موج جدید گرانی و تورم در اقتصاد جهان

همزمان با اعتراف رئیس بانک مرکزی آمریکا به جهش پیش‌بینی نشده نرخ تورم و کاهش سرعت رشد اقتصادی چین در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، شاخص بازارهای سهام در اروپا و آسیا کاهش یافت قیمت نفت نیز افت کرد.

موج جدید گرانی و تورم در اقتصاد جهان

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو(بانک مرکزی آمریکا)، روز چهارشنبه و در جریان ارائه گزارش شش ماهه به نمایندگان کنگره اذعان کرد که پیش‌بینی بانک مرکزی آمریکا از نرخ تورم اشتباه بوده است. با این حال، او تصریح کرد که فدرال رزرو در افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم دریغ نخواهد کرد ولی همچنان انتظار دارد که نرخ تورم طی ماه‌های باقیمانده از سال کاهش یابد.

با این وجود، تازه ترین گزارش رسمی نشان می دهد که نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به ژوئن گذشته به ۵.۴ درصد رسیده که بالاترین نرخ تورم سالانه در ۱۳ سال گذشته به شمار می رود.

همزمان با گرفتار شدن بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در دام تورم فزاینده، دومین اقتصاد بزرگ جهان نیز از کاهش سرعت نرخ رشد اقتصادی خود خبر داد. چین روز پنجشنبه اعلام کرد که نرخ رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه دوم سال جاری میلادی به ۸.۱ درصد رسیده که نه تنها پایین‌تر از پیش‌بینی‌های اولیه است، بلکه با نرخ رشد ۱۸.۳ درصدی ثبت شده در سه ماهه نخست سال جاری تفاوت معناداری پیدا کرده که باور کارشناسان بخشی از این افت، متاثر از شیوع دوباره ویروس کرونا در برخی مناطق این کشور، وضع محدودیت‌های تازه کرونایی و رشد قیمت مواد اولیه صنعتی بوده است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها