یادداشت مدیرعامل ایمپاسکو به مناسبت هفته دولت

تهیه و تولید مواد معدنی ایران در کشاکش تحریم‌ها استوار ایستاد

شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) به عنوان یک شرکت دولتی در ” تهیه و تولید مواد معدنی مورد نیاز صنایع معدنی کشور” ایفای نقش می نماید، علاوه بر این عهده دار بخشی از وظایف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، و بازوی اجرایی آن سازمان در حوزه های اکتشاف، توسعه و تجهیز و استخراج و فراوری مواد معدنی است.

تهیه و تولید مواد معدنی ایران در کشاکش تحریم‌ها استوار ایستاد

شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در سال ۱۳۹۸، سال “رونق تولید” در راستای اهداف و سیاست‌های ایمیدرو و جهت گیری های استراتژیک خود با طراحی نظام مدیریت فرایند موفق به اخذ گواهینامه ایزو ۲۰۱۵-۹۰۰۱ گردید و بر اساس پایش و ارزیابی های صورت گرفته در پایان سال ۱۳۹۸، ۸۷% اهداف استراتژیک شرکت محقق شده است.

استراتژی‌های کلان شرکت عبارتند از: توسعه اکتشافات، تجهیز و آماده‌سازی ذخایر، افزایش رقابت‌پذیری،  ارتقای بهره‌وری و جذب سرمایه گذاران توانمند و هدایت ایشان به سمت سرمایه گذاری های ارزش افزا در بخش معدن دستاوردهای مثبت اجرای استراتژی ها این اطمینان را فراهم نموده است که استراتژی ها به خوبی اتخاذ شدند و نشان از جهت گیری روشن و نوید بخش آینده داشتند به گونه ای که در حال حاضر شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با گذر از بحران ها و مشکلات سال های گذشته، به جایگاهی در امور معادن رسیده که فعالیت های اکتشافی و اجرایی خود را در ۷۰% از استان­های کشور گسترش داده است.

ایمپاسکو در سال ۱۳۹۸ و در راستای تحقق هدف رونق تولید، زمینه استخراج و تولید بیش از ۵۵ میلیون تن انواع مواد معدنی را فراهم نموده و باعث ایجاد حدود ۴۳۰۰ فرصت شغلی مستقیم شده است. این دستاوردها با مشارکت و هم افزایی بخش خصوصی توانمند از طریق راهبری و توسعه مجتمع ها وسرمایه گذاری در پروژه ها محقق شده است.

به منظور جذب سرمایه گذاران توانمند و هدایت ایشان به سمت سرمایه گذاری های ارزش افزا، ایمپاسکو سالیانه فرصت های سرمایه گذاری در بخش معدن در قالب فراخوان عمومی به بخش خصوصی اعلام می نماید. در سال ۱۳۹۸، برای اجرای ۱۰ طرح با برآورد سرمایه ۵۰٫۰۰۰ میلیارد ریال فراخوان عمومی برگزار و سرمایه گذار جذب شده است.

این شرکت تاکنون با در اختیار گرفتن ۳۴ پهنه  اکتشافی در استان های مختلف کشور به مساحت ۱۱۷ هزار کیلومتر مربع (حدود ۷% مساحت کشور) و انجام ۳۷۱ هزار متر عملیات حفاری اکتشافی از سال ۱۳۹۲ تاکنون موفق به شناسایی۷۰ محدوده هدف در  بخش های سنگ آهن، زغال سنگ و پلی متال شده است.

 در مجموع شرکت تهیه و تولید مواد معدنی توانسته است با حدود نیم درصد هزینه به ذخایری با ارزش حدود ۹/۵ میلیارد دلار دست یابد.

توسعه اکتشافات از اولویت‌های ایمپاسکو است و در جهت ارتقای اثربخشی فرایندهای اکتشاف از روش های نوین و تلفیقی ژئوفیزیک در بهبود عملیات اکتشافات بهره جسته است. در کشف ذخایر عمیق نیز در سال ۹۸، موفق به حفر عمیق ترین گمانه به عمق ۲٫۰۱۰ متر در آنومالی ۲۱  ایران مرکزی شده ایم.

به موازات فعالیت های اجرایی، پژوهش و توسعه فناوری در بخش های اکتشاف، استخراج و فرآوری در جهت رفع مشکلات و موانع فنی، بهبود بهره وری و توسعه سبد محصولات با ارزش افزوده بالاتر  بصورت مستمر از طریق  انعقاد تفاهم نامه و قراردادهای پژوهشی با دانشگاه های مختلف کشور، همچنین حمایت از پایان نامه های دانشجویی انجام می شود. از سال ۱۳۹۵ تاکنون تعداد ۱۳ تفاهم نامه و ۲۷ قرارداد پژوهشی با دانشگاهها و مراکز علمی منعقد و بالغ بر ۵۰ پایان نامه دانشجویی مورد حمایت قرار گرفته است.

مسئولیت جدیدی که در سال ۱۳۹۸ با دستور مقام عالی وزارت، به ایمیدرو و سپس توسط ایمیدرو به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران واگذار گردید،  اجرای طرح اقتصاد مقاومتی  “احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس” است.

  این شرکت با حمایت دولت و همکاری انجمن ها و تشکل های خصوصی اقدام به شناسایی سرمایه گذاران و سرمایه پذیران در این خصوص نمود و تا پایان سال ۱۳۹۸ موفق به احیا و فعالسازی ۱۴۶ معدن و بررسی کلینیکی ۱٫۰۲۰ معدن گردید. از مهمترین اقدامات در این طرح می توان به  انعقاد ۳۲ تفاهم نامه از جمله؛ ۱۶ تفاهم نامه سرمایه گذاری و۶ تفاهم نامه تامین مالی اشاره نمود.

سال ۱۳۹۹، سال “جهش تولید” است و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در برنامه دارد که با بهبود بهره وری تولید، تکمیل و راه اندازی پروژه‌ها، در تأمین و تولید مواد معدنی در کشور نقش موثری ایفا نماید. البته در رسیدن به اهداف و تحقق برنامه ها با چالش های جدی همچون؛ تشدید محدودیت های بین المللی و  شیوع بیماری کرونا درگیر هستیم که با استفاده از رویکرد برنامه-ریزی سناریو اقدامات لازم در ابتدای سال صورت پذیرفته و برنامه های مرتبط با شرایط (سناریو های) مختلف اعم از اقدامات پیشگیرانه و کاهنده در سطح شرکت تدوین و در حال حاضر وضعیت پایش و متناسب با هر سناریو برنامه ها در دستور کار قرار می گیرد.

لازم به ذکر است، بخش معدن و صنایع معدنی، آسیب پذیری کمتری از پدیده کرونا و حتی تحریم ها نسبت به سایر بخش های اقتصادی کشور داشته است تا جایی که در چنین شرایط سختی نیز فرصت هایی پیش روی بخش معدن و صنایع معدنی شناسایی شده است که بهره گیری از این فرصت ها منجر به بهبود جایگاه اقتصادی بخش معدن وصنایع معدنی در کشور شده است.

یکی از اهداف استراتژیک شرکت در تاب آوری و ایستادگی در برابر تحریم ها، “بومی سازی مواد مصرفی و تجهیزات” است همسو با این هدف و به منظور ایجاد ارتباط اثر بخش با تامین کنندگان، سامانه بومی سازی با عنوان “سامانه پژوهش و بومی سازی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران” راه اندازی گردید. در سال ۱۳۹۸ شرکت توانست ۸ تجهیز اصلی به ارزش ۸۹۵ هزار دلار را با مشارکت پیمانکاران و راهبران بومی سازی نماید.

در سال ۱۳۹۹ قصد داریم با اجرای برنامه های تعریف شده در راستای جهش تولید و جهت گیری های استراتژیک گامی موثر در تحقق چشم انداز شرکت برداریم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها