معاون وزیر جهاد کشاورزی

۳۹ هزار کیلوگرم زعفران از کشاورزان خریداری شد

استارت‌آپ‌ها برای صادرات گیاهان دارویی

گیاهان دارویی یکی دیگر از بخش‌های مورد توجه برای توسعه کشاورزی اقتصادی و اقتصاد مقاومتی است. در همین راستا طراحی بزرگترین مرکز حفظ، توسعه و احیای گیاهان دارویی در سطح ۴۸۰ هکتار از اراضی غرب کشور با مساعدت سازمان مرکزی تعاون روستایی، از جمله اقدامات مهم اتحادیه ملی گیاهان دارویی طی یکسال گذشته انجام شده است.

۳۹ هزار کیلوگرم زعفران از کشاورزان خریداری شد

گروه اقتصادی مستقل آنلاین/شیرین سعیدی

بخش گیاهان دارویی (گیاهان دارویی و زعفران) از جمله بخش‌های مهم و ارزآور در حوزه کشاورزی است. بخشی که در حال حاضر در حال توسعه و ساماندهی از طریق بورس کالای کشاورزی با کمک سازمان تعاون روستایی است. سال گذشته فقط ارزآوری گیاهان دارویی برای کشور حدود 300 میلیون دلار و ارزآوری صادرات زعفران حدود 350 میلیون دلار بوده است. از سال گذشته که بازارهای جدید برای گیاهان دارویی و بورس زعفران راه‌اندازی شده وضعیت ین دو بخش رو به بهبود دارد. این در حالی ست که امسال تاکنون بیش از 39 هزار کیلوگرم زعفران به ارزش 12 میلیارد تومان جمع‌آوری شده است. در همین باره حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در مورد جزئیات خرید حمایتی زعفران از خرید حدود ۳۹ هزار کیلوگرم طلای سرخ به منظور حمایت از کشاورزان کشور می‌گوید: در راستای اجرای سیاستهای حمایتی دولت، در اجرای ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی این سازمان به منظور حمایت از کشاورزان تولیدکننده زعفران و به منظور پایداری تولید و تحقق ارز آوری مورد انتظار از این محصول مبادرت به خرید زعفران با قیمت‌های حمایتی تعیین شده از سوی وزارت متبوع کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه می‌کند: این سازمان در این راستا به منظور مداخله هدفمند در بازار زعفران اثرگذاری حداکثری و خرید حداقلی، اقدام به تهیه و تدوین دستورالعمل اجرائی - فنی و ابلاغ آنی به استانهای خراسان رضوی، جنوبی و شمالی کرده است. همچنین تشکیل کارگروه خرید زعفران در استانها به ریاست رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و سایر دستگاه‌های متولی و مرتبط با تنظیم بازار محصولات کشاورزی و تعیین مراکز خرید زعفران به ترتیب در استانهای خراسان رضوی ۱۸ مرکز، خراسان جنوبی ۳ مرکز خرید و خراسان شمالی ۲ مرکز خرید در مجموع ۲۳ مرکز خرید از دیگر اقدامات ما بوده است.

شیرزاد با اشاره به اینکه ۲۳ مرکز خرید در سه استان اقدام به خرید زعفران از کشاورزان کردند، توضیح می‌دهد: حدود ۳۹ هزار کیلوگرم زعفران از کشاورزان خریداری شده که در مرحله اول بیش از ۱۲ میلیارد تومان به حساب آنان واریز شده است. ۶۸ کیلوگرم زعفران در استان خراسان جنوبی و بیش از ۵۵۰ کیلوگرم خرید در استان خراسان شمالی و در خراسان رضوی بیش از ۳۸ هزار کیلوگرم انجام شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد قیمت خرید هرکیلوگرم از انواع زعفران از کشاورزان توضیح می‌دهد: قیمت هر گرم زعفران نگین ۱۰۵ هزار ریال، زعفران مشابه نگین ۹۵ هزار ریال، زعفران پوشال مرغوب ۹۰ هزار ریال و زعفران پوشال معمولی ۸۲ هزار ریال است. این طرح دارای اهداف ملی و بین‌المللی است که در دو چشم‌انداز کوتاه و بلند مدت طراحی شده و کشف بازارهای صادراتی برای محصول زعفران ضرورت اجتناب ناپذیر است.

 

احیای کشت گیاهان دارویی

گیاهان دارویی یکی دیگر از بخش‌های مورد توجه برای توسعه کشاورزی اقتصادی و اقتصاد مقاومتی است. در همین راستا طراحی بزرگترین مرکز حفظ، توسعه و احیای گیاهان دارویی در سطح ۴۸۰ هکتار از اراضی غرب کشور با مساعدت سازمان مرکزی تعاون روستایی، از جمله اقدامات مهم اتحادیه ملی گیاهان دارویی طی یکسال گذشته انجام شده است.

شیرزاد رئیس سازمان تعاون روستایی ایران در زمینه شکل گیری اتحادیه گیاهان دارویی، به عنوان یکی از مهمترین تشکل‌های مورد نیاز در بخش کشاورزی توضیح می‌دهد: از سنوات گذشته ضرورت تشکیل نهاد صنفی منسجم در این حوزه به طور جدی احساس می‌شد به ویژه آن که صنعت گیاهان دارویی ایران یکی از زیربخشهای تخصصی کشاورزی و دارای سند ملی بوده و در برنامه ششم توسعه نیز سهم مهمی را به خود اختصاص داده است. در سالهای اخیر، تولید و فرآوری گیاهان دارویی از جمله رشته‌های بالنده بخش کشاورزی با رشد متوسط سالانه ۱۵.۵ درصدی و میزان تجارت جهانی بالغ بر ۱۰۷ میلیارد دلار و پیش‌بینی توسعه بیش از ۴۵۰ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۵ میلادی بوده است.

شیرزاد می‌کند: براساس سیاست‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و حمایتهای انجام شده در تابستان سال ۱۳۹۷ نخستین انتخابات مجمع عمومی مؤسس اتحادیه سراسری گیاهان دارویی کشور با نظارت دقیق سازمان مرکزی تعاون روستایی برگزار شد که از شاخص‌های مهم این اقدام، می‌توان از انجام انتخابات بصورت الکترونیک و هوشمند در بدو تشکیل مجمع، با نظارت موثر سازمان مرکزی و مشارکت تعداد ۴۹ تشکل استانی و شهرستانی و انتخاب تعداد ۷ نفر اعضای هیئت مدیره و ۲ نفر بازرس با پراکنش جغرافیایی مناسب در سطح کشور با حداکثر آرا نام برد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در مورد دلایل و اهمیت تشکیل این اتحادیه می‌گوید: برای دست‌یابی به آینده روشن و توسعه پایدار در جهت کشت گیاهان دارویی یک کارگروه، شامل مجری طرح گیاهان دارویی معاونت باغبانی، دفتر محصولات سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری و همچنین دفتر تخصصی سازمان مرکزی تعاون روستائی و برگزاری جلسات متعدد کاربردی، هماهنگی‌های اولیه لازم برای تشکیل اتحادیه به عمل آمد.

او اضافه می‌کند: نکته حائز اهمیت در اقدامات حمایتی سازمان مرکزی تعاون روستایی به منظور تقویت جایگاه این اتحادیه نوپا، عضویت اتحادیه مرکزی تعاونی‌های تولید روستایی کشور، اتحادیه سراسری باغداران و اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی در این اتحادیه است که واکنش بسیار مناسبی را نزد ذینعفان و فعالان این حوزه در سطح کشور به دنبال داشته است.

این مقام مسئول در ارتباط با اهداف راهبردی و رئوس کلی فعالیتهای اتحادیه جدیدالتاسیس گیاهان دارویی کشور توضیح می‌دهد: هیات مدیره این اتحادیه بلافاصله پس از شکل گیری و تثبیت فیزیکی و قانونی، با همکاری سازمان تعاون روستایی و وزارت جهاد کشاورزی مبادرت به تدوین استراتژی و نقشه راه اتحادیه کرده است.

او اضافه می‌کند: از جمله اقدامات اولیه می‌توان به تهیه پیش نویس تفاهم نامه آموزش بهره‌برداران کشور در خصوص گیاهان دارویی با مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی و نظارت و همکاری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، طراحی بزرگ ترین مرکز حفظ، توسعه و احیاء گیاهان دارویی در سطح ۴۸۰ هکتار از اراضی غرب کشور و نیز طراحی نرم افزار خرید و فروش استارت‌آپی گیاهان داروئی کشور اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره  به ظرفیت گسترده حوزه گیاهان دارویی و اساسنامه تدوین شده اتحادیه در سازمان مرکزی توضیح می‌دهد: در آینده نزدیک بخش عمده‌ای از چالش‌های این حوزه در زمینه‌های مختلف همچون؛ تامین بذر، نشاء و نهاده‌های مورد نیاز، کشاورزی مبتنی بر قرارداد و برندسازی گیاهان دارویی کشور با همکاری سازمان مرکزی تعاون روستایی و تشکل‌های عضو، به بهترین نحو ممکن مدیریت و سازماندهی شود. شایان ذکر است گیاهانی نظیر زعفران، گل محمدی، آویشن شیرازی، موسیر، پنیرک، باریجه، زیره سبز و... به عنوان نمونه‌هایی از گیاهان دارای اولویت و مزیت جهانی کشور ما محسوب می‌شوند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها