رشد ۶۳ درصدی سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تابعه گل گهر محقق شد

افزایش ۵۲ درصدی سود خالص «کگل»

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت معدنی و صنعتی گل گهر منتهی به سال مالی ۲۹/ ۱۲/ ۹۸ با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد. در مجمع مذکور، سهامداران به تقسیم سود ۹۰۰ ریال به ازای هر سهم «کگل» رای دادند. به گزارش می متالز، در مجمع «کگل» موارد زیر مطرح شدند.

افزایش ۵۲ درصدی سود خالص «کگل»

 رشد سرمایه‌گذاری

جمشید ملارحمان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر گفت: در سال گذشته توانستیم ضمن افزایش تولید در شرکت معدنی و صنعتی گل گهر شاهد رشد ۶۳ درصدی سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تابعه باشیم. مدیرعامل گل گهر افزود: همچنین موفق به کسب رکورد در تولید محصولات نهایی شرکت شدیم به گونه‌ای که میزان تولید از ۲۶ میلیون تن در سال ۱۳۹۷ به بیش از ۲۷ میلیون تن در سال ۱۳۹۸ رسید.

ثبت رکورد فروش

ملارحمان با اشاره به اینکه شرکت معدنی و صنعتی گل گهر موفق به افزایش ۳ درصدی تولید کنسانتره و افزایش ۴ درصدی در تولید گندله و در مجموع افزایش ۳ درصدی در تولید محصولات شرکت شده است،  تصریح کرد: همچنین افزایش ۴۴ درصدی درآمد حاصل از فروش محصولات شرکت، ثبت رکورد در فروش به میزان بیش از ۱۳ هزار میلیارد  تومان در سال ۹۸ و افزایش ۵۳ درصدی درآمد حاصل از فروش تلفیقی از جمله خبرهای خوب برای سهامداران  گل گهر به شمار می‌آید.

روند صعودی سوددهی

به گفته مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، افزایش ۵۱ درصدی سود خالص شرکت و کسب بیش از ۶۵ هزار میلیارد ریال سود خالص در سال ۹۸، همچنین افرایش ۵۴ درصدی سود خالص تلفیقی در سال ۱۳۹۸ از دیگر دستاوردهای شرکت معدنی و صنعتی گل گهر بوده است.

پروژه‌های قابل افتتاح در سال ۹۹

ملارحمان در خصوص برخی از پروژه‌های در دست اجرای گل گهر اظهار کرد: افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت خطوط کنسانتره و طرح‌های توسعه‌ای که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۱ و (خط ۴ که تا سال ۱۴۰۰) به اتمام برسد. همچنین احداث فاز دو، واحد آبگیری و فیلتراسیون باطله کارخانه‌های کنسانتره طرح توسعه (خطوط ۵ ،۶ و ۷) که تا پایان سال ۹۹ به اتمام می‌رسد. البته پروژه احداث تیکنر مرکزی مجتمع که پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۳۹۹ به اتمام برسد، از جمله مهمترین پروژه‌های اجرایی هستند.

اهم دستاوردهای ۹۸ گل گهر

مدیریت نقدینگی، افزایش تولید و رشد ۶۳ درصدی سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تابعه.کسب رکورد در تولید محصولات نهایی شرکت به گونه‌ای که میزان تولید از ۲۶.۴ میلیون تن در سال ۱۳۹۷ به بیش از ۲۷.۲ میلیون تن در سال ۱۳۹۸ رسید (افزایش ۳ درصدی تولید کنسانتره و افزایش ۴ درصدی در تولید گندله در مجموع افزایش ۳ درصدی در تولید محصولات شرکت). افزایش ۲۶. ۴۴ درصدی در «درآمد حاصل از فروش محصولات شرکت» و ثبت رکورد در فروش (به میزان ۱۳۱.۲۲۶.۷۴۵ میلیون ریال در سال ۱۳۹۸ ) و افزایش ۵۳ درصدی در درآمد حاصل از فروش تلفیقی.افزایش ۵۹.۶۷ درصدی در «سود عملیاتی شرکت» و کسب بیش از ۶۷.۳۸۷.۵۴۸ میلیون ریال سود عملیاتی در شرکت در سال ۱۳۹۸ و افزایش ۵۱ درصدی در سود عملیاتی تلفیقی. افزایش ۵۱.۷۵ درصدی در سود خالص شرکت و کسب بیش از ۶۵.۳۱۰.۰۵۸  میلیون ریال سود خالص در شرکت در سال ۱۳۹۸ و افزایش ۵۴ درصدی سود خالص تلفیقی. پیشرفت ۹۵ درصدی در خط تولید گندله‌سازی با ظرفیت ۵ میلیون تن در سال و برنامه‌ریزی جهت راه‌اندازی طرح در نیمه اول سال جاری شرکت سنگ آهن گهر زمین. پیشرفت ۷۹.۶۴ درصدی در خط تولید کنسانتره شماره ۳ شرکت سنگ آهن گهر زمین. کسب سهم ۱۰ درصدی تولید آهن اسفنجی کشور با ظرفیت ۲ میلیون تن در سال، شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر.ادامه عملیات اجرایی کارخانه تولید بریکت سرد به ظرفیت ۵۲۰ هزار تن در سال با پیشرفت ۸۶ درصدی، شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر.کسب پیشرفت ۱۱ درصدی در پروژه سه میلیون تنی فولادسازی و نورد گرم پیوسته با تکنولوژی EPS ، شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر.راه اندازی کارخانه ذوب و ریخته‌گری شماره ۱ با ظرفیت یک میلیون تن در سال، شرکت جهان فولاد سیرجان. راه‌اندازی پروژه اکسیژن با ظرفیت ۱۰ هزار متر مکعب در ساعت برای تولید اکسیژن، نیتروژن و آرگون برای پروژه‌های احیا و ذوب شماره ۱ با پیشرفت ۹۹ درصد، شرکت جهان فولاد سیرجان. اجرای پروژه خط کلاف نورد بردسیر با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن در سال با پیشرفت ۶ درصد، شرکت جهان فولاد سیرجان. اجرای پروژه احیای مستقیم شماره ۲ با تکنولوژی HOT LINK  و ظرفیت تولید ۱.۷ میلیون تن در سال با پیشرفت ۲۵ درصد برای تأمین کسری خوراک کارخانه فولادسازی شماره ۱ و تأمین خوراک فولادسازی شماره ۲، شرکت جهان فولاد سیرجان. اجرای پروژه فولادسازی شماره ۲ (ابلاغ قرارداد فعالیت های زودهنگام با شرکت IDOM (با ظرفیت تولید ۱.۳ میلیون تن در سال و پیشرفت ۱۰ درصد، شرکت جهان فولاد سیرجان. 

اجرای پروژه کارخانه فولاد آلیاژی بردسیر با ظرفیت تولید ۵۰۰

هزار تن در سال، شرکت جهان فولاد سیرجان. کسب پیشرفت ۷۵.۶۱ درصدی در پروژه خطوط انتقال آب و شیرین‌سازی در شرکت تأمین و انتقال آب خلیج فارس. کسب پیشرفت ۹۵ درصدی در پروژه بلوک اول نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی سیرجان- واحدهای گازی بلوک اول به همراه مشترکات در شرکت گهر انرژی سیرجان. تکمیل بخش تجهیزات و اجرای  ۴۰۰.۲۳۰ کیلوولت بلوک اول نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی سیرجان در شرکت گهر انرژی سیرجان. تکمیل بخش تجهیزات و اجرای پروژه گازرسانی بلوک اول نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی سیرجان در شرکت گهر انرژی سیرجان. 

استراتژی های شرکت/ شناسایی موضوعات استراتژیک شرکت گل‌گهر

اساس و پایه تدوین استراتژی و بازنگری استراتژی در گل‌گهر تفکر استراتژیک مدیران است. شکل‌گیری الگوی استراتژی به سبک تفکر استراتژیک مدیران ارشد و در نتیجه شناسایی موضوعات و مسائل کلیدی سازمان بازمی‌گردد. مدیران استراتژیست ضمن داشتن هوشمندی و هنر تمیز موضوع‌ها و مسائل کلیدی و حیاتی سازمان از موضوع‌های معمول و جاری، بخش قابل توجهی از منابع و تلاش خود را در «موضوع‌های استراتژیک» صرف می‌کنند. نخستین گام برای شکل‌گیری استراتژی، بازشناسی موضوع‌های استراتژیک سازمان خواهد بود. خاستگاه موضوعات استراتژیک در گل‌گهر تفکر استراتژیک است که پشتوانه و پایه آن تحلیل‌هایی است که در زیر به اختصار شرح داده شده است.

  زنجیره ارزش سنگ‌آهن

هدف از تحلیل زنجیره ارزش سنگ‌آهن کسب شناخت دقیق‌تری از کسب و کارهای زنجیره ارزش سنگ‌آهن است تا از این طریق بتوانیم تصمیم استراتژیک لازم را در خصوص زنجیره ارزش، اتخاذ کنیم.

 تحلیل زنجیره ارزش علاوه بر نتایجی که در بخش پیش ارائه شد، به ما در شناخت روابط واحدهای سازمان و ضرورت‌های هر یک از کسب و کارهای زنجیره ارزش از جمله فعالیت‌های جاری شرکت گل‌گهر کمک شایانی کرد.

 بازار صنعت و محیط رقابت

شناخت بازار صنعت فولاد و عوامل موثر بر رقابت در این صنعت از مهمترین مسائلی است که بر جهت‌گیری‌های استراتژیک شرکت گل‌گهر موثر است. تحلیل‌هایی در این زمینه انجام گرفت تا ضمن بررسی مقادیر عرضه و تقاضا و مکانیزم‌های قیمت‌گذاری، شناخت مناسب از عوامل اثرگذار و نقش‌آفرینان بازار داخلی و جهانی سنگ‌آهن و زنجیره صنعت فولاد به دست آید.

 تحلیل شرایط محیطی

متغیرهایی چون نرخ ارز، وضعیت اقتصادی، وضعیت سیاسی و روابط بین‌الملل، سیاست‌های دولت در تخصیص نقدینگی، هدفمندی یارانه‌ها و سیاست‌های مالی و پولی تاثیری شگرف بر سرنوشت شرکت گل‌گهر دارد. از این رو، عوامل موثر بر فضای اقتصادی کشور تحلیل و در ادامه نیز تاثیر این عوامل بر شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر مرور شد. چنین تحلیلی به ما کمک کرد تا تصویری روشن از تغییراتی که در آینده در شرکت گل‌گهر رخ می‌دهد، در نظر داشته باشیم.

 تحلیل قابلیت‌های درونی

سیستم‌های مدیریتی به منظور حصول اطمینان از تناسب‌شان با اندازه و پیچیدگی‌های شرکت مورد بررسی قرار گرفته‌اند. قابلیت‌های درونی دیگری مثل یکپارچگی نرم‌افزارها، سیستم‌های ایمنی و بهداشتی، برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی از جمله مواردی است که شناخت آنها به شناخت استراتژی‌های شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر کمک می‌کند.

سایر طرح‌های توسعه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به شرح ذیل است:

سولفورزدایی از گازهای خروجی کارخانه گندله سازی

فاز ۳ سیستم کنترلی کارخانه تغلیظ

پروژه افزایش ظرفیت کارخانه‌های گندله‌سازی

مشاور و پیمانکار EPC جهت پروژه انتقال و آبگیری از باطله‌های خطوط کنسانتره مجتمع (فاز ۳)

پروژه بهبود کیفیت محصول خط چهارم

انجام مطالعات تکمیلی و اکتشافی و سرمایه‌گذاری در معادن سنگ آهن غرب استرالیا شرکت(FIJV)

تامین ماشین آلات معدن

احداث پایل جدید دوم سنگ‌آهن شکسته و نصب ریکلایمر نوار نقاله

احداث مخازن ذخیره آب در سایت آبی گل گهر به ظرفیت صد هزار مترمکعب

احداث پایانه ریلی جدید و سایت انباشت و برداشت

احداث شبکه ریلی خطوط ۵ و ۶ و ۷ کنسانتره و محوطه انباشت و برداشت و سنگ دانه‌بندی شده

احداث شبکه ریلی کل منطقه معدنی و صنعتی گل گهر

اجرای عملیات روسازی خط ‌آهن سایت پایانه ریلی

حفاری اکتشافی بین معادن گل گهر

انجام مطالعات اکتشافی گرانی سنجی زمینی در محدوده جنوب معدن ۱ و ۳

مطالعات شناسایی و پی جویی در پهنه خراسان رضوی

مطالعات اکتشافی در محدوده اسگمبیلو

مطالعات اکتشاف عمومی پهنه بم

تفاهم‌نامه خدمات آزمایشگاهی

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها