وقوع فروپاشی اقتصادی طی 3 ماه آینده

با خالی شدن ذخایر ارزی سال آینده لیر ترکیه بی ارزش و گرانی در این کشور ایجاد خواهد شد.

وقوع فروپاشی اقتصادی طی 3 ماه آینده

به گزارش مستقل آنلاین خبرگزاری رویترز نوشت:

لیر ترکیه در روز جمعه در مسیر قوی‌ترین هفته خود قرار داشت و با حمایت میلیاردها دلار از مداخلات بازار تحت حمایت دولت FX، بیش از 50 درصد افزایش یافت.

بر اساس داده‌های رسمی که حاکی از آن است که ترک‌ها نقش کمی در افزایش شدید بازار داشته‌اند، در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه دلار نفروختند. در همین حال، بر اساس محاسبات معامله گران، مداخلات دولت در این هفته بیش از 8 میلیارد دلار برای بانک مرکزی هزینه داشته است. پس از چهار روز داغ، لیر در روز جمعه با 3 درصد کاهش به 11.8 در برابر دلار رسید.

این ارز پس از یک ماه کاهش به دلیل کاهش غیرمتعارف نرخ بهره و ترس از یک مارپیچ تورمی، روز دوشنبه به پایین‌ترین سطح خود یعنی 18.4 در هر دلار سقوط کرد.

اما اواخر روز دوشنبه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از طرحی رونمایی کرد که در آن خزانه‌داری و بانک مرکزی زیان‌های سپرده‌های تبدیل‌شده لیر در برابر ارزهای خارجی را جبران می‌کنند، که جرقه‌ای بزرگ‌ترین افزایش روزانه را در تاریخ ایجاد کرد.

به گفته نورالدین نباتی، وزیر دارایی، طرح ضد دلاری ترک ها را وادار کرد تا حدود 900 میلیون دلار را به لیر تبدیل کنند.

اما داده‌های ناظر بانکی BDDK نشان داد که پس از انباشت شدید دلارها در هفته گذشته، سپرده‌گذاران فردی ترکیه 163.7 میلیارد دلار ارزهای سخت در روز سه‌شنبه در اختیار داشتند - تقریباً بدون تغییر نسبت به دوشنبه و جمعه که مجموع آن 163.8 میلیارد دلار بود.

بر اساس محاسبات سه بانکدار که با رویترز گفتگو کردند، تنها در سه روز اول هفته، خالص ذخایر ارزی بانک مرکزی 8.5 میلیارد دلار کاهش یافت. آنها گفتند که این کاهش در ماه دسامبر به حدود 18 میلیارد دلار رسیده است.

تا 17 دسامبر، خالص ذخایر خارجی بانک مرکزی از 21.2 میلیارد دلار در هفته گذشته به 12.2 میلیارد دلار کاهش یافت و آخرین بار در ماه می در اثر مداخلات به سطحی رسید.

هاکان کارا، اقتصاددان ارشد سابق بانک مرکزی ترکیه، در توییتر گفت که میزان فروش FX این بانک در ماه جاری به 17 تا 20 میلیارد دلار می رسد که شامل 3 میلیارد دلار تنها در روز چهارشنبه است، اگرچه به گفته او مشخص نیست که چگونه از آنها استفاده شده است.

تحت فشار اردوغان، بانک مرکزی با وجود جهش بالای 21 درصدی در تورم، از سپتامبر تا کنون نرخ های خود را 500 واحد پایه کاهش داده و به 14 درصد رسانده است. افزایش قیمت ها در سال آینده تا 30 درصد ادامه می یابد که بخشی از آن به دلیل کاهش ارزش لیر است.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها