تاثیر نوسان ارز بر قیمت طلای سرخ/خرید حمایتی زعفران تا 30 آبان‌ماه ادامه دارد

جزییات اجرای طرح خرید حمایتی زعفران در بورس اعلام شد

در پنج سال گذشته بازار زعفران در داخل و خارج کشور دچار تلاطم‌های بسیاری شده مدتها زعفران بی‌همتای ایران بدون نام و نشان و برند تجاری با قیمت ارزان صادر می‌شد.

تاثیر نوسان ارز بر قیمت طلای سرخ/خرید حمایتی زعفران تا 30 آبان‌ماه ادامه دارد

گروه اقتصاد مستقل آنلاین- شیرین سعیدی/ پس از آن تجارت زعفران تا حدودی رونق گرفت اما نه برای تجار ایرانی برای کسانی که زعفران ایران را بدون بسته‌بندی و نام و نشان می‌خریدند و به اروپا صادر می‌کردند. در اسپانیا بسته‌بندی می‌کردند و به نام «زعفران اسپانیا» دوباره به بقیه اروپا، آمریکا و کانادا صادر می‌کردند.

پس از آن بیشتر صادرکنندگان و تولیدکنندگان زعفران سعی کردند تا برندهای ثبت شده ایرانی را به جهانیان نشان دهند. به این ترتیب در داخل نیز تلاش‌هایی شد تا به تولید و تولیدکنندگان زعفران سامان بدهند. شورای ملی زعفران تشکیل شد، صندوق توسعه صادرات زعفران هم ایجاد شد.

اما همچنان تمامیت طلای سرخ در معرض تهدید بود چرا که پیاز زعفران به افغانستان قاچاق می‌شد. هر چند ابتدا گفته شد که به مقدار محدود و مشخصی پیاز زعفران به افغانستان فروخته شده تا جایگزین کشت خشخاش شود اما بخش زیادی از این پیازهای زعفران به صورت رسمی و غیررسمی به این کشور قاچاق شد. اما همچنان تلاش برای سامان دادن بازار زعفران در داخل کشور با جدیت تمام پیگیری شد.

این تلاش‌ها باعث شد تا ثبات نسبی به بازار زعفران بیاید اما همچنان این نگرانی وجود داشت که تا چه زمانی و چطور می‌شود با این وضعیت ادامه داد. بخشی از تلاش‌های وزارت جهاد کشاورزی به این موضوع معطوف شد که انحصار جغرافیایی کشت زعفران از استان خراسان برداشته شود و به شیوه آزمایشی این گیاه در مناطق دیگری که برای کشت زعفران مناسب است کشت شود.

همه این اتفاق‌ها باعث شد که ایران رتبه نخست تولید زعفران را همچنان نگه‌دارد اما تلاطم‌ها برای قیمت زعفران پابرجا بود. پس از این اتفاق‌ها بود که سیستم‌های داخلی خرید و فروش نیاز به تغییر پیدا کرد. حداقل دو سال طول کشید تا سیستمی منظم و مشخص برای خرید و فروش زعفران در بورس کالا به وجود آمد. اما همچنان بین تولید کننده و عرضه شدن این کالا در بورس یک حلقه مفقوده برای جمع‌آوری و قیمت‌گذاری زعفران وجود داشت. تعاون روستایی با توجه به شبکه گسترده در تمامی روستاهای کشور بهترین گزینه برای کمک به جمع‌آوری و دسته‌بندی زعفران و تحویل به بورس کالا بود. باتوجه به تثبیت شیوه بورس کالا برای فروش زعفران باعث شد تا ثبات نسبی به بازار زعفران بازگردد و از همه مهمتر قیمت زعفران به قیمت واقعی آن نزدیک شود.

حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در مورد تلاش‌های سازمان تعاون روستایی و شیوه مطلوب استفاده از سازوکار بورس کالا در خرید و فروش زعفران، نکاتی را بازگو می‌کند که نشان می‌دهد این سازمان با شیوه‌ای هدفمند برای کمک به بازار زعفران قدم پیش گذاشته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی زعفران اصیل ایرانی، را محصولی منحصر به فرد با ارزش‌های جهانی می‌داند که حفظ جایگاه تاریخی و بین‌المللی آن در رأس سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران قرار دارد، او می‌گوید: در سال زراعی گذشته با توجه به نوسانات ارزی، قیمت هر کیلوگرم زعفران نگین حدود ۱۳ میلیون تومان بوده ولی در سالجاری این رقم به پایین‌تر از ۸ میلیون تومان تنزل یافته که متاسفانه منشاء این کاهش شدید قیمت در خارج از کشور و با ترفندهای دامپینگی دلالان بین‌المللی بوده است.

او می‌گوید: با پیگیری‌های انجام شده توسط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی و همچنین تلاش‌های نمایندگان مردم شهرستان‌های تولیدکننده زعفران در مجلس، هماهنگی لازم با سازمان برنامه به عمل آمده و با ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی از تاریخ 8 آبان طرح خرید حمایتی زعفران از کشاورزان کلید خورده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد دلایل و چشم‌انداز مداخله هدفمند وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی در بازار زعفران کشور توضیح می‌دهد: بازیابی و تثبیت مرجعیت قیمت زعفران در ایران برای بازارهای بین‌المللی به جای تبعیت از قیمت‌های کاذب، تناسب جایگاه تجاری با جایگاه تولید و صادرات زعفران ایران در دنیا و کاهش آثار رقابت مخرب تجار غیرحرفه‌ای در بازارهای هدف صادراتی از جمله اهداف مهم این طرح حمایتی به حساب می‌آید.

 

تلاش 23 روزه برای خرید

شیرزاد در مورد اقدامات اجرایی انجام شده در روزهای اخیر در چارچوب ابلاغیه وزیر جهادکشاورزی یادآور شد: این سازمان پس از دریافت ابلاغیه، با تدوین و تصویب دستورالعمل اجرایی خرید حمایتی زعفران، نسبت به استقرار ۱۸ مرکز خرید در شهرستان‌های زعفران‌خیز استان‌های خراسان رضوی و جنوبی اقدام نموده که خوشبختانه طی یکی دو روز اخیر، با تنها خرید حمایتی دو تن زعفران، شاهد تعدیل قیمت این محصول در بازار و نزدیک شدن به قیمت‌های حمایتی بوده‌ایم.

معاون وزیر جهادکشاورزی در مورد تأمین مالی و نحوه اجرای عملیات طرح توضیح می‌دهد: به استناد بند ۱۰ ابلاغیه وزیر و مفاد دستورالعمل تنظیمی، ضمن تشکیل کارگروه‌های استانی در قطب‌های تولید زعفران با مسئولیت رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، دبیری تعاون روستایی و عضویت نمایندگان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و نظام صنفی کشاورزی، نسبت به انتخاب مباشر خرید از بین اتحادیه‌ها و تعاونی‌های روستایی و کشاورزی و انجام اقدامات نظارتی و اجرایی مبادرت خواهد شد. او اضافه می‌کند: براساس اعلام وزیر جهادکشاورزی، اولویت خرید زعفران از کشاورزان با بخش خصوصی بوده و نقش کارگروه خرید حمایتی، تعیین قیمت‌های منصفانه و رصد قیمت‌ها به منظور ایجاد تعادل و پر کردن خلأهای ناشی از نوسانات بازاری خواهد بود.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با تشریح کامل شیوه خرید حمایتی شامل حمل و نقل، انبارداری و بیمه‌گری محصول خریداری شده توضیح داد: همانند سال گذشته و به تأسی از شیوه موفق استفاده از سازوکار بورس در خرید و فروش زعفران، مطابق دستورالعمل مربوطه، کشاورزان زعفران کار با اخذ معرفی‌نامه از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه و تعیین میزان محصول قابل تحویل به یکی از انبارهای بورس کالای ایران، مراجعه کرده و پس از انجام آزمایش کیفی محصول و تایید انطباق آن با استاندارد ابلاغی قبض انبار به نام کشاورز صادر خواهد شد.

بر اساس تصمیم کمیته فنی نرخ‌گذاری زعفران، برای خریدهای حمایتی هر کیلو گرم زعفران نگین، معادل 10 میلیون و 500 هزار تومان، شبه نگین به قیمت 9 میلیون و 500 هزار تومان، زعفران رشته‌ای درجه یک 9 میلیون و رشته‌ای درجه دو معادل 8 میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده و زمان اجرای طرح از 8 آبان تا 30 آبان خواهد بود. انتظار می‌رود با توجه به شرایط مناسب سال‌جاری نظیر حمایت‌های آموزشی - ترویجی وزارت جهاد کشاورزی همراه با بارش‌های مطلوب سال زراعی، تولید محصول زعفران امسال به حدود 500 تن برسد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها