در پنجمین عرضه اولیه ۱۴۰۰ فرابورس اتفاق افتاد؛

مشارکت حدود ۳ میلیون نفر در عرضه اولیه شرکت سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری

عرضه اولیه شرکت سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری با نماد «مدیریت» به عنوان پنجمین عرضه اولیه فرابورس ایران در سال ۱۴۰۰ روز (چهارشنبه) با مشارکت بیش از ۲میلیون و ۹۶۰هزار نفر انجام و در پایان به هر کد بورسی ۷۶ سهم در سقف قیمتی ۵۰۲۳ ریالی تخصیص داده شد.

مشارکت حدود ۳ میلیون نفر در عرضه اولیه شرکت سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از سایت فرابورس ایران، مهدی عظیمی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری روز گذشته (سه شنبه) در آستانه عرضه اولیه ۱۵ درصد از سهام این شرکت در بازار اول فرابورس در نشست خبری «یک دیدار، یک عرضه» گفت: شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری در فروردین ۱۳۸۷ به ثبت رسید، سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیون ریال بود و شرکت در اسفند ۱۳۹۱ نزد سازمان بورس به‌عنوان نهادمالی ثبت شد، در سال ۱۳۹۵ نیز سال مالی شرکت از پایان اسفند به پایان آذرماه تغییر کرد.

به گفته عظیمی همچنین در شهریور سال ۱۳۹۹ شخصیت حقوقی شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تغییر کرد و این مجموعه طی اسفندماه همان سال به‌عنوان شصت‌وهفتمین شرکت پذیرفته‌شده در بازار اول فرابورس قرار گرفت.

تشریح موضوع فعالیت

وی در تشریح موضوع اصلی فعالیت این شرکت توضیح داد: سرمایه‌گذاری در سهام، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اوراق مشارکت و سایر انواع اوراق بهادار، مسکوکات، فلزات گران‌بها، گواهی سپرده بانکی و سپرده‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مجاز، دارایی‌های فیزیکی، پروژه‌های تولیدی و پروژه‌های ساختمانی و ارائه خدمات مرتبط با بازار سرمایه اعم از تضمین نقدشوندگی و بازارگردانی اوراق بهادار، تعهد پذیره‌نویسی اوراق بهادار و مشارکت در ارکان صندوق‌های سرمایه‌گذاری مهم‌ترین موضوعات فعالیت این شرکت است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری ضمن بررسی چشم‌انداز و برنامه‌های آتی این مجموعه گفت: مهم‌ترین برنامه «مدیریت» تبدیل‌شدن به بازوی اجرایی قدرتمند صندوق بازنشستگی کشوری در بازار سرمایه است.

به گفته عظیمی سرمایه شرکت در ابتدای تأسیس ۱۰ میلیون تومان بوده که طی سه مرحله افزایش سرمایه در سال‌های ۱۳۸۸، ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ به ۱۵۰ میلیارد تومان رسیده است.

این مقام مسئول به معرفی سهامداران این شرکت پرداخت و افزود: سهامدار عمده این مجموعه گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری است که ۶۶ درصد مالکیت را در اختیار دارد و پس ‌از آن آتیه صبا با سهامداری ۳۴ درصدی قرارگرفته است.

جهش‌های چشمگیر سودآوری

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه این نشست به رشد چشمگیر سودآوری شرکت طی سال‌های اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: در پایان سال مالی ۱۳۹۹ حدود ۶۶۰ میلیارد تومان سود خالص برای شرکت شناسایی ‌شده است.

عظیمی همچنین مقایسه سودآوری دوره ۶ ماهه منتهی به ۳۱ خردادماه ۱۴۰۰ را موردتوجه قرارداد و گفت: در این مدت نزدیک به ۳۸۰ میلیارد تومان سود شناسایی‌شده که ۲۰۱ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۹۹ بوده است.

به گفته وی تا پایان ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ سود خالص شرکت بالغ‌بر ۴۶۳ میلیارد تومان بوده، همچنین طی ۶ ماهه ابتدایی سال مالی ۱۴۰۰، مجموعه دارایی شرکت معادل ۹۳۶ میلیارد تومان محاسبه‌شده که بیش از ۹۸ درصد دارایی‌ها را دارایی‌های جاری تشکیل داده‌اند.

تشریح جزئیات سرمایه‌گذاری‌ها

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه بررسی این مجموعه به تشریح جزئیات سرمایه‌گذاری‌های بورسی «مدیریت» پرداخت و گفت: سهام صندوق بازنشستگی کشوری با نماد «وصندوق» حدود ۲۵ درصد بهای تمام‌شده را شامل می‌شود و ۲۰ درصد ارزش‌افزوده روز پرتفوی را نیز به خود اختصاص داده است.

عظیمی با اشاره به اینکه نمادهای فملی ۸ درصد، البرز ۵ درصد و فولاد نیز ۵ درصد از بهای تمام‌شده پرتفوی را در اختیار دارند، تصریح کرد: درمجموع بهای تمام‌شده پرتفوی شرکت برابر با ۸۷۴ میلیارد تومان و ارزش فروش ۱۵۱۹ میلیارد تومان است.

وی عمده سرمایه‌گذاری‌ها را در بخش چند رشته‌ای صنعتی، فلزات اساسی و شیمیایی‌ها دانست و گفت: تغییرات بنیادی در این حوزه‌ها تأثیرات قابل‌توجهی برای شرکت به همراه دارد. همچنین بهای تمام‌شده بخش چند رشته‌ای صنعتی برابر با ۲۴۱ میلیارد تومان و ارزش روز آن ۳۶۰ میلیارد تومان تومان است.

عظیمی در بررسی سرمایه‌گذاری‌های غی بورسی شرکت نیز گفت: ۵۲ درصد پرتفوی سرمایه‌گذاری غیربورسی این مجموعه به صندوق اختصاصی بازارگردانی ارزش‌آفرین صندوق بازنشستگی کشوری با بهای تمام‌شده ۱۲ میلیارد تومان اختصاص دارد، همچنین در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با درآمد ثابت سپهر تدبیرگران و مدیریت ثروت صندوق بازنشستگی به ترتیب ۱۵ و ۱۳ درصد معادل بیش از ۲۳ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

وی با تأکید بر اینکه به دلیل وزن بالای پرتفوی بورسی در این مجموعه، امکان محاسبه خالص ارزش دارایی‌ها (Nav) به‌صورت دقیق و قابل‌اتکا وجود دارد، گفت: خالص ارزش دارایی‌ها با توجه به پرتفوی شرکت و حقوق صاحبان سهام در روز سه شنبه 19 مرداد 1400 برای هر سهم 849 تومان است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری ادامه داد: تغییرات ارزش پرتفوی شرکت در تاریخ ۳۰ آذر ۱۳۹۹ تا روز گذشته از کسب بازدهی منفی ۵ درصدی خبر می‌دهد، این در حالی است که بازدهی شاخص گروه سرمایه‌گذاری منفی ۲۰ درصد و بازدهی شاخص هم‌وزن در این دوره منفی ۱۱ درصد بوده است.

نقاط قوت «مدیریت»

عظیمی نقاط قوت «مدیریت» را موردتوجه قرارداد و افزود: این شرکت انعطاف قابل قبولی برای تغییر شاخه‌های سرمایه‌گذاری به لحاظ تغییرات شرایط بازار و ریسک‌های موجود دارد و می‌تواند برای کسب منفعت بیشتر برای سهامداران بین سهام مختلف جابه‌جا شود، علاوه بر این موضوع برخلاف بیشتر شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده این مجموعه غیرمدیریتی بوده و شرکت توان تغییر و اصلاح ساختار را دارد.

وی نقطه‌ضعف مجموعه «مدیریت» را سرمایه پایین آن دانست و گفت: شرکت برای افزایش توان رقابت‌پذیری با رقبای مطرح در بازار سرمایه و کسب بازدهی آتی نیاز به افزایش سرمایه برای بهبود ساختار سرمایه‌گذاری دارد که این موضوع در دستور کار مجموعه قرار دارد.

اختصاص ۷۶سهم «مدیریت» به هرکد بورسی

همچنین در پایان عرضه اولیه «مدیریت» که امروز (چهارشنبه ۲۰مردادماه) انجام شد به هر کد بورسی ۷۶ سهم در سقف قیمتی ۵۰۲۳ ریالی تخصیص داده شد.

در این عرضه اولیه ۲ میلیون و ۹۶۰هزار نفر مشارکت داشتند تا رکورد مشارکت در عرضه اولیه در سال جاری شکسته شود.

عرضه اولیه «مدیریت» نهمین عرضه اولیه امسال بازار سهام و پنجمین عرضه اولیه فرابورس در سال ۱۴۰۰ بود که در آن ۱۵ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری به عموم عرضه شد.

در پایان این جلسه از زحمات همکاران بخش های حسابداری و مالی در راستای برگزاری مجمع این بانک و تلاش های مژگان ابراهیمی نژاد بازرس مدیریت بازرسی و پاسخگویی به شکایات بانک صنعت و معدن در جهت کسب مقام برتر در جشنواره شهید رجایی تجلیل به عمل آمد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها