عضو اتاق بازرگانی خوزستان در گفتگو با «مستقل آنلاین»

حفظ بازارهای صادراتی در دوران تحریم ها اهمیت دارد

مستقل آنلاین / گروه اقتصادی: با اعمال تحریم های آمریکا علیه اقتصاد ایران، از دست دادن بخشی از بازارهای صادراتی محصولات تولید شده توسط صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی طبیعی به نظر می رسد.

حفظ بازارهای صادراتی در دوران تحریم ها اهمیت دارد

با این حال آنطور که کارشناسان می گویند برای جبران خسارت ناشی از حذف برخی بازارهای صادراتی، حفظ بازارهایی که در شرایط تحریم امکان ادامه فعالیت در آنها هست و همچنین پیدا کردن بازارهای جدید صادراتی که می توانند مسیری برای ورود ارز به کشور در دوران تحریم ها باشند، ضرورت دارد.

به بیان ساده تر حفظ و گسترش همکاری تجاری میان ایران و کشورهایی که به عنوان مقاصد صادراتی کشور محسوب می شوند، می تواند به بخش صادرات کشور کمک کند تا خود را سرپا نگه دارد. مدت هاست که کارشناسان از ضرورت تولید کالاهای صادرات محور در داخل و افزایش حجم صادرات کشور صحبت می کنند. افزایش صادرات می تواند فرصت های جدید شغلی متنوع، رونق و رشد اقتصادی، ایجاد درآمد مالیاتی و افزایش درآمدهای ارزی، توسعه صنایع و مزایای فراوان دیگری را فراهم کند.

با این حال فعالان حوزه صادرات معتقدند که سیاست گذاری مربوط به بازگشت ارز صادراتی باید منافع صادرکنندگان را نیز تامین کند و باعث حفظ بازارهای صادراتی کشور شود. در همین ارتباط عدنان موسی پور، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران در گفتگو با خبرنگار «مستقل آنلاین» معتقد است که بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور زمانی می‌تواند مفید فایده باشد که صادرات به کشورهای مقصد برای صادرکننده صرفه اقتصادی داشته باشد تا شرایط برای ورود و تداوم حضور کالاها و تولیدات ایران را در بازارهای جهانی فراهم شود.

عضو اتاق بازرگانی خوزستان با اشاره به اهمیت موضوع صادرات کالا در دوران تحریم ها، ادامه داد: صادرات در شرایط کنونی کشور با توجه به تحریم های اقتصادی آمریکا، بسیار مورد اهمیت است. شرایط امروز کشور و صادرکنندگان وضعیتی نیست که فرصت و زمان را از دست داد. با اطمینان می توان گفت که هر محدودیتی که در حوزه صادرات ایجاد شود به از دست رفتن بازار صادراتی منتهی می شود و محدود شدن صادرات، مسیر ورود ارز به کشور را در شرایط تحریم ها دشوارتر خواهد کرد.

این فعال اقتصادی و تجاری اضافه کرد: نکته بسیار مهم در شرایط تحریم، ارز آوری حوزه صادرات است. با این حال اصل باید این باشد که صادرکنندگان شناخته شده و شناسنامه دار که سال ها قبل مشغول فعالیت در حوزه هستند، برای اعتبار و جایگاه خود اهمیت بالایی قائل هستند و ارز حاصل از فعالیت صادراتی خود را به طور حتم به کشور باز می گرداند، اما در حال حاضر مشکلاتی بر سر راه صادرات وجود دارد که بازگشت ارز حاصل از صادرات را سخت کرده است.

موسی پور با اشاره به برخی مشکلات پیش روی صادرکنندگان در شرایط فعلی ادامه داد: محدودیت های بین المللی ایجاد شده در سطح روابط بانکی با سایر کشورها موجب شده تا روند بازگشت ارز حاصل از صادرات به داخل کشور با کندی انجام شود. از طرف دیگر تعدد بخشنامه ها و دستورتالعمل های ارزی موجب کاهش انگیزه برخی از صادرکنندگان مطرح و شناسنامه دار شده و در این شرایط صادرکنندگان خرد و حتی صادرکننده نماها بیشتر میدان داری می کنند.

عضو اتاق بازرگانی خوزستان تصریح کرد: مشوق های صادراتی در شرایط امروز می تواند در راستای ایجاد انگیزه برای صادرکنندگان عمل کند، اما نکته دارای اهمیت درباره مشوق های صادراتی این است که باید به روز به صادرکننده پرداخت شود تا از اثرگذاری آن در فعالیت بازرگانان مشاهده شود. این در حالی است که با یک بررسی ساده می توانیم ببینیم که صادرکنندگان مشمول دریافت مشوق های صادراتی در سال ٩٥ شوند ولی در سال ٩٦ هم بودجه آن تامین نشود و در سال ٩٧ هم پرونده های مربوط به این حوزه بلاتکلیف بود.

موسی پور در پایان گفت: درست است که تحریم ها شرایط را برای فعالیت صادرکنندگان تا اندازه ای با مشکل مواجه می کند، اما می توان با برنامه ریزی برای بهبود کیفیت و تولید محصولات صادرات محور در داخل کشور به حضور در بازارهای صادراتی ادامه داد. در شرایط امروز حفظ بازارهای صادراتی به ویژه در میان کشورهای همسایه و منطقه دارای اهمیت بالایی است که با برنامه ریزی باید به دنبال عملی شدن آن باشیم.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها