عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با «مستقل آنلاین»

فرصت سازی برای رونق تولید داخلی

مستقل آنلاین / گروه اقتصادی: چالش های مختلفی پیش روی تولیدکنندگان داخلی برای تحقق شعار «رونق تولید» وجود دارد. سال هاست که کارشناسان و تولیدکنندگان درباره راه های عبور از رکود بخش تولید صحبت می کنند. هرچند تحریم های اقتصادی طی ماه های گذشته تا اندازه ای موجب کند شدن حرکت واحدهای تولیدی شده است، اما چالش های داخلی نیز تاثیر زیادی تاکنون داشته اند.

فرصت سازی برای رونق تولید داخلی

سال هاست که کمبود منابع مالی و سرمایه در گردش به عنوان مهمترین مشکل واحدهای تولیدی در کشور معرفی می شود. از طرف دیگر وجود قوانین، بخشنامه ها و دستورالعمل های متعدد نیز تا اندازه ای عامل کند شدن رونق بخشیدن به عملکرد واحدهای تولیدی شده است. افزایش ناگهانی نرخ ارز در بازار که سال گذشته شاهد آن بودیم، یکی از مشکلات اصلی واحدهای تولیدی بوده که دسترسی تولیدکنندگان به مواد اولیه را تا اندازه ای دشوار کرده است.

محسن صالحی نیا، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران از راکد بودن ۱۰ هزار واحد تولیدی در کل کشور خبر داده و البته گفته است که برای بازگشت 2 هزار واحد تولیدی به چرخه اقتصادی هدف‌گذاری صورت گرفته است. معاون وزیر صمت همچنین گفته است که برای نوسازی، سرمایه در گردش و تکمیل طرح‌ها ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده  که این مبلغ توسط بانک‌ها به‌صورت ترکیبی از منابع ریالی صندوق توسعه ملی، سپرده‌گذاری و منابع داخلی بانک‌ها از ابتدای سال جاری در حال پرداخت است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که برای رونق تولید نیاز است که واحدهای تولیدکننده به سمت تولید رقابتی و صادرات محور حرکت کنند. می توان گفت که یکی از راهکارهای اصلی ایجاد رونق در فضای تولید کشور، اجرای اصول اقتصاد مقاومتی در راستای افزایش سهم داخلی سازی محصولات با نگاه به بیرون و بازارهای صادراتی است. آنطور که مسئولان وزارت صمت اعلام کرده اند سیاست‌های محوری در توسعه صادرات برای ۱۵ کشور همسایه ایران تعیین شده است و براساس آن برنامه مفصلی وزارت صنعت از جمله تأمین نقدینگی مناسب و برداشتن محدودیت‌ها برای ارسال کالا در این طرح در نظر گرفته است.

در همین ارتباط حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با «مستقل آنلاین» می گوید: نام گذاری سال 98 به عنوان سال «رونق تولید» از سوی مقام معظم رهبری نشان دهنده اهمیت بالای بهبود وضعیت واحدهای تولیدی کشور و عبور از موانع ایجاد شده توسط تولیدکنندگان داخلی است، اقدامی که باید هرچه سریعتر و بهتر با برنامه ریزی و هدف گذاری دقیق به سوی آن گام برداریم.

این نماینده مجلس دهم ادامه داد: طی ماه های گذشته و با اجرایی شدن تحریم های آمریکا، بسیاری از تولیدکنندگان و واحدهای تولیدی و صنعتی کشور با مشکلات متعددی مواجه شده اند. در چنین شرایطی ایجاد فضایی برای تبادل نظر بین تولیدکنندگان و صنعتگران و شرکت‌های دانش بنیان، مساله ای است که می‌تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: اگر بتوانیم از شرایط تحریم با مدیریت صحیح استفاده مثبت ببریم، همین تحریم ها می تواند فرصتی باشد که با اتکا بیشتر به صنایع داخلی و متخصصین داخلی، ساخت داخل را افزایش دهیم و اگر در این خصوص نیاز باشد مجلس و کمیسیون صنایع در خدمت تولید خواهد بود.

گرمابی تصریح کرد: برای ایجاد رونق در تولید باید با بررسی منابع موجود که در تولید دخیل هستند، تصمیم گیری و برنامه ریزی کرد. البته قطعا کار سختی خواهد بود اما با این وجود می توان با برنامه ریزی دقیق و پیش بینی های لازم، تمام مشکلات را پشت سر گذاشت و افزایش تولید را در کشور شاهد بود.

این نماینده مجلس دهم در پایان گفت: کمیسیون صنایع و معادن مجلس در شرایطی که نیاز به قوانین و یا مقررات جدید باشد کمک می کند ولی قطعا هدف گذاری باید از سوی وزارت صمت صورت بگیرد و مدیریت و برنامه ریزی نیز توسط تولیدکنندگان باشد. امروز می توانیم با استفاده تجربیات گذشته و با برنامه ریزی دقیق، از شرایط سخت کنونی عبور کرده و تولید را افزایش دهیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها