فروش طلا برای تامین غذا!

بر اثر تورم وحشتناک در ترکیه و وقوع فروپاشی اقتصادی مردم طلاهای خود را می فروشند تا غذا تامین کنند.

فروش طلا برای تامین غذا!

 

 به گزارش مستقل آنلاین روزنامه گاردین نوشت:

شهروندان ترکیه‌ای ، دیوانه‌وار در تلاش هستند تا راه‌هایی برای مقابله با وقوع ابرتورم در ترکیه بیابند، زیرا لیر به نزول خود ادامه می‌دهد.  این ارز در سال جاری نیمی از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد و تنها در ماه نوامبر تقریباً 30 درصد کاهش یافت.  کسانی که ارز خارجی یا طلا برای فروش ندارند، راه‌های دیگری برای کاهش قیمت پیدا می‌کنند، از خرید گوشت اجتناب می‌کنند یا به نان‌های یارانه‌ای دولتی روی می‌آورند.

 در حالی که ارزش پول آنها به شدت کاهش می یابد، تورم به 21 درصد افزایش یافته است.  با این حال،  رجب طیب اردوغان با رویکرد کاهش در نرخ بهره پایه سعی کرد که راه فراری ایجاد کند. پس از کاهش از 19 درصد ارزش پول ملی ترکیه در ابتدای شهریور  در روز پنجشنبه دوباره 15 درصد کاهش یافت و لیر را به پایین ترین سطح جدید رساند.

 اردوغان این رویکرد را به عنوان "جنگ اقتصادی استقلال" مورد نیاز برای افزایش صادرات، سرمایه گذاری خارجی و ایجاد شغل تعریف کرده است، اما بسیاری از شهروندان در تلاش هستند تا با این واقعیت جدید سازگار شوند و بقای خود را حفظ کنند.

 یک شهروند ترکیه به گاردین می گوید به دنبال فروش طلاهایش برای خرید خانه است.  و معتقد است  ما نمی‌توانیم وامی برای پرداخت آن بگیریم، زیرا نمی‌توانیم اعتماد کنیم که چه اتفاقی برای ارز خواهد افتاد.  

 اردوغان آخر هفته در مورد اینکه چگونه تورم ترکیه را قبلا به 4 درصد کاهش داده بود صحبت کرد و قول داد که به زودی دوباره به سطح 2011 برسد، اما اکثر اقتصاددانان رویکرد او را بی پروا می دانند و نرخ بالای 30 درصد را در سال آینده پیش بینی می کنند.  بسیاری از چهره های برجسته مالی ترکیه با این موضوع موافق هستند و این کشور در دو سال و نیم گذشته چهار رئیس بانک مرکزی داشته است، در حالی که لطفی الوان وزیر دارایی سابق در ابتدای دسامبر استعفا داد.

 اردوغان با اصرار بر اینکه «مدل اقتصادی جدید» او سرانجام به ثمر خواهد نشست، در اوایل این ماه به مردم گفت: «ما می دانیم که داریم چه کار می کنیم.  ما می دانیم که چگونه آن را انجام دهیم.  می دانیم به کجا می رویم.  ما می دانیم که به چه چیزی دست خواهیم یافت.»  او بارها ترک‌ها را تشویق کرد که پول‌هایشان را از زیر تشک‌هایشان بیرون بیاورند و در بانک‌ها بگذارند.  علیرغم اصلاحات اقتصادی برای کاهش هزینه های نیروی کار و تحریک صادرات، ترکیه حداقل دستمزد را نیز افزایش داد.

 با کاهش شدید لیر، معامله گران طلا شروع به فروش با افزایش روزافزون کرده اند.  یکی از فروشنده‌ها در خیابان شلوغ خرید استقلال استانبول، محبوب‌ترین اقلام کنونی خود، شمش‌های ریز به وزن دو گرم، یک گرم و یک میله نیم گرمی مینیاتوری را در دست دارد، که دومی در آن لحظه به قیمت 480 لیر (22 پوند) به فروش می‌رسد.

 یکی دیگر از تاجران طلا و ارز، هاکی لیچا، می‌گوید که مغازه‌اش طلاها را از جلوی کیوسک برداشته است، زیرا او از این که تعداد زیادی از مردم برای پرسیدن آخرین قیمت‌ها آمده بودند، اما خرید نمی‌کردند، عصبانی شده بود.  او می‌گوید اگر مشتریان پول نقد زیادی برای تخلیه از طریق فروش طلا داشته باشند، با تاجران در بازار بزرگ استانبول تماس می‌گیرد و یک فروش خصوصی ترتیب می‌دهد.

 اکثر مشتریان او دلار را ترجیح می دهند، به طوری که برخی سنت های ازدواج ترکیه را تغییر می دهند و به جای سکه های طلا سنتی، ارز خارجی را به عروس سنجاق می کنند.  "من حدس می زنم مقرون به صرفه تر است.  پنجاه دلار بهتر از طلا است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها