عضو اتاق بازرگانی مشهد در گفتگو با «مستقل آنلاین»

صادرکنندگان به اصلاح بخشنامه بازگشت ارز صادراتی امید دارند

مستقل آنلاین / گروه اقتصادی: دوشنبه بعد از ظهر؛ ساعتی پس از آنکه در با حضور رئیس قوه مقننه و هفت عضو هیات دولت، از تولیدکنندگان و صنعتگران نمونه در مراسم روز ملی صنعت و معدن تقدیر شد؛ با تصمیم شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، تعیین تکلیف برگشت ارز حاصل از صادرات به کمیته مشترک دولت و بخش خصوصی سپرده شد.

صادرکنندگان به اصلاح بخشنامه بازگشت ارز صادراتی امید دارند

 در هشتاد و ششمین نشست شورای گفتگو که به ریاست فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و رئیس اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، مشکلات اجرایی بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال 1398 و نحوه رفع تعهد ارز صادراتی سال 1397 صادرکنندگان، مصوب بانک مرکزی، بررسی و مقرر شد برای نهایی شدن الگوی مورد نظر، کمیته‌ای متشکل از بخش خصوصی، بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد، تشکیل شود و نظر نهایی را اعلام کند.

به نظر می رسد اراده ای جدی تر برای شنیدن نظرات بخش خصوصی در جهت بهبود و تسهیل صادرات کشور شکل گرفته است. ابتدای خردادماه سال جاری و پس از تصویب و ابلاغ بخشنامه جدید بانک مرکزی برای بازگشت ارز صادراتی بود که با ارجاع برخی مشکلات از سوی شوراهای گفت‌وگوی استانی و فعالان بخش خصوصی، بررسی مشکلات اجرایی بسته سیاستی ارزی جدید و همچنین نحوه رفع تعهد ارز صادراتی سال 1397، در دستور کار دبیرخانه شورای گفت‌وگو قرار گرفت. نتیجه جلسه شورای گفتگو اما به نحوی بود که برخی از صادرکنندگان نسبت به آینده بخشنامه ارزی و فرمول بازگشت ارز حاصل از فعالیت صادراتی امیدوار شدند.

در همین ارتباط علی شریعتی مقدم، عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد در گفتگو با «مستقل آنلاین» می گوید: بخشنامه های گذشته بانک مرکزی به نحوی بود که نشان دهنده بی توجهی دولت به پیشنهادات بخش خصوصی بود، اما با تصویب تشکیل کارگروهی برای تغییر فرمول ارز صادراتی با حضور فعال بخش خصوصی در کنار نمایندگان وزارتخانه های صمت و اقتصاد و بانک مرکزی این امید نزد برخی از صادرکنندگان شکل گرفته که می توان بخشنامه مربوط به بازگشت ارز صادراتی را به گونه ای اصلاح کرد که صادرکنندگان مطرح با انگیزه بیشتری مشغول فعالیت شوند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد ادامه داد: در بخشنامه های بانک مرکزی پیش از این مشکلات و موانع مهمی که در راه انتقال ارز به داخل کشور در زمان تحریم ها و محدود شدن ارتباطات بانکی و اقتصادی با سایر کشورها ایجاد می شود، مورد توجه قرار نگرفته بود.

شریعتی مقدم با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای صادرکنندگان با بخشنامه های متعدد بانک مرکزی، اضافه کرد: بخشنامه های پیشین بانک مرکزی به نحوی بود که بسیاری از صادرکنندگان مطرح فعالیت صادراتی خود را متوقف کردند و شاهد میدان داری صادرکنندگان خرد  و رونق بیشتر کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف بودیم.

این فعال حوزه بازرگانی ادامه داد: صادرکنندگان نسبت به مشکلات و چالش‌های کشور در دوران تحریم ها آگاهی دارند و کسی نیست که از نقایص بی‌اطلاع باشد  و قطعا با حضور در کارگروه مورد نظر شورای گفت وگو می توانند راهی برای حل این مشکلات و عبور از چالش‌ها پیش پا پیشنهاد دهند.

شریعتی مقدم در پایان گفت: نتیجه مغایرت نظر بخش خصوصی و دولت افت آمار مربوط به صادرات و کاهش میزان ارزآوری کشور است. با این حال تصمیم شورای گفتگو برای نقش و حضور پررنگ بخش خصوصی در تعیین فرمول بازگشت ارز صادراتی این امیدواری را نزد صادرکنندگان کشور به وجود آورده که اراده ای برای شنیدن نظرات و راهکارهای بخش خصوصی در دولت شکل گرفته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها