محمدقلی یوسفی، استاد اقتصاد در گفتگو با «مستقل آنلاین»؛

بودجه 99 برای کنترل وضعیت اقتصادی کفایت نمی کند

بهبود وضعیت اقتصاد در کوتاه مدت ممکن نیست
بودجه 99 برای کنترل وضعیت اقتصادی کفایت نمی کند

مستقل آنلاین / گروه اقتصادی: شرایط اقتصاد کشور چندان مساعد نیست. اگر این روزها شیوع کرونا و اثرات اقتصادی آن تبدیل به بزرگترین مشکل پیش روی دولت های مختلف جهان شده است، ایران با وجود تحریم های غیرقانونی آمریکا و همچنین کاهش شدید قیمت جهانی نفت با مسائل بیشتری دست و پنجه نرم می کند.

کاهش شدید قیمت نفت و اعمال تحریم های آمریکا موجب شده تا طی هفته های گذشته بسیاری از کارشناسان درباره احتمال کسری بودجه سال 99 با توجه به قیمت و میزان فروش نفت پیش بینی شده در بودجه سال جاری هشدار بدهند. در کنار این موضوع دولت وظیفه حمایت از بنگاه های اقتصادی و وضعیت تولید کشور را در جهت مقابله با ویروس کرونا برعهده دارد.

دولت تاکنون صحبت های مختلفی را درباره شیوه حمایت از فضای تولید و کسب و کارها در برابر اثرات و تبعات اقتصادی کرونا مطرح کرده است، با این حال یکی از آخرین گزارش های مرکز پژوهش های مجلس پیش بینی کرده بود که در سال 99 شاهد رکود تورمی در فضای اقتصاد کشور خواهیم بود. در این گزارش همچنین تاکید شده است که اگر برخی اقدامات دولت بدون مطالعات کارشناسی و در نظر گرفتن مسائل و چالش های پیش رو باشد، امکان دارد که شاهد ادامه دار بودن رکود تولید و تورم اقتصادی در سال های آینده نیز باشیم.

 

*اقتصاد کشور به سرعت توسعه پیدا نمی کند

در همین حال محمد قلی یوسفی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خبرنگار «مستقل آنلاین» می گوید: اقتصاد کشور سال ها با بحران و مدیریت نادرست اداره شده است و نمی‌توان انتظار داشت چرخه اقتصادی به سرعت در مسیر رشد و توسعه پیدا کند. 

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: قبل از شیوع کرونا نیز ما با مشکلات بزرگی در زمینه اقتصادی مواجه بودیم. تورم، کاهش ظرفیت تولید، رکود اقتصادی فراگیر و نیز فراگیر شدن التهاب کاذب بر بازار سرمایه گذاری و صنعت، همگی کشور را در وضعیتی از بحران قرار داده بودند. در شرایط کنونی علاوه بر این مصائب بزرگ، کرونا نیز بر انباشت بحران اقتصادی افزوده و وضعیت را بیش از پیش دشوار کرده است.

وی با بیان اینکه تلاش ها و عملکرد دولت نیز طی چند سال گذشته، عملکرد مناسبی نبوده اضافه کرد: تلاش ها و اقدامات دولت تاکنون نه تنها زمینه را برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور ایجاد نکرده که در برخی از بخش های اقتصاد تبدیل به عاملی برای بحران شده و به حل مشکلات کمکی نکرده است.

 

*دولت مسئول حفظ جان و مال مردم است

این استاد اقتصاد دانشگاه تصریح کرد: در وضعیت کنونی نیز همانند تمامی کشورهای جهان انتظار این بود که دولت بتواند عملکرد مناسبی ارائه کند اما متاسفانه با وجود برخی اقدامات محدود تاکنون اقدامات مشخص و تاثیرگذاری از سوی دولت در زمینه اقتصاد صورت نگرفته و تنها به بیان وعده هایی در راستای انجام حمایت از کسب و کارها و بنگاه های اقتصادی و تولیدی اکتفا شده است.

قلی یوسفی خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم دولت مسئول حفظ جان و مال مردم است با این حساب هم حفظ سلامتی و هم حفظ امنیت اقتصادی شهروندان بر تمامی امور اولویت دارد و در مقطع کنونی نیز باید توجه داشت که دولت باید راهکارهایی را در زمینه کنترل اقتصاد در وضعیت کرونا را در پیش بگیرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: دولت در ابتدا اقداماتی مانند تعویق پرداخت اقساط، ارائه وام یک میلیون تومانی و ارائه بسته‌های معیشتی کوچک  را انجام داده که قعطا می‌تواند تاثیرگذار باشد، اما اگر در پی راه حل واقعی برای مواجهه با بحران اقتصادی ناشی از کرونا هستیم باید اقدامات بیشتری از سوی دولت انجام شود.

 

*بودجه 99 برای کنترل اوضاع اقتصادی کافی نیست

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: در شرایط فعلی ارائه بسته های کمک مالی بلاعوض به اقشار ضعیف و دهک های پایین بسیاری ضروری است از طرف دیگر،  حمایت مالی و تسهیلاتی از کارگاه های کوچک و بزرگ در سطح کشور برای حفظ ظرفیت تولید و ممانعت از ورشکستگی نیز مهمترین اقدامی است که دولت می تواند در پیش بگیرد.

به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی؛ در شرایط فعلی توقف چرخه تولید در کشور به معنای فراگیر شدن فزآینده بیکاری و بحران اقتصادی خواهد بود، بنابراین دولت باید تمرکز اساسی خود را بر حمایت مالی و تسهیلاتی از بخش تولیدی و حتی ارائه کمک های بلاعوض به کارگاه های تولیدی متمرکز کند. حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز می‌تواند در دستور کار دولت قرار بگیرد؛ زیرا در مقطع کنونی از نظر تامین بودجه مالی به هیچ عنوان بودجه 99 برای کنترل اوضاع اقتصادی کفایت نمی‌کند.

قلی یوسفی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع برای گذاز از وضعیت بحران اقتصادی ناشی از کرونا باید در ابتدا شرایطی را برای تبدیل وضعیت از غیرعادی به وضعیت عادی فراهم کرد و برای آن باید دولت در قدم اول مانع بحرانی تر شدن شرایط اقتصاد کشور شود و در گام بعدی باید بپذیریم که بهبود وضعیت اقتصاد کشور در کوتاه مدت ممکن نیست.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها