خبر خوش اقتصادی معاون اول رئیس جمهور برای مردم

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گفت: از طرفی این روزها متعلق به روزهای ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است

خبر خوش اقتصادی معاون اول رئیس جمهور برای مردم

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گفت: از طرفی این روزها متعلق به روزهای ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و از طرف دیگر به نظر می‌رسد ما در ایام پایانی جنگ اقتصادی که علیه کشورمان به راه انداخته بودند، هستیم.وی همچنین اظهار کرد: امیدوار هستم که همه دوستان در مسئولیت و رسالتی که در تولید و ایجاد اشتغال و توسعه کشور دارند بتوانند کارهای بزرگ و مهم و مفیدی انجام دهد.

وی ادامه داد: از طرفی این روزها متعلق به روزهای ابلاغی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و از طرف دیگر به نظر می‌رسد ما در ایام پایانی جنگ اقتصادی که علیه کشورمان به راه انداخته بودند، هستیم.

وی خاطرنشان کرد: قاعدتا خوب بود که یک ارزیابی واقع بینانه‌ای، نه دور از انصاف و نه اغراق آمیز از عملکرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خصوصاً در این سه سال اخیر انجام می‌گرفت. من به عنوان کسی که مسوولیت بیشتری در اقتصاد مقاومتی دارم و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور هستم شاید بهتر از دیگران بتوانم در این ارتباط اظهار نظر و صحبت کنم.

جهانگیری همچنین ادامه داد: کشور در ۲ دوره در تحریم قرار گرفت؛ یکی در سال ۸۹ که تحریم‌های شورای امنیت شروع شد. تحریم‌های بسیار سختی بود و کشور را در یک محدودیت‌های جدی قرار دادند. هم بخش نفت، هم بانک و هم حمل و نقل تحریم شد. آن زمان با اینکه گفته می‌شد تحریم‌ها، تحریم های شورای امنیت است و همه کشورهای پنج به علاوه یک و اعضای شورای امنیت در تصویب تحریم‌ها نقش داشتند. البته تحریم‌های اتحادیه اروپا و تحریم‌های یکجانبه آمریکا هم بود اما هم میزان تحریم‌ها مشخص بود یعنی ما از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کردیم از زمانی که شروع کردند تحریم گفته شد که هر ۶ ماهی یک میزانی از فروش نفت ایران کم می‌شد.

وی سپس گفت: شهریور ۹۲ فروش نفت به یک میلیون بشکه  رسید. یعنی ما در سال ۹۲ اجازه داشتیم یک میلیون بشکه نفت صادر کنیم. کشورها هم مشخص شده بود مثلاً معلوم بود که ما به چه میزان باید به چین، هند، ترکیه، کره جنوبی و ژاپن صادر کنیم. برای هر کدام هم یک سقف مشخصی گذاشته بودند بنابراین میزان صادرات ما مشخص بود. امکان جابجایی پول را محدود کرده بودند، ولی با یک میلیون بشکه صادرات در آن دوره، درآمد خوبی نصیب کشور می‌شد. اوایل تحریم که سال ۹۰ بود حدود ۲ میلیون و خورده ای نفت صادر می‌شد ما در آن سال ۱۱۹ میلیارد دلار درآمد نفت داشتیم.

 

منبع: اقتصاد آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها