رییس اتاق بازرگانی بیرجند در گفت و گو با مستقل آنلاین :

بی توجهی دولت در ابلاغ تبصره 18 بودجه / تولیدکنندگان همچنان سردرگم هستند

مستقل آنلاین/آزاده کاری- با گذشت 4 ماه از سال هنوز تبصره 18 بودجه به بانک ها ابلاغ نشده است. پس تسهیلات جدید چه زمانی قرار است در اختیار تولیدکنندگان قرارگیرد. انتظار تولیدکنندگان و صنعتگران این بود در سالی که به نام رونق تولید ملی نام گرفته است یک استراتژی توسعه و رونق تولید، تدوین شود تا حس کنیم تغییرات و اتفاقاتی در فضای تولید در حال رخ دادن است.

بی توجهی دولت در ابلاغ تبصره 18 بودجه / تولیدکنندگان همچنان سردرگم هستند

هر چند طی سال های اخیر  بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت های این بخش به یکی از گفتمان های غالب دولت ها تبدیل شده اما فعالان اقتصادی بخش خصوصی معتقدند که دولت ها فقط در شرایط بحرانی و در بزنگاه ها یاد بخش خصوصی می افتند.در شرایط کنونی که کشور با تحریم های گسترده مواجه است قطعا حضور بخش خصوصی می تواند کمک مناسبی جهت توسعه اقتصاد و انجام فعالیت های اقتصادی باشد.در سال جاری،  تبصره 18 بودجه سالانه کشور مهمترین نگاه دولت به بخش تولید، صنعت، معدن و پتروشیمی است و مهمترین پیامد آن رونق تولید و به تبع آن اشتغالزایی و افزایش بهره وری از طریق تکمیل طرح های نیمه تمام و بازسازی و نوسازی واحدهای موجود است. براساس برآوردهای صورت گرفته، سرجمع منابع و تسهیلات قابل تحقق در این تبصره حدود 200 هزار میلیارد ریال است که اگر به بخش خصوصی واقعی تزریق شود، می توان انتظار داشت تا حدودی اهداف پیش بینی شده در جهت تقویت تولید و ایجاد اشتغال برآورده شود.

اما با گذشت 4 ماه از سال هنوز این تبصره به بانک ها ابلاغ نشده است. محسن احتشام رییس اتاق بازرگانی بیرجند در گفت و گو با مستقل آنلاین با انتقاد از این موضوع گفت: با گذشت 4 ماه از سال هنوز تبصره 18 بودجه به بانک ها ابلاغ نشده است. پس تسهیلات جدید چه زمانی قرار است در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد. انتظار تولیدکنندگان و صنعتگران این بود در سالی که به نام رونق تولید ملی نام گرفته است یک استراتژی توسعه و رونق تولید، تدوین شود تا حس کنیم تغییرات و اتفاقاتی در فضای تولید در حال رخ دادن است و به سمت تولید محوری حرکت می کنیم اما اکنون می بینیم که 4 ماه از سال گذشته و هیچ تغییر و تحولی در راستای بهبود وضعیت تولید مشاهده نمی شود. تا کنون هیچ دستورالعمل و بخشنامه ای در این خصوص ابلاغ نشده و تولیدکنندگان همچنان سردرگم هستند.

کاهش سرمایه در گردش،‌مهم ترین معضل تولیدکنندگان

به گفته این فعال اقتصادی تورم باعث شده تا میزان سرمایه در گردش تولیدکنندگان به یک سوم کاهش یابد و تسهیلات مورد نیاز در بخش سرمایه در گردش به تولیدکنندگان تزریق نمی شود. او در این باره توضیح داد: قیمت ارز نسبت به دوسال پیش، بیش از 4 برابر شده و در نتیجه سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی نیز باید به همین میزان افزایش یابد . اما  همان طور که گفتم سرمایه در گردش نه تنها افزایش نیافته بلکه روند کاهشی داشته است.

رییس اتاق بیرجند ادامه داد: تولیدکنندگانی که در چنین شرایطی بنگاه های تولیدی خود را حفظ می کنند ایثارگران حوزه اقتصادی اند . در شرایط تحریم، تولید برخی کالاها که مواد اولیه آن ها به شکل 100درصد از  خارج وارد می شود قطعا با کاهش مواجه شده است اما بسیاری تولیدکنندگان سعی کردند تا جلوی تعطیلی واحدهای تولیدی خود را بگیرند. برخی موانع هم وجود دارند که ریشه داخلی داشته و ربطی به تحریم ها ندارند مانند همان عدم ابلاغ تبصره 18 بودجه .

برگشت ارز در بسیاری از بازارها مقدور نیست

احتشام با اشاره به مشکلات صادرکنندگان نیز گفت: مهم ترین مشکل در این بخش بازگشت ارز است . واحدهای تولیدی کوچک و متوسط قادر نیستند بخشنامه های بانک مرکزی را اجرا کنند زیرا بخش زیادی از مواد اولیه اشان را با ارز بازار آزاد تامین می کنند و بنابر بخشنامه بانک مرکزی باید ارز حاصل از صادرات خود را با قیمت ارز نیمایی در سامانه نیما بفروشند که خوب این منطقی نیست. واقعا برگشت ارز در بسیاری از بازارها مقدور نیست و مشکلات خاص خودش را دارد. انتظار ما این است که مسوولان نگاه واقعی به شرایط موجود داشته باشند.

او ادامه داد: البته مسولان بیرجند تلاش دارند تا مشکلات تولیدکنندگان را به حداقل برسانند اما تصمیمات اصلی را دولت اتخاذ می کند . در شهرستان ها بودجه ،امکانات و اختیارات نیست و چشم تولید کنندگان به تهران است. در سال تولید باید فضای کسب و کار تولید متحول شود و دولت از تولیدکنندگان حمایت بیشتری انجام دهد. در مجموع مشکلات مربوط به سرمایه در گردش ، مشکلات بانکی ،‌ مالیاتی و تامین اجتماعی مهم ترین معضلاتی اند که سال هاست تولیدکنندگان با آن ها دست و پنجه نرم می کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها