بحران و گرانی مواد غذایی در پیش است

سازمان ملل متحد پیش بینی کرد بحران و گرانی مواد غذایی طی 3ماه آینده در آسیا رخ می دهد.

بحران و گرانی مواد غذایی در پیش است

به گزارش مستقل آنلاین،سی ان بی سی نوشت:

به گفته سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد، قیمت مواد غذایی در سراسر جهان برای سومین ماه متوالی کاهش یافته است، اما قیمت‌ها همچنان نزدیک به بالاترین حد تاریخی در ماه مارس است.

 یک اقتصاددان در Nomura می‌گوید آسیا هنوز اوج قیمت مواد غذایی را که احتمالاً در سه‌ماهه جولای تا سپتامبر خواهد بود، مشاهده نکرده است.

 سونال وارما، اقتصاددان ارشد هند و آسیا در بانک ژاپنی به CNBC گفت: تغییرات در قیمت مواد غذایی در آسیا به دلیل اعمال یارانه‌ها و کنترل‌های قیمتی توسط دولت‌ها برای کاهش موقت قیمت‌ها، از تحرکات جهانی عقب می‌ماند.

 شاخص قیمت مواد غذایی فائو که تغییرات ماهانه قیمت‌های جهانی سبدی از کالاهای غذایی را دنبال می‌کند، در ژوئن نسبت به یک ماه قبل 2.3 درصد کاهش یافت.

 کاهش قیمت‌های بین‌المللی روغن‌های گیاهی، غلات و شکر منجر به این کاهش شد، اما همچنان 23.1 درصد بیشتر از یک سال قبل است.

شاخص فائو در ماه ژوئن در 154.2 واحد - دوره پایه میانگین قیمت ها بین سال های 2014 و 2016 - کمی کمتر از 159.7 امتیاز در ماه مارس، پس از تهاجم روسیه به اوکراین بود.

 طبق گزارش Nomura، کشورهایی مانند سنگاپور، کره جنوبی، فیلیپین و هند احتمالاً در نیمه دوم سال جاری شاهد بیشترین افزایش قیمت مواد غذایی خواهند بود.

 در یادداشتی که در ماه ژوئن منتشر شد، وارما و تیم او گفتند که واردات خالص مواد غذایی بیش از 2 درصد از تولید ناخالص داخلی فیلیپین را تشکیل می دهد که پس از هنگ کنگ، دومین بالاترین میزان در آسیا (ژاپن سابق) است.  غذا همچنین سهم بالایی - نزدیک به 35٪ - از سبد شاخص قیمت مصرف کننده کشور را به خود اختصاص داده است. کره جنوبی و سنگاپور نیز در معرض خطر هستند زیرا به شدت به واردات مواد غذایی متکی هستند.

 و در حالی که هند از نظر گندم و برنج خودکفا است، موج گرمای مداوم این کشور، تأخیر باران های موسمی و افزایش قیمت سایر مواد غذایی مانند گوشت و تخم مرغ احتمالاً قیمت ها را بالا می برد.

 وارما گفت که دولت‌ها باید به‌جای اعمال ممنوعیت‌های صادراتی، که قیمت‌های مواد غذایی را مخدوش می‌کند، از «شکل(های) هدفمند حمایت مالی» برای کمک به افراد کم‌درآمد در این مقطع زمانی استفاده کنند.

 او گفت: «خانوارهای کم درآمد معمولاً بخش زیادی از مصرف خود را صرف غذا می کنند، بنابراین محافظت از آنها مهم تر است.»

 قیمت گندم نسبت به سال گذشته نزدیک به 50 درصد افزایش یافته است. بر اساس شاخص قیمت مواد غذایی فائو، قیمت غلات - دسته بندی گندم - در ژوئن 4.1 درصد نسبت به ماه مه کاهش یافت، اما همچنان 27.6 درصد بیشتر از یک سال قبل است.

 قیمت گندم در ماه ژوئن 5.7 درصد کاهش یافت، اما همچنان 48.5 درصد در مقایسه با سال گذشته در نتیجه جنگ روسیه و اوکراین افزایش داشت.  رصدخانه پیچیدگی اقتصادی نشان داد که روسیه و اوکراین با هم 28.47 درصد از صادرات جهانی گندم در سال 2020 را تشکیل می دهند.

 فائو گفت که قیمت پایین گندم به دلیل شرایط بهتر محصول، در دسترس بودن فصلی از برداشت های جدید در نیمکره شمالی و صادرات بیشتر از روسیه است.

 قیمت روغن نباتی با 7.6 درصد نسبت به ماه قبل بیشترین کاهش را داشت.  قیمت روغن پالم با افزایش عرضه جهانی کاهش یافت، در حالی که تقاضای کمتر برای روغن آفتابگردان و سویا نیز قیمت ها را کاهش داد.  با افزایش عرضه و کاهش تقاضا، قیمت شکر ماهانه 2.6 درصد کاهش یافت.

 

 قیمت گوشت در ماه ژوئن به بالاترین حد خود رسید و 1.7 درصد نسبت به ماه مه و 12.7 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت، زیرا عرضه به دلیل جنگ کاهش یافت.  شیوع آنفولانزای پرندگان در نیمکره شمالی نیز بر قیمت گوشت تأثیر گذاشت.

 لبنیات نسبت به ماه می 4.1 درصد و نسبت به ژوئن سال گذشته 24.9 درصد گرانتر بوده است.  فائو گفت که قیمت پنیر بیشترین افزایش را داشت که ناشی از ذخیره سازی و موج گرما در اروپا بود.

 فائو هشدار داد که در حالی که قیمت مواد غذایی در ماه ژوئن کاهش یافت، "عواملی که در وهله اول قیمت های جهانی را بالا بردند، هنوز در بازی هستند."

 ماکسیمو تورو کالن، اقتصاددان ارشد فائو گفت: اینها شامل «تقاضای شدید جهانی، آب و هوای نامناسب در برخی از کشورهای بزرگ، هزینه های بالای تولید و حمل و نقل، و اختلالات زنجیره تامین به دلیل کووید-19، همراه با ابهامات ناشی از جنگ جاری در اوکراین است». 

 Nomura's Varma گفت که احتمالاً قیمت مواد غذایی در طول زمان به طور قابل توجهی کاهش نمی یابد.

 او گفت: «تقاضا برای برخی از این محصولات نسبتاً بی کشش است» و افزود که رکود باعث «کاهش مادی قیمت‌ها» نخواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها