درآمد فرزندان چه ارتباطی با قطع کردن یارانه دارد؟

درآمد فرزندان را نباید به عنوان درآمد سرپرست خانواده حساب کرد و این شاخص، غلط است.

درآمد فرزندان چه ارتباطی با قطع کردن یارانه دارد؟

درآمد فرزندان چه ارتباطی با قطع کردن یارانه دارد؟

نماینده تهران در مجلس گفت: درآمد فرزندان را نباید به عنوان درآمد سرپرست خانواده حساب کرد و این شاخص، غلط است.

خانم فاطمه قاسم پور در نشست علنی مجلس گفت: بسیاری از دختران و پسرانی که ازدواج نکرده اند، درآمدشان را برای تشکیل خانواده کسب می کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز اعلام کرد مبنای بررسی دهک بندی جامعه برای دریافت یارانه، درآمد خانواده، جریان مالی، حقوق و سود بانکی است.

آقای عبدالملکی گفت: دولت برای دهک‌ بندی کل گردش مالی خانواده را در نظر می گیرد، اگرچه فرزندان خانواده شاغل باشند، درآمد و خودرو داشته باشند یا عملاً جدا شده باشند، سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت کار تمام درآمد و دارایی خانواده را ملاک قرار می‌دهد.

به گفته وزیر تعاون دولت سیزدهم این اطلاعات از خزانه کل کشور، بانک مرکزی، بیمه و صندوق‌های بازنشستگی دریافت می‌شود.

برخی افراد جامعه از شیوه دهک بندی دولت انتقاد کرده اند؛ با این حال امروز رئیس مجلس در نطق پیش از دستور نشست علنی خواستار «رسیدگی فوری و دقیق دولت به شکایت های مردم در پرداخت کمک معیشتی و دهک‌بندی‌ها» شد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم اعلام کرده مردم برای ثبت شکایت نسبت به مقدار دریافت یارانه، به سامانه این وزارتخانه مراجعه کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۵ روز پیش گفت سامانه سازمان هدفمندی یارانه ها برای رسیدگی به شکایت کسانی که یارانه دریافت نکرده اند، به زودی راه اندازی می شود.

نمایندگان دیگری هم از مجلس، امروز خواستار اصلاح شیوه محاسبه درآمد خانواده ها شدند. نماینده خمینی شهر در نشست علنی مجلس گفت: محاسبه درآمد فرزندان به حساب سرجمع خانواده اشتباه است.

حجت الاسلام نقدعلی گفت: حذف یارانه خانوار به این علت که در مقطع کوتاهی درآمد خاصی داشته درست نیست؛ مثلاً خانواده‌ای خانه‌اش را فروخته تا پول آن را تبدیل به احسن کند و در منزل استفاده کند. اما سازمان هدفمندی یارانه ها چون در مقطع زمانی رقمی در حساب بوده، یارانه را قطع کرده است.

دولت برای پرداخت یارانه جبرانی حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی، جامعه را به ۱۰ قسمت تقسیم کرده که ۹ دهک باید یارانه دریافت کنند.

خانم قاسم پور نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس علت مشکلات کنونی در پرداخت یارانه و دهک بندی جامعه را "تکمیل و شفاف نبودن پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان" اعلام کرده است.

مجلس در بودجه ۱۴۰۱ وزارت تعاون را مکلف کرده با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از این پایگاه، حداکثر تا حدود خرداد ماه خانوارهای یارانه بگیر را با شاخص ها، اطلاعات و داده‌های قابل اتکا دهک‌بندی درآمدی کند.

پیش از این، در سال ۹۸ هم انتقاد به این شیوه محاسبه درآمد خانواده ها وجود داشته؛ آقای اسدی کرم عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم از به حساب آوردن درآمد فرزندان در درآمد سرپرست خانوار انتقاد کرد، موضوعی که به گفته او بسیاری از خانواده ها را از فهرست یارانه بگیران خارج کرده بود./باشگاه خبرنگاران

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها