معاون اکتشاف و بهره‌برداری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران خبر داد:

تحقق جهش تولید با توسعه اکتشاف

به گزارش روابط عمومی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، حسام مقدمعلی؛ معاون اکتشاف و بهره‌برداری درباره عملکرد اکتشافی این شرکت در سال ۹۸ گفت: در سال گذشته ایمپاسکو عملیات پی جویی و شناسایی را در ۲۱ پهنه اکتشافی با مساحت بالغ بر ۸۹۰۰۰ کیلومتر مربع را آغاز کرد که این پهنه‌ها در استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویراحمد، هرمزگان، گلستان، فارس، مرکزی، همدان، کرمان، قزوین، گیلان و اصفهان واقع شده است.

تحقق جهش تولید با توسعه اکتشاف

مقدمعلی در ادامه افزود: از این بین فاز اجرایی، مطالعات اکتشافی در ۱۱ پهنه اکتشافی در ۷ استان کشور به مساحت ۳۶۵۰۰ کیلومتر مربع به اتمام رسیده و در شرف تهیه گزارش نهایی دفاع از پهنه است.
معاون اکتشاف و بهره‌برداری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران عنوان کرد: این پهنه‌ها با اهداف متعدد اکتشافی در مواد فلزی و غیر فلزی مورد مطالعه واقع شده و به صورت سیستماتیک به منظور تعیین مناطق هدف جهت شناسایی محدوده‌های امید بخش و با امکان تامین مواد اولیه صنایع موجود در منطقه مورد مطالعه قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته تعداد ۳۵ فقره پروانه اکتشاف جاری به مساحت ۹۲۵ کیلومتر مربع توسط این شرکت تمدید اعتبار و یا اخذ شد، گفت: این محدوده ها در مرحله مطالعات اکتشاف عمومی و تفضیلی بوده و در سال جاری مطالعات آن به مرحله جمع‌بندی و ارائه گزارشات پایان عملیات اکتشاف خواهد رسید.
مقدمعلی در ادامه عنوان کرد: در سال ۹۸ شرکت با انجام ۴۴۶۰۰ متر حفاری در ۳ حوزه زغال سنگ، سنگ آهن و پلی متال، تهیه نقشه‌های ۱:۱۰۰۰، ۱:۵۰۰۰ و ۱:۲۰۰۰۰ در مجموع حدود ۲۶۰۰۰ هکتار، برداشت ژئوفیزیک مغناطیس‌سنجی به تعداد ۷۹۰۰ نقطه بخشی از اطلاعات اکتشافی را تکمیل کرده است.
به گفته معاون اکتشاف و بهره‌برداری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران محدوده‌های اکتشافی (در سال گذشته) در استان‌های خراسان جنوبی، همدان، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، کهکیلویه و بویراحمد و … قرار دارند و مواد معدنی شامل انواع ذخایر پلی‌متال، کانسنگ سرب و روی و کانسنگ آهن غیر پلاسری می‌باشند.
وی درباره برنامه‌های اکتشافی این شرکت در سال ۹۹ گفت: در سال جاری نیز اهداف اصلی خاتمه دادن به پهنه های اکتشافی باقیمانده و تکمیل اکتشافات در محدوده‌ها و همچنین اخذ پروانه‌های اکتشافی جدید حاصل از مطالعات اکتشافی قبلی بوده که در این بین، به دلیل برخی محدودیت‌های جاری در سامانه ثبت محدوده (کاداستر)، امید است با دستورات و مساعدت‌های معاونت معادن و صنایع معدنی ستاد وزارت صمت رفع شود.
مقدمعلی افزود: طبق برنامه ریزی صورت گرفته و در حال حاضر ۱۸ قرارداد جاری در حوزه مشاروان، ۲ قرارداد در حوزه مطالعات ژئوفیزیک و ۸ قرارداد در حوزه پیمانکاران حفاری و آزمایشگاه به ارزشی بالغ بر ۷۰۰ میلیارد ریال موجود بوده و مناقصات جدیدی نیز در همین حوزه ها در دست برنامه ریزی و برگزاری است و برنامه حفاری در سال جاری ۵۷٫۰۰۰ متر تعریف شده است.
معاون اکتشاف و بهره‌برداری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در ادامه افزود: در مجموع تاکنون ۲۲ محدوده در قالب قرارداد‌های سرمایه‌گذاری اکتشافی با بخش خصوصی منعقد شده است و در صورت تائید رویه جدید که با ابلاغ رای شورای عالی معادن همراه خواهد بود، این فرآیند ایجاد مشارکت با سرعت بالاتری در سال ۹۹ اجرایی خواهد شد. زیرساخت‌های لازم در شیوه فوق ایجاد شده و در صورت ابلاغ شرکت آمادگی دارد به صورت ماهیانه این فرصت را برای تمامی فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی فراهم. نماید.
وی درباره عملکرد تجمعی ایمپاسکو از سال ۹۲ تا سال ۹۸ بیان کرد: شرکت از سال ۹۲ تاکنون موفق به انجام مطالعات اکتشافی در ۳۴ پهنه اکتشافی به مساحت بالغ بر ۱۱۷۰۰۰ کیلومتر مربع شده که شناسایی بالغ بر ۱۰۰ محدوده امید بخش جدید را به دنبال داشته است و در این بین تاکنون ۳۵ پروانه اکتشافی در این فرآیند اخذ و ۲۳ گواهی کشف جدید حاصل شده است.
مقدمعلی افزود: این فرآیند در هر سال با اخذ پروانه های جدید ادامه یافته و پس از اخذ گواهی کشف با رعایت تشریفات قانونی به متقاضایان بخش خصوصی واگذار شده است.
معاون اکتشاف و بهره‌برداری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران مجموع ذخایر اکتشاف شده را بالغ بر ۲٫۳ میلیارد تن در حوزه‌های زغالسنگ، پلی متال، شورابه ها و سنگ آهن دانست و بیان کرد: در صورت ارزش‌گذاری برجا و در مقایسه با هزینه‌های صورت گرفته، به طور متوسط ۰٫۵ (نیم) درصد ارزش برجا صرف هزینه‌های اکتشافی شده که نسبت به استانداردهای جهانی عددی معقول و مناسبی می‌باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که شیوع ویروس کرونا تا چه میزان بر فعالیت اکتشافی تاثیرگذار بوده، عنوان کرد: با بروز این ایپدمی و شیوع گسترده آن در جهان و تبع آن در کشور و همچنین ابلاغ دستورالعمل‌های مراقبتی و رعایت فاصله اجتماعی از انتهای سال گذشته و ایجاد محدودیت‌های سفر در ماه نخست سال جاری فعالیت‌های اکتشافی نیز به دلیل شرایط خاص کارگاه‌های اکتشافی در اکثر موارد دچار وقفه یک ماهه شده ولیکن با ابلاغ طرح فاصله‌گذاری هوشمند از ابتدای اردیبهشت‌ماه انجام فعالیت‌های اجرایی در محل پروژه‌ها آغاز شده است.
وی خاطرنشان کرد: البته در این خصوص هماهنگی‌های خوبی با شرکت‌های پیمانکار و مشاور به عمل آمده و با ابلاغ بخشنامه‌های کنترلی و مراقبتی سعی در کنترل بیشتر محیط‌های اجرایی که دارای تجمع نیروی انسانی می‌باشند شده است در حال حاضر شرکت با تأمین اقلام مورد نیاز بهداشتی و حفاظت فردی در محل مجتمع‌ها و طرح‌های خود نسبت به ایجاد شرایط بهتر اقدام نموده است.
مقدمعلی بیان کرد: با توجه به آنکه یک ماه از سال جاری به دلیل شرایط با کمترین فعالیت همراه بوده و حجم فعالیت‌های قابل توجهی در سال جاری تعریف شده لذا برنامه‌ریزی فشرده‌تری برای اجرا، تدوین شده که امید است با همت کلیه شرکت‌های طرف قرارداد محقق شده و نتایج مناسبی حاصل شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها