در راستای برآوری نیاز شرکت فولاد خوزستان به انواع آب‌های مختلف

تصفیه خانه در اولویت راه اندازی

یکی از نیازهای شرکت‌های صنعتی و فولادی نزدیک بودن به آب‌های جاری و استفاده از آن برای حمل و نقل مواد اولیه و محصولات می‌باشد، همچنین به دلیل نیاز به آب‌‌های صنعتی و آب نرم، آب فضای سبز و آشامیدنی، تصفیه‎خانه‌ جهت تولید آب‌های متنوع در نظر گرفته می‌شود.

 تصفیه خانه در اولویت راه اندازی

غلامرضا کاوه قهفرخی مدیر تصفیه خانه در مصاحبه با خبرنگار روابط عمومی گفت: یکی از واحدهای مهم در تولید فولاد تصفیه خانه است. در راستای برآوری نیاز شرکت فولاد خوزستان به انواع آب‌های مختلف، یکی از ابتدایی‌ترین واحدهایی که در مجموعه فولاد خوزستان پیش از تولید فولاد در بخش مختلف شرکت می‌بایستی راه‌اندازی شود تصفیه خانه می‌باشد. قدمت تصفیه خانه شماره یک شرکت به بیش از ۴۵ سال پیش باز می‌گردد. 

وی افزود: وظیفه این تصفیه خانه تولید و ارسال آب‌های صنعتی، آب نرم و فضای سبز برای شرکت است. در طول سالیان کارکرد تصفیه خانه، در ابتدا به دلیل این که ظرفیت تولید شرکت پایین بوده، بخشی از این آب به شهر کوت عبدا... ارسال می‌شده و پس از ارتقای تولید شرکت به یک و نیم میلیون تن اسمی در سال، تمامی حجم تولیدی به شرکت ارسال شد.

کاوه در ادامه گفت: همزمان با افزایش تولید سالیانه شرکت، نیاز به احداث تصفیه خانه شماره ۲ احساس شد. در نتیجه با بررسی‌ها انجام شده در سال گذشته فاز نخست تصفیه خانه شماره ۲ با حضور معاون وزیر صمت به بهره‌برداری رسید.

مدیر تصفیه خانه کوت عبدالله درباره نحوه عملکرد این واحد گفت: تصفیه خانه، آب را از رودخانه کارون با هر کدورت و سختی برداشت و براساس استاندارد شماره ۱۰۵۳ به آب مورد نیاز شرکت تبدیل می‌نماید.

یکی از فاکتورهایی که در تصفیه خانه‌ها مد نظر قرار می‌گیرد توربوریتی یا کدورت آب است. کدورت آب کارون از حداقل  ntu30 آغاز گشته و بسته به فصل بارندگی و باز شدن دریچه سدها در بالادست رودخانه تا ۳۰هزار ntu افزایش می‌یابد. چنین آبی در تصفیه خانه شرکت در فرآیندی و با استفاده از مواد شیمیایی در یکسری تجهیزات، کدورت آن به زیر ۵ntu رسانیده و به شرکت ارسال می‌شود.

کاوه درباره ظرفیت برداشت تصفیه خانه توضیح داد: ظرفیت برداشت آب تصفیه خانه برابر با 3 هزار متر مکعب در ساعت می‌باشد. این حجم برداشت با دو خط لوله مجزا انجام شده که هزار و 800 تا 2 هزار متر مکعب آن به آب صنعتی تبدیل و به شرکت ارسال می‌شود. بخشی از آب صنعتی به ‌وسیله‌ی مبدل‌های رزینی سختی آن گرفته شده و به آب نرم تبدیل می‌شود که استعداد آن بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ متر مکعب در ساعت می‌باشد. مجموعه استخرهای پیش ته‌نشین فضای سبز این واحد، وظیفه کاهش کدورت آب و ارسال به شرکت را بر عهده دارند.

 وی افزود: این واحدها با جمعیتی بالغ بر یکصد نفر شاغل در قسمت‌های بهره‌برداری و نت، آزمایشگاه، بازرسی و نظارت، فضای سبز و نیروهای پیمانکار در سه شیفت کاری و به صورت ۲۴ ساعته و با بازده ۹۸درصد و بدون توقف درحال انجام کار می‌باشد.

تصفیه خانه شماره یک دارای ۱۰ دستگاه هیدروسیکلون بوده که هرکدام از آن‌ها ۳۰۰ متر مکعب در ساعت آب را تصفیه می‌نماید. آب با کدورت ۲۰ از هر هیدروسیکلون خارج شده و توسط ۸ فیلتر شنی عبور داده شده، عملاً کدورت آن به زیر ۵ کاهش یافته و در استخر ذخیره آب صنعتی که ظرفیت آن 2 هزار متر مکعب می‌باشد، ذخیره گشته و به‌وسیله پمپ‌های ارسال به مسیر خط صنعتی به شرکت ارسال می‌شود.

مهندس کاوه در رابطه با راه‌اندازی تصفیه خانه شماره ۲ گفت: فاز نخست این تصفیه خانه از خردادماه سال ۹۸ راه‌اندازی و قرارداد آن به مدت یکسال در ضمانت شرکت سازنده در بهره‌برداری آزمایش قرار گرفت. این واحد با برداشت هزار و 600 متر مکعب و تولید هزار و 400 مترمکعب در ساعت آب صنعتی تولید و به شرکت ارسال می‌نماید. البته دو فاز دیگر این واحد نیز در آینده راه‌اندازی خواهد شد. با افزوده شدن فازهای باقی مانده تصفیه خانه و ریومپ تصیه خانه شماره یک، شاهد افزایش توان تولید آب نرم در تصفیه خانه شماره یک خواهیم بود.

امیدواریم پس از بازسازی تصفیه خانه قدیم و احداث ۲ فاز تصفیه خانه جدید، بتوانیم 2 هزار متر مکعب آب نرم به شرکت ارسال کنیم.

وی درباره موقعیت تصفیه‌خانه گفت: این مجموعه در کنار رودخانه کارون واقع گشته و با لوله‌گذاری به طول ۷ کیلومتر به مجتمع متصل شده است. چهار خط لوله وظیفه ارسال آب‌های صنعتی، نرم و فضای سبز را به سوی شرکت برعهده دارند. که یکی از این خط‌ها به صورت ذخیره بوده و با سه خط ارسال آب انجام می‌شود.

مدیر تصفیه خانه درباره استفاده از پس‌آب‌های تولید شده در این واحد گفت: به همین منظور در سال‌های اخیر مجموعه دی‌ واترینگ احداث که وظیفه آن جمع آوری پساب‌های تصفیه خانه‌های یک و دو  می‌باشد. با جداسازی گل از پساب، آب حاصل را به چرخه‌ی فضای سبز شرکت ارسال می‌شود. 

وی همچنین درباره نقاط قوت این واحد گفت: تجهیزات این واحد با بهره‌وری بالای ۹۸درصد آماده به کار بوده و به شکر خداوند و با تلاش تمامی کارکنان تاکنون ۱۲ سال بدون حادثه را پشت سر گذاشته‌ایم. در این واحد سعی می‌شود که بهبود مستمر و کایزن مدّ نظر قرار گیرد.

مدیر تصفیه خانه در رابطه با حجم مواد شیمیایی مورد استفاده در این واحد گفت: در این واحد گاز کلر با حجم بسیار بالا برای گندزدایی آب استفاده می‌شود. البته سیستم‌های کنترل نشتی گاز کلر و حفاظت برای پیشگیری از بروز حادثه برای کارکنان و مجموعه اطراف تصفیه خانه با دقت بالا کنترل می‌شود. مواد شیمیایی دیگری همچون نمک، کلروفریک و پلی الکترولیت نیز استفاده می‌شوند که در چرخه کاهش کدورت آب‌های صنعتی نقش مهمی دارد.

مدیر تصفیه خانه فولاد خوزستان در پایان سخنان خود از توجه مدیریت شرکت و تلاش همکاران خود در واحد تصفیه خانه تشکر نموده و ابراز امیدواری نمود با تلاش و کوشش کارکنان، اهداف و چشم انداز مورد نظر سازمان تحقق یابد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها