مشاور رئیس هیات عامل ایمیدرو در امور بومی سازی اعلام کرد؛

ورود ایمیدرو و بخش خصوصی به طراحی و ساخت ماشین آلات معدنی

مشاور رئیس هیات عامل ایمیدرو در امور بومی سازی اعلام کرد: این سازمان از سال گذشته به حوزه طراحی و ساخت ماشین آلات معدنی ورود پیدا کرده است.

ورود ایمیدرو و بخش خصوصی به طراحی و ساخت ماشین آلات معدنی

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، حسن یونسیان با اعلام این مطلب اظهار داشت: طی سال های گذشته در ساخت قطعات متمرکز بودیم و هر قطعه، طراحی و مهندسی خاص خود را داشت اما از سال گذشته با همکاری شرکت های بخش معدن و صنایع معدنی داخلی، به سمت طراحی و ساخت ماشین آلات رفته ایم. وی با تاکید بر اینکه در این بخش دانش و فناوری اساسی ترین عامل است، ادامه داد: خبر خوب این است که کار در این حوزه شروع شده و تعدادی ماشین طراحی،‌ مهندسی و ساخته شده است. یونسیان یادآور شد: از حدود سال 87- 88 که دور نخست تحریم های بین المللی جدی شد، فولادسازان و معدنکاران کشور به سمت استفاده از سازندگان و فناوری های داخلی روی آوردند و کار طراحی، مهندسی و ساخت قطعات را شروع کردند.

وی افزود: طی سال های گذشته، در بخش فناوری صنایع معدنی، مهندسان و واحدهای تحقیق و توسعه شرکت های خصوصی بخش معدن و صنایع معدنی، اقدامات ارزنده ای انجام داده اند. به عنوان مثال، در سیستم احیای مستقیم، روش پِرِد اختراع و ثبت شد و از این رو، فناوری منحصر به فردی در کشور ایجاد شد و از این نظر، کشور متکی به خود شده است.

بومی سازی سنگ شکن

یونسیان در گفت و گو با رادیو اقتصاد خاطرنشان کرد: بومی سازی به معنای ساخت 100 درصدی قطعات منفصله در کشور نیست. چرا که برخی قطعات شاید یک یا 2 سازنده در دنیا داشته باشد از این رو نمی توان گفت که با تهیه آن قطعات، به خارج وابسته شده ایم.

وی ادامه داد: طراحی و ساخت ماشین آلات از اهمیت بالایی برخوردار است که خوشبختانه روند به خوبی پیش می رود. مشاور رئیس هیات عامل ایمیدرو در امور بومی سازی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بومی سازی طی یک سال اخیر گفت: روکش کردن لاستیک دامپتراک در شرکت گل گهر برای نخستین بار از حدود 7 ماه پیش عملیاتی شده است. وی در ادامه گفت که طراحی، مهندسی و ساخت سنگ شکن نیز در داخل انجام شده است. یونسیان افزود: طراحی، مهندسی و ساخت قطعات پیشرفته تر نظیر ماشین ریخته گری تجهیزات نورد و غیره در حال انجام است.

برنامه صرفه جویی حدود یک میلیارد دلاری با بومی سازی

یونسیان با بیان اینکه تمامی قطعات وارد شده از خارج طی سال های گذشته را برای اطلاع سازندگان داخلی و ساخت آنها به معرض نمایش گذاشته ایم، گفت: طی 10 سال گذشته، در بخش فولاد و صنایع معدنی با داخلی سازی قطعات، 1.5 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی داشته ایم.

وی ادامه داد: برنامه امسال نیز صرفه جویی ارزی 850 تا 900 میلیون دلار در ساخت و مهندسی قطعات و ماشین آلات است که با دانش حاصل شده، قابل تحقق است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها