چوب حراج به نفت ایران!

بر اساس ادعای رویترز نفت ایران با تخفیف بسیار بالا به چین فروخته می شود.

چوب حراج به نفت ایران!

به گزارش مستقل آنلاین خبرگزاری رویترز نوشت:

داده های رهگیری نفتکش ها نشان داد که خرید نفت چین از ایران در ماه های اخیر به سطوح بی سابقه ای رسیده است و از اوج سال 2017 که تجارت مشمول تحریم های ایالات متحده نبود، فراتر رفته است.

افزایش خرید نفت توسط بزرگترین واردکننده نفت جهان در بحبوحه مذاکرات بین تهران و قدرت های جهانی برای احیای برجام در حالی صورت می گیرد مذاکرات در هفته های اخیر شدت گرفته است.

بازگشت نفت ایران باعث کاهش عرضه جهانی و کاهش قیمت‌های نفت خام می‌شود که پس از حمله روسیه به اوکراین به بشکه‌ای 100 دلار رسیده است.

بر اساس برآورد سه ردیاب نفتکش، واردات چین در ژانویه از 700 هزار بشکه در روز فراتر رفت و از اوج 623 هزار بشکه ای که گمرک چین در سال 2017 ثبت کرد، پیش از اعمال مجدد تحریم های دونالد ترامپ بر صادرات نفت ایران در سال 2018، فراتر رفت.

یک ردیاب واردات نفت ایران توسط چین را در ماه نوامبر تا دسامبر به طور متوسط 780000 بشکه در روز برآورد کرد.

دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، تاکنون تصمیم گرفته است که تحریم ها را علیه افراد و شرکت های چینی در بحبوحه مذاکرات برای احیای توافق 2015 اجرا نکند.

تاجران گفتند که رکورد خرید نفت ایران توسط چین به معنای عرضه کمتر برای خریداران قبلی تهران مانند پالایشگاه‌های هندی و اروپایی در صورت رفع تحریم‌ها و اجازه به جمهوری اسلامی برای از سرگیری صادرات نفت است. آنها همچنین گفتند که این بدان معناست که نفت ارزان‌تر ایران همچنان عرضه‌های رقبا از برزیل و غرب آفریقا را متوقف می‌کند.

هنگامی که رویترز از وی خواستار اظهار نظر شد، وزارت خارجه چین از ارائه جزئیات خودداری کرد، اما تکرار کرد که پکن با صلاحیت بلندپایه واشنگتن مخالف است و از واشنگتن می‌خواهد تحریم‌های یکجانبه را حذف کند.

وزارت نفت ایران به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت واشنگتن از خرید نفت چین از ایران آگاه است و این موضوع را با پکن در میان گذاشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به رسمی توافق هسته ای 2015 گفت: چین یک شریک تجاری مهم برای ایران است، بنابراین، البته، گفتگوهای ما با چین در مورد بهترین روش برای بازگشت متقابل به پایبندی به برجام، شامل بحث اجرای تحریم ها نیز می شود. به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک شناخته می شود.

یکی از مدیران اجرایی مستقر در چین که در این تجارت شرکت دارد، با اشاره به پالایشگاه‌های مستقل به رویترز گفت: «ما شاهد مصرف کارخانه‌های بیشتری از ایران هستیم، زیرا ارزان‌تر هستند».

معامله گران گفتند که محموله های ایران در ژانویه 5 دلار در هر بشکه کمتر از برنت معیار معامله می شود. آنها گفتند که این قیمت ها در مقایسه با اواخر سال 2021 ثابت بودند، اما در مقابل عرضه رقیب برزیل که قیمتی برابر با 7 دلار نسبت به برنت داشت، جذاب تر بودند.

شرکت مشاوره پترو لجستیک که جریان های نفت را دنبال می کند، گفت که صادرات نفت خام ایران در دسامبر به بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش یافت که بالاترین میزان در سه سال اخیر است.

دانیل گربر، مدیرعامل این شرکت گفت: "صادرات نفت ایران عمدتاً از طریق مسیرهای پیچیده و ترانسفورماتورها به چین می‌رود و هر ماه حجم کمی به سوریه می‌رود."

پترو لجستیک کل صادرات نفت ایران را نزدیک به 800000 بشکه در روز در ژانویه و 700000 بشکه در روز در فوریه پیش بینی کرده است. اما OilX، یکی دیگر از شرکت های تحلیل داده، صادرات ایران را در ژانویه و فوریه بیش از یک میلیون بشکه در روز تخمین زده است.

گمرک چین که اولین واردات رسمی نفت ایران را در ماه دسامبر گزارش کرد، قرار است اطلاعات ژانویه و فوریه را در ماه مارس منتشر کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها