیه چه می‌کند، تا زمانی که به نجات جان مردم خود کمک کند. این همان احساسی است که بسیاری در مورد دیگر اقدامات اخیر کرملین احساس کرده اند. صرف نظر از آنچه پوتین می‌گوید، اوکراینی‌ها طبق نقشه خودشان راه خودشان را می‌روند: در حال حاضر، این طرح ادامه حمله متقابل است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها