اخبار اقتصادی، دستپخت خرس‌ها

اخبار اقتصادی، دستپخت خرس‌ها

اخبار اقتصادی، دستپخت خرس‌ها

۱. شرکت سوئیسی نورداستریم، با اعلام ناتوانی از پرداخت حقوق کارمندان خود، همه را مرخص کرده و تعطیل کرد! 

 

۲. در یکی از مهمترین تحوّلات در عرصه تحریم‌های آمریکا و متّحدانش علیه روسیه، شرکت اکسون موبیل، بازار نفت روسیه را ترک کرد.

این شرکت حلقه نامرئی بسیاری از روابط سیاسی و اقتصادی غول‌های نفتی با روسیه بود و غول‌های نفتی آمریکایی، مهره خود، رکس تیلرسن را به عنوان وزیر خارجه آمریکا به دولت ترامپ وارد کردند.

تیلرسن، به عنوان شریک و دوست پوتین، وارد کار شد تا پروژه‌‎های بسیار عظیم نفتی با روسیه را که در زمان اوباما از میان رفته بود، احیاء کند و ترامپ نیز عملاً در این راه مهره پوتین بود. با این حال، تیلرسن، هرگز این خواسته‌‎ها را برآورده نکرد و برکنار شد! پروژه‌هایی که به واسطه اقدامات اوباما از دست اکسان رفته بود، از عظیم‎‌ترین پروژه‌‎های نفتی بودند. 

تیلرسن در سال 2013، نشان و عنوان رسمی از پوتین دریافت کرده بود. 

 

۳. راهکار تازه در دنیا برای کمک به اوکراینی‌ها در دفاعشان، سفر نکردن به اوکراین است!

از طریق  Airbnb و با رزرو اقامت در اوکراین، مردم دنیا به اوکراین پول می‎فرستند و طبیعتاً چمدانی برای سفر بسته نمی‌‎شود. 

 

۴. لوک اویل، غول بزرگ نفتی روسیه، از اوّلین شرکت‌های بزرگ روسی است که علناً تقاضای پایان جنگ در اوکراین را مطرح کرده است. 

۵. بیانیه شرکت متا درباره قطع شدن دسترسی شهروندان روسیه به شبکه‎‌های اجتماعی... امضاء پای بیانیه هم توسط مدیر ارشد این شرکت، نیک کلگ، رهبر سابق لیبرال دموکرات‌های بریتانیا است! 

 

۶. ضربه دیگر به اقتصاد و نظام مالی روسیه، تحریم وال‎‌استریت و حذف شرکت‌های روسی از نمایه Dow Jones X است که همراه با حذف نظام مالی روسیه از تراز و موقعیت "مارکت در حال رشد" در وال‌‎استریت، رُخ داد. 

۷. رویال داچ شل که به تحریم روسیه پیوسته است، اعلام کرد که از این پس، مزایای حاصله از هر نفتی با منشأ تولید در روسیه را در صندوقی ویژه برای کمک‌های به مردم اوکراین ذخیره خواهد کرد. این شرکت اعلام کرده است که روز جمعه، یک بار نفت روسی را با قیمتی که به طور کاملاً بی‌سابقه و رکوردشکن، پایین بوده است، خریداری کرده است. 

 

۸. لوییجی دی مایو، وزیر خارجه جوان ایتالیا به همراه رئیس شرکت معروف نفتی ایتالیایی ENI راهی قطر شده است تا با مقامات این کشور درباره واردات انرژی از این کشور مذاکره کند. او اظهار داشته است که اراده دولت ایتالیا، استقلال کامل و قطعی از واردات نفت از روسیه در دو تا سه سال آینده است. 

۹. ویزا و مسترکارد، خدمات خود به روسیه را متوقّف کردند و کارت‌هایشان در خارج از روسیه، از کار افتاده است. این خبری خاص برای بسیاری از دارندگان "غیر روس" کارت‌های اعتباری روسی است که با آن تحریم‌های کشورهای دیگر را دور می‌‎زدند. 

۱۰. بانک‌های روسی اعلام کردند که در پاسخ به قطع خدمات ویزا و مسترکارد، به خدمات چینی یونیون پِی روی خواهند آورد. این به معنای وابستگی شدید و هزینه‎‌بَر نظام مالی روسیه به چین است و گزینه‎‌ای است که هرگز در شرایط عادّی، گزینه روس‌ها نبود. 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها