رییس خانه صنعت،معدن و تجارت جوانان:

بخش صنعت نیازمند حمایت دولت است/نمره قابل قبول صنعت در شرایط تحریم

مستقل آنلاین/آزاده کاری_انتظار می رفت در سال تولید ملی ،بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی یک بسته حمایتی از تولیدکنندگان تعریف کنند چه در زمینه تزریق منایع مالی یا امور مالیاتی که تا کنون این کار انجام نشده است. البته هنوز هم دیر نیست و دولت در صورت کمک به این بخش می تواند در انتهای سال شاهد دستاوردهای خوبی از سوی بخش صنعت و معدن باشد.

بخش صنعت نیازمند حمایت دولت است/نمره قابل قبول صنعت در شرایط تحریم

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دهم تیر ماه روز صنعت و معدن نامگذاری شده است.با توجه به مشکلات عدیده ای که بخش صنعت و معدن با آن رو به روست،این روز  می تواند فرصت مناسبی برای همگرایی بیشتر دولت و بخش خصوصی باشد و سبب شود تا دولت ها نگاه ژرف تر و واقعی تر به مهم ترین موتور محرکه اقتصاد یعنی بخش صنعت و معدن بیاندازند.علی صدری رییس خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران در گفت و گو با مستقل آنلاین به بیان چالش ها و مشکلات فعالان این حوزه پرداخت و گفت:سال گذشته با خروج امریکا از برجام مشکلات بخش صنعت تشدید شد با این وجود واحدهای صنعتی در جنگ اقتصادی نمره خوبی گرفتند و توانستند با وجود تمام سختی ها ،تولید داخل را حفظ کنند.

او در این خصوص تاکید کرد:علی رغم همه ناملایمات فعالان این بخش توانستند برنامه های خود را پیش ببرند و رشد خوبی هم داشتند.هر چند برخی واحدهای تولیدی ناچار شدند با ظرفیت های پایین کار کنند اما به هر حال تولید را متوقف نکردند.

رییس خانه صنعت،معدن و تجارت جوانان مهم ترین چالش های بخش صنعت را نبود نقدینگی، نرخ ارز و تامین مواداولیه بر شمرد و گفت:انتظار می رفت در سال تولید ملی ،بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی یک بسته حمایتی از تولیدکنندگان تعریف کنند چه در زمینه تزریق منایع مالی یا امور مالیاتی که تا کنون این کار انجام نشده است. البته هنوز هم دیر نیست و دولت در صورت کمک به این بخش می تواند در انتهای سال شاهد دستاوردهای خوبی از سوی بخش صنعت و معدن باشد.

خروج دولت از قیمت گذاری

صدری مهم ترین خواسته فعالان این حوزه را خروج دولت از قیمت گذاری ها به خصوص تعیین نرخ ارز دانست و گفت:در هیچ کجای دنیا چند نرخی کردن قیمت ارز قابل توجیه نیست. در کشورهای توسعه یافته دنیا عمدتا بازار تعیین کننده قیمت هاست.با نرخ دستوری ارز و کالا نمی توانیم اقتصاد توسعه یافته و شفاف داشته باشیم.

او ادامه داد:نرخ گذاری ارز زمینه سوء استفاده ،ایجاد رانت و فساد را برای افراد سودجو به وجود می آورد.بنابراین دولت باید دست از نرخ گذاری بردارد و به سمت اقتصاد آزاد حرکت کنیم.اقتصادی که بتواند کمک حال معیشت مردم باشد.امروز نیاز داریم تا سرمایه اصلی بخش صنعت که قشر کارگر است در رفاه و آرامش زندگی کند.کارگری که دغدغه رفاه خود و خانواده اش را داشته باشد بهره وری خوبی در واحدهای صنعتی نخواهد داشت.

این فعال بخش صنعت با اشاره به این که در شرایط جنگ اقتصادی به سر می بریم؛تصریح کرد:دولت باید در سیاست ها و برنامه ریزی هایش به خصوص در انتخاب مدیران در مسیری حرکت کند که کمک حال بخش تولید باشد تا با همکاری دو جانبه به سوی حل معضلات اقتصادی پیش برویم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها