حمایت صندوق بازنشستگی کشوری از سهام جم

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری از انتشار 500 میلیارد تومان اوراق تبعی و خریداری بخشی از سهام وابسته به این صندوق مانند «جم»، از طریق بورس خبر داد.

حمایت صندوق بازنشستگی کشوری از سهام جم

به گزارش روابط عمومی پتروشیمی جم به نقل از دنیای اقتصاد، محسن بازارنوی در خصوص تامین مالی بخشی از منابع مورد نیاز صندوق بازنشستگی کشوری گفت: «صندوق بازنشستگی کشوری سال گذشته توانست مجوز افزایش حقوق بازنشسته‌ها را از دولت بگیرد و آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. با توجه به منابع تخصیص داده شده برای این موضوع، تقاضای صندوق بازنشستگی این بود که شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری بخشی از کسری منابع برای پرداخت به بازنشسته‌ها را تامین کند. بنابراین برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تا اندازه‌ای که به صندوق بدهی داشتیم پرداخت کنیم و مازاد آن را با استفاده از سایر منابع مانند بازار پول و بازار سرمایه تامین کرده و با یک مکانیزم خرید سهام معادل به صندوق منتقل کنیم. ترجیح ما خریداری سهام شرکت‌هایی مانند پتروشیمی جم، پتروشیمی امیرکبیر و… که در زنجیره ارزش ما قرار دارند، است.»

 وی اظهار کرد:‌ «امسال حجم زیادی از سرمایه‌گذاری در وصندوق با استفاده از بازار پول و سرمایه برنامه‌ریزی شده که در سال‌های گذشته به این شکل نبوده است. فعلا انتشار 1500 میلیارد تومان اوراق تبعی را در دستور کار داریم که 1000 میلیارد تومان آن را در اواخر سال گذشته و 500 میلیارد تومان دیگر را نیز طی روزهای آینده منتشر می‌کنیم. بخشی از این اوراق تبعی را باید صرف سرمایه‌گذاری‌های شرکت کنیم، اما به دلیل اینکه در حال حاضر برای آن سرمایه‌گذاری‌ها پولی پرداخت نکرده‌ایم موقتاً سهام پتروشیمی‌ها را از صندوق بازنشستگی خریداری کرده و به این واسطه، و برای جبران کسری‌ها این پول را به صندوق منتقل می‌کنیم. بنابراین تأمین به موقع منابع مالی تا پایان سال، با برنامه‌ریزی مشخصی دنبال می‌شود.»

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به بازنگری و بهینه‌سازی پورتفو، عنوان کرد: «قصد داریم مبلغ 3500 میلیارد تومان اوراق اجاره بر روی سهام پتروشیمی جم منتشر کنیم که با توجه به ارزش دفتری پایین ماشین‌آلات و تجهیزات شرکت مذکور قرار شده بر مبنای تجدید ارزیابی پیش برویم که این فرآیند شش ماه به طول خواهد انجامید.»

بازارنوی درباره اقدامات حمایتی با هدف حمایت از سهام شرکت‌ها توضیح داد: «قصد داریم مبلغ 500 میلیارد تومان اوراق تبعی منتشر کنیم و به این روش بخشی از سهام وابسته به خودمان را از طریق بورس خریداری کنیم تا از نمادهایی مانند «جم»، «وصندوق»، «جم‌پیلن»، «فن‌آوران»، «پتروشیمی امیرکبیر» و در واقع سهام‌ پرتفوی خودمان حمایت کنیم. این موضوع را با سازمان بورس و اوراق بهادار هماهنگ کردیم چون در این مقطع با توجه به شرایط خاصی که برای بورس ایجاد شده، باید به سهام این شرکت‌ها کمک شود.»

وی افزود: «همچنین در حال بررسی و برنامه‌ریزی به منظور جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای اجرای پروژه‌های جدید و در دست احداث هستیم. این برنامه‌ریزی را با توجه به اینکه تحریم‌ها در حال رفع شدن است، انجام داده و تلاش می‌کنیم با سرمایه‌گذارانی که از سایر کشورها وارد ایران شوند، برای جذب سرمایه مذاکراتی داشته باشیم.»

این مسئول ضمن تشریح مشخصات پروژه‌های توسعه‌ای در دست اقدام شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری تصریح کرد: 

«تعدادی از پروژه‌های در دست اقدام شامل پتروشیمی مسجدسلیمان با تولیدات اوره و آمونیاک که اخیراً با دستور رئیس‌جمهور افتتاح شد، پروژه پالایشگاهی به نام «پترو پالایش بختیاری» که در مراحل اولیه آن هستیم، پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی 546 مگاواتی اندیمشک که آغاز عملیات اجرایی آن را در دستور کار داشتیم و عملیات اجرایی آن با اخذ مجوزها از هیات امنای صندوق بازنشستگی آن آغاز شد. همچنین فاز دوم صبا فولاد خلیج فارس که برای تولید اسمی یک میلیون و 760 هزار تن بریکت برنامه‌ریزی شده و به 150 میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیاز دارد، فاز دوم فولاد اکسین شامل یک پروژه احیا و فولادسازی که بخش فنی آن بررسی و انجام شده و در حال حاضر پاکت‌های مالی آن آماده بازگشایی است، در چابهار نیز در حال انجام بررسی‌های اولیه هستیم و تمایل داریم اگر بتوانیم در یک پروژه تولید متانول یا پروژه‌های مشابه به آن، سرمایه‌گذاری کنیم.»

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری ادامه داد: «به این‌ها باید دو پروژهPDH/PP  و ABS-RUBBER  پتروشیمی جم را هم اضافه کنیم. هزینه توسعه واحد فعلی پتروشیمی جم نیز نزدیک به 900 میلیون دلار است.

نیمی از سهام پتروشیمی جم متعلق به صندوق بازنشستگی بوده که حدود 22.5 درصد آن سهم «وصندوق» بوده و اداره مدیریتی آن شامل پیگیری بودجه‌ها و گزارشات نیز به عهده این سهم است که 16 درصد سهام آن به تاپیکو و 15 درصد آن نیز به سازمان خصوصی تعلق دارد و مابقی آن در اختیار سایر اشخاص حقیقی و حقوقی قرار دارد.» 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها