رئیس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی‌کار

۳۵ درصد کارگرانِ قرارداد موقت فقط پایه حقوق دریافت می‌کنند

نزدیک به ۹۶ درصد قراردادهای کار موقت است و حدود ۳۵ درصد از ۹۶ درصد قراردادهای موقت، از مزایای شغلی بهره مند نیستند به این معنا که فقط کف حقوق را دریافت می‌کنند

۳۵ درصد کارگرانِ قرارداد موقت فقط پایه حقوق دریافت می‌کنند

رئیس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی کار با بیان اینکه ۹۶ درصد قراردادهای کار موقت است گفت: به صورت حدودی ۳۵ درصد از ۹۶ درصد قراردادهای موقت، از مزایای شغلی بهره مند نیستند.

 

فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی کار، درباره کارگرانی که مزایای قانون کار را دریافت نمی‌کنند به تسنیم گفت: کارگرانی در جامعه مشغول فعالیت هستند که حداقل‌های قانونی کار را دریافت نمی‌کنند. این کارگران در بهترین حالت تنها پایه حقوق را دریافت می‌کنند ومشمول سایر مزایا نمی‌شوند.

 

وی با بیان اینکه یکی از دلایلی که نمایندگان کارگران مصوبه دستمزد ۹۹ را امضا نکردند، بحث این بود که کارفرمایان بسیاری در کشور وجود دارند که حق و حقوق کارگران را به صورت کامل پرداخت نمی‌کنند ادامه داد: درست است که پرداخت حق سنوات، بن خوار و بار، حق مسکن یک قانون است. اما به بسیاری از کارگران پرداخت نمی‌شود.

 

توفیقی بیان کرد: دولتمردان می‌گویند اگر کارگری این مزایا را دریافت نمی‌کند، به ادارات کار شکایت کند. اما به راستی کدام کارگر شکایت می‌کند؟ کارگری که قرارداد شفاهی دارد شکایت کند؟ کارگری که طبق ماده ۷ قانون کار قراردادش لحاظ نمی‌شود و حتی یک نسخه از قراردادش در اداره کار نیست شکایت کند؟کارگری که از ترس بیکاری و نداشتن امنیت شغلی کار می‌کند شکایت کند؟کارگری که هیچ دفاعی ندارد، شکایت کند؟

 

رئیس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی‌کار با بیان اینکه ۳۰ سال از تصویب قانون کار می‌گذرد اما قانون کار برای کارگران در کارگاه‌های کوچک اجرا نمی‌شود گفت: بهتر است برای افزایش دستمزد پایه حقوق افزایش پیدا کند که اگر کارگری مزایای حقوق را دریافت نکرد بتواند از بس هزینه‌های زندگی بربیاید.

 

وی افزود: دولت برای کارمندان خود اعلام کرده است که مزد و تفاوت تطبیق باید ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شود. نمایندگان کارگران هم همین نظر را دارند، می‌گوییم دستمزد کارگران باید ۲ میلیون و ۸۰۰ شود. چرا که کارمندان مطمئن هستند که دولت مزایا را پرداخت می‌کند اما کارگران با کارفرماهایی روبرو هستند که امکان پرداخت نکردن مزایا را دارند. بنابراین مجبور مولفه‌هایی را لحاظ کنیم که قابلیت اجرا داشته باشد.

 

توفیقی با اشاره به اینکه ۹۶ درصد قراردادهای کار موقت است گفت: می‌توانیم به صورت حدودی بگوییم حداقل ۳۵ درصد از قراردادهای موقت اینگونه هستند. یعنی حقوق و مزایای شغلی را دریافت نمی‌کنند.

 

توفیقی گفت: بهره‌وری دستمزد و ماده ۴۱ در دستمزد امسال اجرا نشد. دستمزد کارگران از کارمندان کمتر است و دولت و کارفرمایان به قول خود عمل نکردند. حداقل دستمزد کارگران مطابق هزینه‌های سبد معیشت بسیار از هزینه‌های زندگی کمتر است.

 

 

 

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها