قرار است پول بزرگی وارد بورس شود

یک کارشناس مسائل اقتصادی به مسائلی از قبیل وضعیت بازار بورس در ایران، قیمت دلار بعد از توافق هسته‌ای، قیمت نان به خاطر جنگ روسیه و اوکراین، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و فساد در خودروسازی پاسخ داد.

قرار است پول بزرگی وارد بورس شود

احمد جانجان در مورد وضعیت بورس ایران در سال آینده بیان داشت: پیش‌بینی می‌کنم ۵۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان پول تازه‌نفس وارد بازار سرمایه ایران شود، زیرا با اخذ مالیات از سپرده‌ بانکی اشخاص حقوقی، سرمایه‌ها به سوی بازار بورس سرازیر می‌شود.

وی افزود: ۲۵ درصد از سود سپرده ها به عنوان مالیات اخذ می‌شود، یعنی اگر بانک ۲۰ درصد سود دهد، یک چهارم این سود به عنوان مالیات برداشته میشود. در نتیجه افراد پولهای بزرگ خود را در بانک نمی‌گذارند و در صندوق های درآمد ثابت می‌گذارند و با ورود پول تازه‌نفس طبعا بازار بورس رشد خواهد کرد.

جنگ در اوکراین چه تاثیری روی مذاکرات هسته‌ای خواهد داشت؟

احمد جانجان در رابطه با تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت نفت و به تبع آن بر مذاکرات  وین نیز گفت: روسیه سومین تامین‌کننده نفت آمریکا است و بالا رفتن قیمت نفت فشار مضاعفی به آمریکا وارد می‌کند. هر چند ایران تنها اهرم آمریکا نیست و این کشور می‌تواند از عربستان بخواهد که قیمت نفت را کاهش دهد اما عربستان ممکن است به آمریکا برای کاهش قیمت نفت کمک نکند، زیرا این کشور می‌خواهد کمبود بودجه اش به خاطر جنگ یمن را از طریق فروش نفت جبران کند.

وی افزود: ایران ۱۰۰ میلیون بشکه نفت آماده عرضه روی دریا دارد که عدد قابل توجهی است.

ایران خودرو ۱۲ هزار کارمند مازاد دارد

احمد جانجان همچنین در مورد صنعت خودروسازی کشور گفت: وکلا و وزرای پیشین آشنایان خود را وارد شرکت‌های خودروسازی کرده‌اند و در حال حاضر، ایران خودرو ۱۲ هزار کارمند مازاد دارد که اگر فرض کنیم حقوق هر کدام ۱۰ میلیون تومان است، یعنی ماهانه ۱۲۰ میلیارد تومان را باید از جیب ملت صرف کارمندان مازاد خود بکند.

وی افزود: در برخی شرکت‌های خودروسازی فساد وجود دارد و مدیران زدوبند می‌کنند. مثلا برف پاک کن باکیفیت را که یک موسسه دانش بنیان وارد کرده رد می‌کنند و جنس چینی بی کیفیت را با همان قیمت از فرد آشنای خود قبول می‌کنند.

او بیان داشت: دولت با سرکوب قیمت‌ خودرو به صورت پوپولیستی ضررهای بسیاری به شرکت‌های خودروسازی وارد کرده است و باید دست از قیمت‌گذاری دستوری خودروها بردارد، زیرا قیمت گذاری دستوری مثل این است که به کارگری که حقوق روزانه اش دویست هزار تومان است، بگویی که باید با دستمزد صد هزار تومان برای من کار کنی و این غیر ممکن است..

احمد جانجان در مورد ارز جهانگیری گفت: اختصاص دلار ۴۲۰۰ از روز اول اشتباه بود و دولت باید کارت‌های اعتباری را جایگزین آن کند.

او تاکید کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اضافه کردن یارانه یک میلیون تومانی نیز تورم زیادی را در جامعه به وجود می‌آورد، در نتیجه باید جایگزینی مثل کالا و کارت اعتباری به افراد داد.

وی افزود: ارز ۴۲۰۰ مثل تریاک می‌ماند و اقتصاد ایران را معتاد کرده است.

او بیان داشت: حذف ارز ۴۲۰۰ نباید ناگهانی باشد و نیازمند یک زمان‌بندی دقیق است.

قیمت نان سال آینده افزایش پیدا خواهد کرد

احمد جانجان با اشاره به اینکه دو کشور روسیه و اوکراین تأمین کنندگان گندم جهان هستند، گفت: ادامه تنش بین این دو کشور می‌تواند باعث افزایش قیمت نان در ایران و جهان شود.

با توافق هسته‌ای قیمت دلار چقدر می‌شود؟

احمد جانجان در مورد قیمت دلار گفت: کف قیمت دلار در صورت توافق ۲۳ تا ۲۵ هزار تومان خواهد بود زیرا شرایط کنونی با شرایط سال ۹۶ و ۹۷ متفاوت است و به علت کمبود ذخایر ارزی توافق هسته‌ای اثرات پیشین را نخواهد داشت.

وی افزود: در آن دو سال، دولت پیشین سالانه ۱۸ میلیارد دلار کف بازار پخش می‌کرد تا قیمت‌ ارز بالا نرود و بانک مرکزی برای تامین ارز ۴۲۰۰، ریال چاپ کرد و ارز نیمایی از بازار خریداری کرد که همین امر منجر به ۲ برابر شدن قیمت دلار شد./ خبر فوری

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها