بحران اقتصادی در انگلیس

جنگ اوکراین، کرونا، افزایش نرخ بهره، تورم و بالاخره افزایش قیمت نفت و گاز همگی خبر از آغاز یک بحران اقتصادی در انگلستان می‌دهند. این عوامل با افزایش قیمت مسکن (که به شکل سنتی ثبات دارد) همراه شده است. دلایل افزایش بهای ملک و چگونگی تاثیر آن در افزایش قیمت‌ها را می‌خوانیم.

بحران اقتصادی در انگلیس

بحران اقتصادی در انگلیس

به گفته هالیفاکس، قیمت مسکن در بریتانیا با سریع‌ترین نرخ خود از سال 2007 افزایش می‌یابد، به طوری که ملک معمولی بیشترین سود نقدی سالانه خود را در نزدیک به 40 سال از آغاز شاخص وام‌دهندگان به ثبت رسانده است.

 با گذشت دو سال از شروع همه‌گیری ویروس کرونا، مفسران می‌گویند که بازار مسکن همچنان به سرپیچی از شرایط اقتصادی ادامه می‌دهد، به طوری که میانگین قیمت ملک در ماه فوریه 0.5 درصد دیگر افزایش یافته است که معادل 370 پوند در هفته است.

 

این هشتمین ماه متوالی بود که ارزش ملک افزایش یافت و نرخ رشد سالانه قیمت را به 10.8 درصد رساند که بالاترین رقم از ژوئن 2007 بود.

 

 قیمت یک خانه معمولی از فوریه 2020 بیش از 38000 پوند افزایش یافته است و تنها در طول 12 ماه گذشته 27200 پوند به ارزش آن اضافه شده است.

 

 یکی از سخنگویان هالیفاکس گفت: "این بزرگترین افزایش نقدینگی یک ساله است که در بیش از 39 سال تاریخ شاخص ثبت شده است." این بدان معناست که میانگین قیمت خانه به "یک رکورد جدید دیگر" یعنی 278123 پوند رسیده است.

 به نظر نمی رسد فشار مالی خانوارها که به دلیل افزایش نرخ های بهره و تورم ایجاد شده است، تأثیر زیادی در کاهش شناوری بازار داشته باشد.

 آژانس‌های املاک و دیگران گفته‌اند کمبود خانه‌های برای فروش همچنان قیمت‌ها را بالا می‌برد، در حالی که همه‌گیری باعث شده بسیاری از افرادی که در مناطق شهری زندگی می‌کنند به مکان‌هایی با فضای بازتر، مانند یک روستا یا شهر کوچک در حومه شهر یا کنار دریا کوچ کنند. با این حال، انتظار می رود رویدادهای اوکراین به ترمز بازار کمک کند.

 راسل گالی، مدیر عامل هالیفاکس، گفت: «جنگ در اوکراین یک تراژدی انسانی است، اما احتمالاً تأثیراتی بر اعتماد، تجارت و زنجیره تأمین جهانی نیز خواهد داشت».

 او گفت که افزایش قیمت نفت و گاز یکی از پیامدهای فوری است، به این معنی که تورم بریتانیا - که در اوج 30 سال گذشته بود - برای مدت طولانی‌تری بالاتر باقی می‌ماند و به فشار بر درآمد خانوارها می‌افزاید. در همین حال، افزایش بیشتر نرخ بهره در کوتاه مدت محتمل به نظر می رسد.

 گالی گفت: «این عوامل احتمالاً بر تقاضای خریدار در طول سال تأثیر می‌گذارند و فعالیت بازار احتمالاً به سطوح عادی‌تر باز می‌گردد و انتظار کاهش رشد قیمت مسکن است».

 

 ولز قوی‌ترین کشور یا منطقه از نظر رشد قیمت مسکن بود که قیمت‌ها معمولاً 13.8 درصد در سال گذشته افزایش داشت، در حالی که جنوب غرب انگلستان با 13.4 درصد عقب‌تر بود. در مقابل، این رقم برای لندن 5.4 درصد بود.

 

 لوئیس شاو، که کارگزار وام مسکن Shaw Financial Services را تأسیس کرد، گفت: "منطق اقتصادی نشان می‌دهد که قیمت‌ها باید پایین بیاید، اما کمبود سورئال سهام ارزش‌ها را بالا نگه می‌دارد."

 سارا کولز، تحلیلگر شرکت سرمایه گذاری Hargreaves Lansdown، می گوید: «قیمت مسکن برای همیشه نمی تواند از واقعیت فرار کند. در نهایت خریداران باید با این واقعیت روبرو شوند که زندگی در حال گران‌تر شدن و غیرقابل‌پیش‌بینی شدن است و ما شاهد این افزایش قیمت‌ها به‌طور قابل توجهی خواهیم بود.»

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها