کاهش شدید صدور بیمه درمان، شگفتی صنعت بیمه در دوره پاندمی کرونا

گزارش عملکرد سال گذشته صنعت بیمه بدون شک یک شگفتی داشت و آن هم ستون «بیمه درمان» بود. در شرایطی که کشور در طول سال ۱۳۹۹ درگیر بیماری «کرونا» بود و انتظار می رفت که تقاضا برای بیمه تکمیل درمان اوج بگیرد، اما اطلاعات منتشر شده از سوی بیمه مرکزی نشان می دهد نه تنها رشد حق بیمه تولیدی این رشته کمتر از کل متوسط حق بیمه تولیدی و نیز کمتر از نرخ تورم بوده است، بلکه تعداد بیمه نامه های درمان صادره نیز با کاهش شدید ۸۵درصدی مواجه بوده است.

کاهش شدید صدور بیمه درمان، شگفتی صنعت بیمه در دوره پاندمی کرونا

این کاهش کم سابقه صدور بیمه نامه درمان می تواند علل مختلفی داشته باشد. آن طور که برخی بیمه گران گفته اند، تعدیل نیروی کار ناشی از کاهش فعالیت های اقتصادی اثر قابل توجهی بر صدور بیمه نامه های درمان داشته است. همچنین گفته می شود رایج شدن «دورکاری»، به فسخ بسیاری از قراردادهای کار و یا خارج شدن بیمه درمان از تعهدات کارفرما منجر شده است.

نپرداختن هزینه درمان کرونا توسط برخی شرکت های بیمه گر، پیش از عتاب بیمه مرکزی نیز گویا اثری منفی بر اقبال عمومی به بیمه درمان داشته و باعث شده است که تعداد قابل توجهی از بیمه گزاران، قراداد بیمه درمان خود را تمدید نکنند.

همچنین ادعا شده است که ارائه بیمه نامه کرونا به صورت مجزا توسط برخی شرکت های بیمه، بیمه گزاران را با تردید در خرید بیمه نامه درمان یا بیمه نامه کرونا مواجه کرده است.

در همین زمینه، معاون فنی بیمه اشخاص شرکت بیمه ملت تاکید کرد که تعداد زیادی از بیمه نامه های درمان، متعلق به اتحادیه ها، تعاونی ها و بیمه گزاران عضو پذیر بوده است که صدور بخش عمده آنها در سال گذشته کاهش یافت و یا متوقف شد.

 مسعود همتی با بیان این که پس از شدت گرفتن پاندمی کرونا، وضعیت اقتصادی جامعه نامساعد شد و در نتیجه بیمه گزاران عضو پذیر مانند اتحادیه ها و … به تمدید بیمه نامه های درمان روی خوش نشان ندادند، اظهار کرد: کاهش درآمدها به ناتوانی در پرداخت حق بیمه ها منجر شد و در نتیجه بسیاری از بیمه نامه های درمان تمدید نشد.

وی با اشاره به این که در چنین شرایطی، شرکت های بیمه نیز از تمدید بیمه نامه های درمان استقبال نکردند، ادامه داد: وقتی با پاندمی مواجهیم، طبیعی است که میزان مراجعه به مراکز درمانی نیز افزایش می یابد و در نتیجه خسارت های پرداختی توسط شرکت های بیمه نیز بیشتر می شود، بنابراین شرکت های بیمه نیز از عدم تمدید بیمه نامه های درمان استقبال می کنند.

همتی افزود: طبق بررسی های به عمل آمده، درست است که تعداد مراجعات به مراکز درمانی ۵۰ درصد کاهش یافته است، ولی شدت خسارتها ۱۴۰ درصد افزایش نشان می دهد و هرچه میانگین سنی بیمه شدگان بیمه گذار بالاتر باشد، وضع وخیم تر می شود.

معاون فنی بیمه اشخاص شرکت بیمه ملت، مجموع این عوامل را باعث کاهش تعداد بیمه نامه های درمان صادره شده در سال گذشته می داند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها