معاون وزیر راه اعلام کرد:

رشد ۶ درصدی تخلیه کالای اساسی در بنادر

در حالی که در ماه‌های اخیر بر شدت تحریم‌ها علیه ایران افزایش یافته اما ورود و تخلیه کالا به خصوص کالاهای اساسی در بنادر ایران همچنان به طور منظم ادامه دارد. به گزارش گروه اقتصادی مستقل آنلاین محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، از تخلیه ۱.۵ میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور در ۱۷ روز نخست فروردین امسال خبر داد و گفت: سال گذشته باوجود همه تحریم‌هایی که متوجه صنعت حمل‌ونقل دریایی و کشتیرانی شده بود، حدود ۱۵۰ میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد که رشد ۶ درصدی را نسبت به سال ۹۷ نشان می‌دهد.

رشد ۶ درصدی تخلیه کالای اساسی در بنادر

در حالی که در ماه‌های اخیر بر شدت تحریم‌ها علیه ایران افزایش یافته اما ورود و تحلیه کالا به خصوص کالاهای اساسی در بنادر ایران همچنان به طور منظم ادامه دارد. به گزارش گروه اقتصادی مستقل آنلاین محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، از تخلیه ۱.۵ میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور در ۱۷ روز نخست فروردین امسال خبر داد و گفت: سال گذشته باوجود همه تحریم‌هایی که متوجه صنعت حمل‌ونقل دریایی و کشتیرانی شده بود، حدود ۱۵۰ میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد که رشد ۶ درصدی را نسبت به سال ۹۷ نشان می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ورود کشتی‌های اقیانوس‌پیما به بنادر ایران هم رشد ۸ درصدی داشته است توضیح داد: از نظر واردات محموله‌های غیر نفتی که بخش عمده‌ای از آن‌ها کالاهای اساسی هستند، شاهد افزایش ۲۵ درصدی فعالیت در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ بودیم. در ایام نوروز باوجود شرایط خاصی که وجود داشت تا روز هفدهم فروردین امسال چیزی حدود ۳.۳ میلیون تن حجم محمولاتی بوده که در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده است.

او افزود: در این مدت میزان واردات حدود ۱.۴ میلیون تن و صادرات غیر نفتی نزدیک به ۸۰۰ هزار تن است. تعداد کانتینرهایی که در این مدت زمانی تخلیه و بارگیری شده‌اند هم بیش از ۲۰ هزار TEU بوده است.

راستاد با اعلام اینکه از ابتدای امسال تا ۱۷ فروردین ۲۷۰ فروند کشتی اقیانوس پیما وارد بنادر کشور شده‌اند، در خصوص عملکرد بنادر تحت حاکمیت سازمان بنادر و دریانوردی همزمان با شیوع ویروس کرونا در ابتدای سال جاری اظهار داشت: با توجه به آمار و ارقامی که اشاره شد و در شرایطی که بیشترین محدودیت‌ها برای فعالیت‌های اقتصادی وجود داشت، خوشبختانه بیشترین حجم عملیات در بنادر تجاری کشور انجام شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی با اشاره به اینکه بندر امام خمینی (ره) به لحاظ اینکه هاب کالاهای اساسی به شمار می‌آید گفت: این بندر با حدود ۱.۵ میلیون تن تخلیه و بارگیری بیشترین میزان عملکرد را داشته است؛ در این میزان تخلیه و بارگیری انجام گرفته در این بندر، بخش عمده آن کالاهای اساسی بوده است.

او افزود: بابت دیگر بنادر کشور به تفکیک میزان تخلیه و بارگیری در ایام ابتدایی سال ۹۹ می‌توان به بندر شهید رجایی با یک میلیون و ۷۰ هزار تن، امیرآباد با ۲۰۴ هزار تن، بندر بوشهر بالغ بر ۱۰۵ هزار تن و بندر انزلی بیش از ۸۲ هزار تن اشاره کرد. در بندر چابهار هم در ایام ابتدایی سال این میزان ۱۵۶ هزار تن بوده است. بخش عمده کالاهایی که در این مدت وارد کشور شده، کالاهای اساسی است که شامل مواد غذایی، نهاده‌های دامی و غلات است.

راستاد تصریح کرد: در بندر شهید رجایی هم در این زمینه با هماهنگی با شرکت راه آهن شاهد یک اقدام مشترک بودیم که غلات مستقیم از کشتی به واگن منتقل می‌شود. البته این انتقال ترکیبی با واگن و کامیون‌ها انجام گرفت و به عنوان یک تجربه موفق منجر به کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: امیدواریم با این روندی که با راه آهن شروع شده است، شاهد کمک به افزایش نرم تخلیه و بارگیری در بنادر و همچنین کاهش قیمت تمام شده کالاها باشیم؛ به طور قطع با کاهش هزینه‌های ناشی از حمل و نقل، این رویکرد می‌تواند برای حمل‌ونقل کشور بسیار مثبت و مفید باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها