وزیر اقتصاد در نشست امروز هم اندیشی با کار آفرینان و تولید کنندگان؛

در سه ماهه سوم سالجاری رشد اقتصادی نفتی و غیر نفتی کشور، مثبت شده است

پس از تحمل سه سال جنگ تحمیلی اقتصادی و تحریم های ظالمانه و نابخردانه دشمنان، بنا بر اعلام مرکز آمار، در سه ماهه سوم سالجاری رشد اقتصادی نفتی و غیر نفتی کشور، مثبت شده است.

در سه ماهه سوم سالجاری رشد اقتصادی نفتی و غیر نفتی کشور، مثبت شده است

وزیر امور اقتصادی و دارایی در جریان نشست هم اندیشی با کار آفرینان و تولید کنندگان در محل این وزارتخانه، از آمادگی ظرفیت بازار بدهی برای تأمین مالی بنگاه های بزرگ اقتصادی کشور خبر داد.
به گزارش روابط عمومی بانک رفاه کارگران، دکتر فرهاد دژپسند در سخنان خود با اشاره به اینکه طی 10 سال اخیر بطور عموم، شعار های ابلاغی سال از سوی مقام معظم رهبری، با محوریت اقتصاد بوده است، اظهار داشت: نامگذاری سال 1399 به عنوان " جهش تولید" نشان از اهمیت این امر و ضروت توجه بیش از پیش دولت و مجموعه وزارت اقتصاد به این موضوع و نقش بسیار مهم و اساسی بخش خصوصی است که ما خود را موظف می دانیم، موانع پیش روی آن را رفع کنیم.
دکتر دژپسند برقراری ارتباط مستمر با فعالان بخش خصوصی و تولید کنندگان را یکی از اولویت های خود برای پذیرش مسئولیت وزارت اقتصاد عنوان کرد و با اشاره به حضور رؤسای سازمان هایی چون گمرک جمهوری اسلامی، امور مالیاتی و بورس و اوراق بهادار در جلسه، گفت: بنظر من با توجه به اولویت ها، دغدغه ها و مشکلات تولید کنندگان، باید جلسه ای نیز با حضور مدیران بیمه و فعالان اقتصادی در راستای رونق و جهش تولید برگزار شود.
وی گفت: برخی موارد و مشکلات، دست ما به عنوان وزارت اقتصاد نیست و الزام قانونی است و برای رفع آنها نیاز به اصلاح قوانین توسط مراجع بالاتر است اما بعضی مسایل مثل حذف مقررات زائد و بهبود فضای کسب و کار، توسط خود ما قابل حل است.
دژپسند ادامه داد: یکی از کارهایی که می توانیم در این راستا انجام بدهیم، سفر به استان های مختلف و مشاهده نزدیک مشکلات واحد های تولیدی است.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه "اگر به عنوان دولت و حکومت، پایبند تعهدات خودمان در قبال بخش خصوصی نباشیم، اقتصاد کشور را به مشکل می اندازیم"، تصریح کرد: بنا بر این، رابطه ما، تشریفاتی نیست و این قبیل جلسات، پیش نیاز سیاست گذاری های ما است و تا کنون خیلی از سیاست های دولت، از جمله امکان تسویه ریالی تسهیلات ارزی تولید کنندگان از صندوق توسعه ملی، برآیند همین جلسات با فعالان بخش خصوصی است.
وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه بنگاه های بزرگ مقیاس نباید وقت خود را برای تأمین منابع مالی تلف کنند، گفت: خوشبختانه شورای عالی بورس و اوراق بهادار، راهکار خوبی برای سرعت بخشیدن به تامین مالی بنگاه ها در نظر گرفته است. 
دژپسند با بیان اینکه سهولت در تامین مالی تولید اهمیت بسیار زیادی دارد، گفت: به همین سبب به تازگی در وزارت اقتصاد وظیفه "تأمین مالی" را نیز به سایر وظایف "معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی" اضافه کرده ایم.
وی ادامه داد: پس از تحمل سه سال جنگ تحمیلی اقتصادی و تحریم های ظالمانه و نابخردانه دشمنان، بنا بر اعلام مرکز آمار، در سه ماهه سوم سالجاری رشد اقتصادی نفتی و غیر نفتی کشور، مثبت شده است.
وزیر اقتصاد اعلام کرد: در 11 ماهه امسال 32 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی، آن در هم شرایط کرونایی، داشته ایم، در حالی که فراموش نکرده ایم، به خاطر همین بیماری، در دو ماه فروردین و اردیبهشت عملا قادر به هیچ صادراتی نبودیم.
دژپسند افزود: امسال همچنین، با وجود محدودیت های پیش گفته، میزان صادرات و واردات کشور، به ترتیب، تنها 18 و 15 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
وی با یادآوری اینکه 85 درصد واردات کشور شامل مواد اولیه، کالای واسطه ای و سرمایه ای است، گفت: این اهمیت واردات در شرایط فعلی برای تولید کشور را نشان می دهد.
وزیر اقتصاد همچنین گفت: در 10 ماهه امسال 1400 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط نظام بانکی پرداخت شده است؛ در حالیکه این رقم در کل سال 1398 معادل 975 هزار میلیارد تومان بود.
وی افزود: معتقدیم نظام بانکی باید چابک تر و فعال تر شود ولی اینکه "عملکرد موفقی نداشته است" را قبول ندارم. 
وزیر اقتصاد گفت: وقتی گفته می شود با دو هزار میلیارد تومان می توان دو هزار شغل ایجاد کرد، این وظیفه بازار سرمایه و نظام بانکی را دو چندان می کند.
وی تصریح کرد: ما باید از این شرایط درس بگیریم که نباید تلاش کنیم اقتصاد را با روش "قفل کردن" پیش ببریم. 
وزیر اقتصاد با اشاره به فضای مملو از عزم و اراده جلسه امروز خود با فعالان اقتصادی، گفت: این نشان می دهد، بخش خصوصی پویا و زنده است.
دژپسند با یادآوری اینکه بخش خصوصی بخاطر ماهیت خود به فکر کسب منابع و بیشترین منفعت است، یاد آور شد: هر انتظار دیگری از بخش خصوصی بیهوده است و این دولت است که باید به دنبال تکثیر خدمات عمومی باشد.
وی گفت: همکاران ما در گمرک جمهوری اسلامی از تمام اختیارات و روزنه های قانونی برای تسهیل واردات و رونق بخش تولید استفاده کرده اند و حتی گاهی همراه با ریسک عمل کرده اند و این کاری است که باید در سازمان های دیگر نیز انجام شود.
وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بارقه امید برای نجات اقتصاد کشور از تحریم های ظالمانه بوجود آمده است، افزود: البته ما نباید خودمان را در چارچوب تحریم ها گرفتار کنیم اما باید بدانیم که باز کردن گره تحریم ها می تواند کمک شایانی به بهبود اوضاع می کند.
دژپسند اعلام کرد: خوشبختانه دارد "روانی" در انتقال منابع از خارج به داخل کشور ایجاد می شود؛ و امیدواریم این روند، تداوم پیدا کند و صادر کننده ما بتواند، راحت منابع خود را به کشور برگرداند.
وی افزود: همچنین خوشبختانه منابع نفت ما هم از نظر قیمت و هم میزان صادرات در حال افزایش است و امیدواریم بتوانیم منابعی از این محل به اقتصاد برگردانیم و به شرایطی برسیم که اگر چه در اعماق وجودمان بخاطر گرانی و فشار وارده به مردم، ناراحت هستیم، این امید را داشته باشیم که روند ما، روندی رو به بهبود است و می توانیم با همدلی و هم افزایی، سریع تر بجایی برسیم که از بار مشکلات کاسته شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها