جزییات طرح اعتباری ویژه تولید بانک صادرات ایران

اختصاص10 هزار میلیارد تومان منابع برای تولید

سال 98 برای بخش تولید سال سختی بوده است. از یک طرف تحریم‌های یک جانبه و از طرف دیگر قطع ارز به قیمت تعادلی باعث شد تا روزگار به بخش تولید سخت‌تر شود. مهمترین و اصلی‌ترین فشار بر دوش واحدهای تولید تامین سرمایه در گردش بود. چراکه بسیاری از واحدهای فعال به دلیل کمبود نقدینگی یا از دور تولید خارج می‌شدند یا با ظرفیت‌های بسیار پایینی اقدام به تولید می‌کنند. این ر حالی است که بانک صادرات سعی کرده با همه محدودیت‌هایی که برای تامین منابع وجود دارد، وضعیت تولید برای کشور مختل نشود.

اختصاص10 هزار میلیارد تومان منابع برای تولید

گروه اقتصادی مستقل آنلاین

حجت‌الله صیدی مدیرعامل بانک صادرات در مورد طرح‌های خاص تولید در بانک صادرات به بورس24 گفت: از جمله اقداماتی که در بانک انجام گرفته، تمرکز ما بر طرح طراوت است که بیش از 10 هزار میلیارد تومان منابع به این امر تخصیص یافته و گردش مالی این طرح در صنایع مختلف کشور می‌تواند به بیش از 60 هزار میلیارد تومان برسد. این طرح با هدف قرار دادن مصرف‌کننده نهایی و تامین‌کننده مواد اولیه، باعث رونق تولید و تامین نیاز مشتریان می‌شود و به افزایش درآمد کارمزدی بانک نیز کمک می‌کند، صنایعی چون پتروشیمی، فولاد و دارو استقبال خوبی از این طرح داشتند.

به گزارش مستقل آنلاین این در حالی است که هفته گذشته بانک مرکزی در جلسه هم اندیشی مدیران عامل بانک‌ها تاکید کرد تامین سرمایه در گردش بانک‌ها در اولویت تسهیلات دهی بانک‌ها قرار گیرد. با توجه به اینکه روند افزایش نرخ ارز به ثبات نسبی رسیده باید از طرق مختلف از جمله تامین سرمایه در گردش واحدهای صنعتی به کمک تولیدکنندگان شتافت.

بر اساس این گزارش طی شش ماهه نخست، 382.14 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله کشاورزی،صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات و متفرقه پرداخت شده است. در این مدت حدود 2111681  میلیارد ریال یعنی 55.3 درصد کل تسهیلات اعطا شده فقط به بخش تامین سرمایه در گردش اختصاص پیدا کرده است.

یکی از مهمترین ایراداتی که به اعطای تسهیلات با نرخ سود ترجیحی یا دادن یارانه به تسهیلات صنایع گرفته می‌شود انحراف این منابع برای استفاده‌هایی غیر از تولید است. البته این مشکل فقط موضوع انحراف منابع نیست بلکه مهمترین مشکل این منابع افزایش نقدینگی و ایجاد مشکلات ثانویه است.  

از یک طرف برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی نیاز به خصوص برای سرمایه در گردش با مشکل مواجه هستند و گرفتن تسهیلات با نرخ بهره بالا معضل آنها را دوچندان می‌کند و راهکار مناسبی برای تامین سرمایه در گردش آنها نیست.

طرح طراوات تا حدود زیادی توانسته این مشکل را حل کند و از همه مهمتر اینکه زنجیره تولید تا مصرف را نیز تکمیل و یکپارچه کند. یعنی از تولید کنندگان بالادست تا مصرف کننده را پوشش می‌دهد و برحسب نیاز هر بخش برای آنها برنامه‌ای منسجم و حساب شده دارد.

در واقع طراوت، اعتبارات اسنادی ریالی و داخلی ( Letter of Credit-LC) برای واحدهایی که مشکل تامین سرمایه در گردش دارند است. برای این کار متقاضی تامین سرمایه در گردش، برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه می‌کند. لازم است که 10 درصد کل مبلغ مورد نیاز خود را در بانک سپرده‌گذاری کنند. براساس این تقاضا، وثایق و دارایی‌های موجود متقاضی، سابقه گردش مالی، اهلیت و اعتبار متقاضی را می‌سنجد (اعتبار سنجی مشتری در داخل همان شعبه انجام می‌شود) سابقه اعتباری متقاضی هم سنجیده می‌شود. پس از طی مراحل این اعتبار به متقاضی داده می‌شود تا برای خرید مواد اولیه و.... به کارخانه‌ها یا تولیدکننده مواد اولیه ارائه شود. این اعتبار طی یکسال برای اعتبار گیرنده تسویه می‌شود. فردی (حقوقی یا حقیقی) که اعتبارات اسنادی را گرفته می‌تواند هم این اسناد را به بانک صادر کننده برده (ظرف دو تا سه روز) و آن را تنزیل کند یا صبر کند تا در سررسید این اسناد را تبدیل به پول کند.

این طرح برای همه بنگاه‌ها (کوچک، بزرگ و متوسط) قابل اجراست. برای مصرف کننده نیز این طرح بخشی را در نظر گرفته است. به همین منظور کارت مرابحه 50 میلیون تومانی (اعتباری) طراحی شده است. مصرف کننده می‌تواند با این طرح در یکبار خرید حدود 25 تا 26 میلیون تومان لوزام خانگی و مصرفی خریداری کند.   

این طرح هرچند که به نظر می‌رسد برای نخستین بار در سیستم بانکی و برای کمک تولیدکننده اجرا شده اما توانسته گام‌های بزرگی برای تولید بردارد. در طرح اعتباری ویژه تولید بانک صادرات ایران، واحدهای تولیدی که محصولات خود را به صورت نسیه به خریداران در ازای اعتبارات اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار صادره توسط شعب بانک صادرات ایران بفروشند، می‌توانند از تسهیلات ریالی در قالب عقد خرید دین استفاده کنند. همچنین مصرف‌کنندگان نهایی کالاهای تولید داخل نیز می‌توانند با دریافت کارت اعتباری از بانک صادرات ایران نیازهای خود را برطرف کنند.

اولویت دادن به بخش‌های تولیدی جهت استفاده از تسهیلات و تعهدات بانکی، تسهیل و تسریع در تأمین نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی، افزایش سهم بخش تولید از اعتبارات بانکی (تسهیلات و تعهدات) و کاهش هزینه‌های تولید از طریق کاهش هزینه‌های مالی واحدهای تولیدی به واسطه استفاده از اعتبارات اسنادی داخلی ریالی مدت‌دار به جای تسهیلات بانکی از مزایای طرح طراوت برای مشتریان است. تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی واحدهای تولیدی، فروشندگان مواد اولیه به واحدهای تولیدی، بنکداران و خریداران عمده محصولات واحدهای تولیدی و خرده‌فروشان و مصرف‌کنندگان نهایی محصولات تولیدی از مشمولان این طرح محسوب می‌شوند. 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها