2022 سال فتح اقتصاد جهان توسط چین؟

گزارش ها حاکی از افزایش تدریجی صادرات چین و به تبع آن افزایش رشد اقتصادی این کشور در سال آینده میلادی است.

2022 سال فتح اقتصاد جهان توسط چین؟

به گزارش مستقل آنلاین سی ان ان در گزارشی نوشت:

فصل خرید تعطیلات در حالی به تقویت تجارت در چین کمک می کند که این کشور بیشتر به آن نیاز دارد. اما این بدان معنا نیست که مشکلات اقتصادی آن هنوز به پایان رسیده است.

بر اساس آمار گمرکی که مقامات چین در روز یکشنبه منتشر کردند، صادرات چین در ماه اکتبر نسبت به سال گذشته 27 درصد افزایش یافت. این رقم نسبت به رشد سالانه 28 درصدی در ماه سپتامبر کمتر است، اما بهتر از آن چیزی است که تحلیلگران انتظار داشتند. ارقام صادرات مازاد تجاری چین را به رکورد 84.5 میلیارد دلار در اکتبر رساند.

تحلیلگران گمان می‌کنند که صادرات چین با تقویت تقاضای جهانی تقویت شده است، زیرا جهان همچنان به بهبودی از همه‌گیری ویروس کرونا ادامه می‌دهد و خرده‌فروشان برای فصل خرید تعطیلات انبار می‌کنند.

افزایش مازاد تجاری همچنین به چین کمک کرده است تا ذخایر ارزی خود را که در حال حاضر بزرگترین دخایر در جهان است را افزایش دهد. بر اساس داده‌های اداره ارز دولتی چین در روز یکشنبه، کل میزان ذخایر این کشور در ماه اکتبر به بیش از 3.2 تریلیون دلار افزایش یافت که اولین افزایش از ماه جولای است.

این آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد که علیرغم شیوع مکرر کووید-۱۹ و "نوسانات در بازار مالی بین‌المللی"، اقتصاد چین "با انعطاف‌پذیری قوی و پتانسیل بزرگ به بهبود ادامه می‌دهد."

کن چئونگ، استراتژیست ارشد ارز خارجی آسیایی در بانک میزوهو، در گزارش تحقیقاتی روز دوشنبه خود نوشت: تولیدکنندگان به زنجیره تامین انعطاف‌پذیر چین پایبند هستند. او گفت که ارقام قوی باید به "مقابله" با فشارهای دیگر بر رشد در سه ماهه چهارم کمک کند - از جمله ظهور مجدد ویروس کرونا در کشور، همراه با استراتژی پرهزینه کنترل کووید چین برای مهار شیوع بیماری با اقدامات محدودکننده سختگیرانه. قطع برق و هزینه های بالاتر تولید نیز از عوامل هستند.

رشد اقتصادی چین نیز در ماه های اخیر به دلیل اختلال در حمل و نقل و تشدید بحران املاک در معرض تهدید قرار گرفته است. تولید ناخالص داخلی سه ماهه گذشته با کمترین سرعت خود در یک سال گذشته رشد کرد و نسبت به سال قبل 4.9 درصد رشد کرد.

در همین حال، تقاضای داخلی ضعیف، کشور را بیشتر از سال گذشته آزار داده است. آخرین رقم واردات در ماه اکتبر، با 21 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیشتر از یک ماه قبل بود، اما هنوز بسیار کمتر از تخمین 25 درصد از نظرسنجی رویترز از تحلیلگران است.

جفری هالی، کارشناس ارشد بازار می‌نویسد: «به نظر می‌رسد محدودیت‌های لجستیکی جنبه واردات معادله را مختل کرده است، و با شیوع بیشتر کووید-19 در سرزمین اصلی خود چین ، خطراتی در اینجا وجود دارد، به خصوص اگر به بنادر و کارخانه‌ها در مناطق حیاتی برخورد کند.»به گفته اقتصاددانان آکسفورد اکونومیکس، بحران برق چین ممکن است در حال بهتر شدن باشد، اما به نظر می رسد کاهش رشد املاک و مستغلات و شیوع مداوم کووید-19 در این کشور باعث کاهش رشد شود. آنها در یادداشت اخیر هشدار دادند که شتاب واردات ممکن است "ضعیف" باشد.

تحلیلگران آکسفورد اکونومیکس همچنین گفتند که انتظار دارند با کاهش سفارشات صادراتی جدید، شتاب صادرات در کوتاه مدت "ضعیف باقی بماند"، اما گفتند که بهبود اقتصاد جهانی "باید به پشتوانه صادرات چین در سال جدید ادامه دهد".

ژیوی ژانگ، اقتصاددان ارشد Pinpoint Asset Management مستقر در هنگ کنگ، گفت: صادرات قوی باید به "کاهش تضعیف اقتصاد داخلی" کمک کند.

ژانگ گفت که دولت چین «می‌تواند تا پایان سال صبر کند تا سیاست‌های پولی و مالی کاهش یابد، اکنون که صادرات حائلی برای کاهش رکود اقتصادی است».

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها