ضربه مجدد کرونا به اقتصاد چین

با شیوع مجدد کرونا در شانگهای،کارشناسان تحلیل کردند روزهای سختی در انتظار اقتصاد چین باشد.

ضربه مجدد کرونا به اقتصاد چین

به گزارش مستقل انلاین خبرگزاری رویترز نوشت:

نظرسنجی رویترز نشان داد که رشد اقتصادی چین در سال 2022 در بحبوحه شیوع مجدد کووید-19 ، احتمالاً به 5.0 درصد کاهش خواهد یافت، که فشار بر بانک مرکزی را برای کاهش بیشتر سیاست‌ها افزایش داده است.

 رشد پیش بینی شده تحلیلگران در نظرسنجی رویترز برای سال 2022 کمتر از 5.2 درصد خواهد بود، که نشان می دهد دولت برای دستیابی به هدف 5.5 درصدی امسال با یک نبرد سخت مواجه است. پیش‌بینی می‌شود که این رشد در سال 2023 به 5.2 درصد برسد.

بر اساس پیش‌بینی‌های متوسط   41 اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز، تولید ناخالص داخلی (GDP) احتمالاً در سه ماهه اول 4.4 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است که به دلیل شروع خوب در دو ماه اول، از 4.0 درصد سه ماهه چهارم پیشی گرفته است.

تحلیلگران بر این باورند که فعالیت‌های ماه مارس می‌تواند ضربه‌ محکمی به تلاش‌های چین برای مهارشیوع کووید از زمان انتشار آن در شهر ووهان، وارد کند.

 تحلیلگران Societe Generale در یادداشتی گفتند: "اطلاعات فعالیت ماه مارس احتمالاً شاهد وخامت قابل توجهی بوده است، اما این فقط نوک کوه یخ خواهد بود زیرا قرنطینه های مضر اقتصادی از اواسط مارس آغاز شده است."

 با این حال، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ممکن است به لطف فشار زیرساخت‌ها، روش‌های گزارش‌دهی و داده‌های شگفت‌آور قوی که در ژانویه و فوریه مشاهده شد، از سقوط به زیر 4 درصد جلوگیری کند.

 این نظرسنجی نشان داد که پیش‌بینی می‌شود در سه ماهه، رشد از 1.6 درصد در اکتبر تا دسامبر به 0.6 درصد در سه ماهه اول کاهش یابد.

 تولید ناخالص داخلی چین 8.1 درصد در سال 2021 افزایش یافت که بهترین نمایش آن در یک دهه اخیر بود، اما در طول سال گذشته با توجه به مشکلات بدهی در بازار املاک و محدودیت های کرونایی که به اعتماد مصرف کننده و مخارج ضربه زد، سرعت حرکت به طور قابل توجهی کاهش یافت.

 سال گذشته، سیاست گذاران بر روی محدود کردن خطرات دارایی و بدهی تمرکز کردند که رکود اقتصادی را تشدید کرد.

 دولت امسال از محرک‌های مالی بیشتری از جمله افزایش انتشار اوراق قرضه محلی برای تأمین مالی پروژه‌های زیربنایی و کاهش مالیات برای مشاغل، رونمایی کرده است.

کابینه روز چهارشنبه اعلام کرد که چین از کاهش به موقع نسبت های ذخایر الزامی بانک ها (RRR) و سایر ابزارهای سیاستی برای حمایت از اقتصاد استفاده خواهد کرد، زیرا باد مخالف در بحبوحه شیوع COVID-19 افزایش می یابد.

 بر اساس این نظرسنجی، بانک خلق چین (PBOC) احتمالاً RRR - مقدار پول نقدی که بانک ها باید به عنوان ذخایر نگهداری کنند - را 50 واحد پایه (bps) در سه ماهه دوم سال 2022 کاهش خواهد داد.

 این نظرسنجی نشان داد که انتظار می رود تورم مصرف کننده در سال 2022 از 0.9 درصد در سال 2021 به 2.2 درصد افزایش یابد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها