معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی اعلام کرد:

رسیدگی به تمام تراکنش‌های متصل به کارتخوان

سازمان امور مالیاتی امسال تمامی تراکنش‌های پایانه فروش و حساب‌های بانکی را کنترل کرده و به آنها رسیدگی می‌کند حتی اگر مشمول مالیات نشوند.

رسیدگی به تمام تراکنش‌های متصل به کارتخوان

معاون سازمان امور مالیاتی نحوه رسیدگی به تراکنش‌های بانکی برای اخذ مالیات را تشریح کرد. محمود علیزاده معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی با اشاره به نحوه بررسی تراکنش‌های بانکی برای سال ۹۹، ابه فارس گفت: دو موضوع در این زمینه وجود دارد؛ یکی مربوط به رسیدگی‌های قبل از سال ۹۵ اگر تراکنش‌های زیر ۱۵ میلیون تومان و آن‌هایی که مستند نبوده و نیز به کارتخوان متصل نیست، نیازی به رسیدگی ندارد.

 

معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی افزود: دومین بخش این است که سایر درآمدهای مودیان که به کارتخوان وصل بوده هر عددی باشد از یک ریال به بالا قابل رسیدگی و اگر به عنوان درآمد بوده باید در اظهارنامه ذکر و اظهار شده باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه بعد از سال ۹۵ با توجه به تغییر قانون تمامی تراکنش‌ها رسیدگی می‌شود، بیان داشت: تراکنش‌های بانکی یکی از شواهد رسیدن به اثر سود و زیان فعالیت اقتصادی است که تاثیر بر درآمدهای مالیاتی دارد. اما نمی‌گوییم درآمد مشمول مالیات است.

 

علیزاده یادآور شد: بر اساس رسیدگی، ردیابی تراکنش‌ها و حسابرسی‌های به این نتیجه میرسیم که آیا درآمد منتج شده ایا درآمد مشمول مالیات خواهد بود یا خیر.

 

علیزاده در پاسخ به این سوال که معمولا ممیزان مالیاتی به مودی می‌گویند باید درآمدهای مالیاتی وصول شود و درآمدهای غیره را نیز مشمول مالیات می‌دانند، تاکید کرد: در دستورالعمل و بخشنامه دغدغه‌های مودیان را ذکر کردیم.

مدیران کل مسئول اصلی حسن اجرای دستورالعمل هستند. در رده‌های پایین‌تر، اینطور نیست که هر کارمند مالیاتی هر کاری خواست انجام دهد. اقدامات خارج از چارچوب قابل قبول نیست و مذموم است و توسط دادستانی مالیاتی پیگیری می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه هدف ما اجرای صحیح دستورالعمل است در فرآیند رسیدگی به تراکنش‌های بانکی است، خاطر نشان کرد: همه موارد پیش‌بینی شده است. گروه خاص خبره که به این امر مشرف هستند کمیته‌ای را تشکیل خواهند داد.

 

معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این سوال که اکنون برای شناسایی افراد مشمول طرح معیشت بنزین افرادی که دارایی و سرمایه‌ای داشتند را جزء درآمد آنها حساب کرده حال آنکه درآمد ناشی از فعالیت اقتصادی نبوده است، گفت: اقرار مودی را با کمترین مستند قبول می‌کنیم. مگر اینکه از آن سند داشته باشیم. اصل بر برائت است مگر اینکه رویداد درآمدی مودی باشد. برای شفاف‌سازی و کانالیزه کردن این موضوع، دستورالعمل بررسی تراکنش‌های بانکی تدوین شد.

 

وی افزود: بیش از دو ماه روی آن کار شده است و از نظر ویرایشی، ویرایش بیستم بوده همچنین دستگاه‌های نظارتی را دخیل کردیم و فکر می‌کنیم به مقصود میرسیم.

 

معاون سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: برخی پرونده‌های مالیاتی ارقام پایین و زیر یک میلیون تومان دارد که برای رسیدگی و تشخیص و وصول مالیات آن باید چیزی حدود یک و نیم میلیون تومان هزینه شود.

هزینه وصول در مشاغل بالاتر است و در اشخاص حقوقی پایین‌تر است. همچنین در پرونده‌های کوچک هزینه‌ها بالاتر می‌رود که به فرایند تشخیص، دادرسی و فرایندهای کار باز می‌گردد بخشی از هزینه‌های ثابت برای همه پرونده‌ها یکسان است. آماری از میانگین هزینه وصول مالیات ندارم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها