آیا این قتل کار سازمان امنیت روسیه است؟

اوکراین هرگونه دخالت در ترور داریا دوگین را رد کرد و مدعی است که این قتل ثمره درگیری‌های داخلی بین قدرتمندان روسیه است.

آیا این قتل کار سازمان امنیت روسیه است؟

نویسنده: kamil Galeev، محقق روس

مترجم: سودابه قیصری

 

 

ترور داریا دوگین به طور نسبتا قطعی به وسیله FSB (سازمان امنیت فدرال روسیه) سازماندهی شده است. با فرض حقیقت بودن آن:

۱- دستور باید صریحاً/ تلویحاً توسط پوتین صادر شده باشد. 

۲- هدف خودِ داریا، نه الکساندر دوگین، بوده.

۳- البته الکساندر اطلاع داشته. فقط به خاطر ظاهرسازی وانمود می‌کند که شوکه شده. 

اگر الکساندر از ترور قریب‌الوقوع دخترش داریا مطلع شده باشد، توضیحی است بر حرکت عجیب معاوضه اتومبیل‌ها: الکساندر اتومبیل دخترش را سوار شد و داریا سوار اتومبیل پدر شده بود، چرا؟ 

بیشترین احتمال اینست که می‌خواستند وانمود کنند پدر هدف اصلی ترور بوده است. 

این کار فایده دیگری نیز دارد. اگر به جهان بباورانیم که هدف ترور دوگین پدر بوده نه داریا، کل عملیات ناشیانه به نظر خواهد رسید. طوری به نظر می‌رسد گویی توسط کسی انجام شده که کنترل کاملی بر موقعیت و بر منطقه ندارد. یعنی طرف روس نبوده. 

ناشیانه بودنِ عملیات (می‌خواستند پدر را بکشند ولی دخترش را کشتند) سبب می‌شود نتیجه بگیریم که ترور کار اوکراینی‌ها بوده زیرا اگر توسط FSB انجام می‌شد که کاملا بر مسکو کنترل دارد، شخص مورد نظرشان را می‌کشتند نه فرد دیگری را!

اگر پوتین می‌خواهد حملات جنگی یا پاکسازی‌های سیاسی درون روسیه را شدت بخشد، برای توجیه "رفتار خشونت‌آمیز" خود به یک دستاویز؛ ترجیحا "حملات تروریستی" نیاز دارد. و پوتین نمی‌تواند بی‌بهانه مناطق مسکونی  ناشناخته و نامعروف را منفجر کند: قبلا از این ترفند استفاده کرده بود. (اشاره به انفجار مناطق مسکونی اطراف مسکو و دستاویز قراردادن آن برای حمله به چچن) 

یک آقازاده‌ی به شدت جاه‌طلب (داریا دوگین) که:

۱- در محافل خصوصی و گفتگو با افراد پرنفوذ "خود" را به عنوان شخصی که می‌داند چگونه بجنگد، تبلیغ می‌کند. 

۲- می‌خواهد "خود" را به عنوان یک رهبر ناسیونالیست روس به دیگران بفروشد. 

۳- رابطه‌اش با پدر خراب شده. 

کاندیدایی عالی خواهد بود.

این بدان معنا نیست که پوتین داریا را تهدیدی برای خود می‌دانست؛ این ادعایی بسیار نامقعول و نامحتمل است. احتمال بسیار بیشتری دارد که پوتین فعالانه در پی گوسفند قربانی بود و قربانی‌کردنِ آدمی دردسرساز به نحوی، معقول به نظر می‌رسد. پس با یک تیر دو نشان می‌زند: مشکل بزرگ (بهانه برای شدت‌بخشیدن به جنگ) و یک مشکل کوچک. 

احتمالا فقط پس از تصمیم‌گیری برای ترور، الکساندر دوگین مطلع شده است. اما اگر پدر، دخترش را به عنوان گوسفند قربانی پیشنهاد داده باشد، خیلی تعجب نمی‌کنم. شاید می‌دانست داریا چه حرف‌هایی درباره دوگین بزرگ و عاقل پشت سر پدر می‌گفت!

خصوصیات الکساندر دوگین را در نظر داشته باشید:

۱- راست افراطی با باورهای عرفانی

۲- نوشتن رساله در باب مراسم مذهبیِ قربانی کردن فرزندان بویژه دختران برای اهداف والاتر

۳- مشغولیت در چیزی که آن را جنگ جهانی می‌داند برای رسیدن به اهداف والاتر

 

مقاله الکساندر دوگین

 مقاله طولانی از الکساندر دوگین وجود دارد در سایت افراطی و دست راستی "Arctogaea" درباره رسم عرفانی باستانی قربانی‌کردن فرزندان از جمله موردی که پدر زندگی دخترش را قربانی می‌کند

 

مقاله دوگین

مقاله دوگین با عنوان "جوان مردن خوب است" نیز دوباره مورد توجه قرار گرفته است. 

پ.ن: نظریات اعلام شده در متن واکنش‌های موافق و مخالف بسیاری را در فضای مجازی برانگیخته است!

سخنرانی دوگین در مراسم خاکسپاری دخترش:

اگر مرگ تراژیک داریا شما را متاثر کرده است، بدانید او فقط یک آرزو داشت- "برایم مراسم یادبود نگیرید و درباره‌ام‌ سخن نرانید: برای کشور بزرگ‌مان بجنگید، از ایمان بزرگ‌مان دفاع کنید، از ایمان مقدس ارتودکسی‌مان."

‌مردم روس‌ را عزیز بدارید چون داریا برای مردم روسیه جان باخت. او برای روسیه در خط مقدم پرپر شد: خط مقدمِ اینجا. نه آن‌جا، بلکه اینجا. بالاترین ایثار و هزینه فقط با دستاوردهای بزرگ‌تر قابل توجیه است- با پیروزی. او به نام پیروزی زندگی کرد و به نام پیروزی جان باخت، پیروزی روسیه‌ی ما.

دریا دوگین در کنار پدرش

 قاتل داریا دوگین ۴۸ ساعته بازداشت شد!

 

سازمان امنیت فدرال روسیه (FSB) ادعا می‌کند معمای قتل داریا دوگین را حل کرده است. به‌طور قابل پیش‌بینی روسیه، سرویس‌های مخفی اوکراین را مقصر دانست. FSB می‌گوید زنی اوکراینی به نام ناتالیا وُوک آپارتمانی در ساختمان داریا اجاره، او را ردگیری و در اتومبیلش بمب گذاشت و سپس به استونی فرار کرد. 

 

در ادعای FSB جزییاتی عجیبی وجود دارد:

 

- ناتالیا وُوک در این بمبگذاری حرفه‌ای دختر ۱۲ ساله‌اش را به همراه داشت. 

 

- او ظاهرا داریا دوگین را با یک مینی‌کوپر با پلاک‌های جمهوری قزاقستان، اوکراین و جمهوری خلق دونتسک!!! تعقیب می‌کرد.

 

 - اف‌اس‌بی ادعا می‌کند اوکراین، داریا چهره‌ای نه چندان شناخته شده را هدف قرار داده، نه پدر بسیار مشهورتر او را. 

 

- آنان ادعا می‌کنند این قتل را بسیار سریع حل کرده‌اند(حدود ۴۸ ساعت) ان‌هم وقتی پرونده قتل بسیاری از مخالفان پوتین همچنان لاینحل مانده است. 

 

رسانه مرتبط با کرملین کارت شناسایی ادعایی مربوط به ناتالیا وُوک را منتشر کرده که او را عضوی از گروه ملی‌گرای آزوف نشان می‌دهد. 

ناتالیا ووک

کارتی که هیچ‌کس هنگام قصد برای بمبگذاری در روسیه با خود همراه نمی‌برد. اوکراین نیز هرگونه دخالت در ترور داریا دوگین را رد و مدعی است که این قتل ثمره درگیری‌های داخلی بین قدرتمندان روسیه است. گروه آزوف نیز اعلام کرده کسی با این تصویر، نام و مشخصات هرگز عضو این گروه نبوده و این ادعا فقط برای توجیه محاکمه اسرای این گروه در ماریوپل در تاریخ ۲۴ اوت است. 

 

الکساندر دوگین در اولین واکنش به مرگ دخترش، از روسیه خواست اوکراین را از صفحه روزگار محو کند:

 

" قلب‌هایمان فقط تشنه انتقام یا کیفر نیست. این خواسته بسیار حقیرانه است و روش روس‌ها چنین نیست. ما فقط پیروزی‌مان را می‌خواهیم."

 

پوتین نیز گفت: "جنایتی بیرحمانه و نفرت‌انگیز زندگی داریا دوگین را گرفت-شخصی باهوش و با استعداد با قلبی حقیقتا روس، مهربان، پر از عشق، گرم و پذیرنده...او صادقانه به مردم و میهن خدمت کرد و نشان داد وطن‌پرستی و وفاداری به روسیه چگونه است."

 

اف‌اس‌بی ویدیویی را منتشر کرده که می‌گوید پ وُوک با یک مینی‌کوپر وارد روسیه شده، بعد وارد ساختمان داریا داگین می‌شود و در ویدیوی دیگر این کشور را به مقصد استونی ترک می‌کند. (در ویدیو و در بدو ورود به روسیه، پلیس اتومبیل او را جستجو کرده و چیزی نیافته، در ویدیوی آپارتمان، زن وارد ساختمان نمی‌شود.) 

 

به رغم ادعای روسیه مبنی بر حل دو روزه معمای ترور داریا دوگین، هنوز معمای پرونده‌های ترور بوریس نمتسف (مخالف سرسخت پوتین) در نزدیکی کاخ کرملین، قتل آنا پولیت‌کوفسکایا (خبرنگار جنگ چچن) در آپارتمانش، قتل استانیسلاو مارکلُف و قتل آناستازیا بابوروا حل نشده‌اند.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها