یک نماینده مجلس در گفتگو با «مستقل آنلاین»

بازار سیاه کارت سوخت مانع ساماندهی مصرف بنزین در کشور

طبق اطلاعیه شرکت ملی فرآورده‌های نفتی از 22 مرداد 98 طرح استفاده اجباری از کارت سوخت در 4 کلان‌شهر کشور اجرایی شد که قرار است به زودی در سراسر کشور به مرحله اجرا برسد. از همان ابتدا مسئولان مربوطه برای تامین زیرساخت‌های لازم اقدامات زیادی را انجام دادند، اما تغییرات چشمگیری در این خصوص رخ نداد و همچنان جایگاه‌داران برای سوخت‌گیری کارت هوشمند سوخت خود را در اختیار مالکان وسایل نقلیه قرار می‌دهند.

بازار سیاه کارت سوخت مانع ساماندهی مصرف بنزین در کشور

مستقل آنلاین / الهام صمدزاده-گروه اقتصادی: برنامه دولت برای ساماندهی مصرف بنزین در کشور، در همین گام های اول با یک مشکل مواجه شده است. چند روزی است که خبر به راه افتادن بازار سیاه کارت سوخت در جایگاه های عرضه بنزین در رسانه ها منعکس می شود. با این حال آنطور که مشخص است دولت اراده جدی دارد تا با کارت های سوخت موضوع مصرف بنزین را ساماندهی و کنترل کند.
زمزمه های احیا کارت های سوخت از سال گذشته در رسانه ها مطرح شد. با افزایش آمارهای منتشر شده درباره قاچاق سوخت، تصمیم دولتمردان را برای بازگشت کارت های سوخت به جایگاه ها توزیع بنزین جدی تر کرد. در نهایت اوایل خردادماه سال جاری بود که خبر طرح الزام استفاده از کارت سوخت شخصی منتشر شد. تاکنون نیز برای فراهم شدن زیرساخت های آن اقدامات متعددی انجام شده و آنطور که شرکت ملی پخش فراورده های نفتی اعلام کرده، قرار بر این بود ابتدا این طرح در چهار کلانشهر و سپس در کل ایران اجرایی شود.
طبق اطلاعیه شرکت ملی فرآورده های نفتی از 22 مرداد 98 طرح استفاده اجباری از کارت سوخت در 4 کلان‌شهر کشور اجرایی شد که قرار است به زودی در سراسر کشور به مرحله اجرا برسد. از همان ابتدا مسئولان مربوطه برای تامین زیرساخت های لازم اقدامات زیادی را انجام دادند، اما تغییرات چشمگیری در این خصوص رخ نداد و همچنان جایگاهداران برای سوخت گیری کارت هوشمند سوخت خود را در اختیار مالکان وسایل نقلیه قرار می دهند. شرکت ملی فرآورده های نفتی با هدف حل چنین مشکلاتی از ابتدای شهریورماه سال جاری لیتراژ کارت جایگاهداران را کاهش داد و در این راستا میزان سوخت گیری با کارت آزاد جایگاه ها در سراسر کشور در هر بار سوخت‌گیری از 60 لیتر به 30 لیتر کاهش پیدا کرد.
کارشناسان این حوزه بر این باورند که احیای مجدد کارت منافعی را به دنبال دارد، اما باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که چنین طرحی شرایط را برای سوءاستفاده برخی از افراد فراهم می کند. حالا اما به نظر می رسد شرایط نسبت به برنامه ریزی های صورت گرفته متفاوت است. کارت سوخت با هدف نظم بخشیدن به توزیع بنزین به روی کار آمد، اما شواهد حاکی از آن است که بازار سیاه کارت سوخت در پمپ بنزین ها دوباره رونق پیدا کرده و برخی از متصدیان پمپ بنزین ها از این شرایط سوءاستفاده می کنند.

بازار سیاه مانع ساماندهی مصرف سوخت


در همین ارتباط جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم در گفتگو با خبرنگار «مستقل آنلاین» می گوید: بنزین چند نرخی و سهمیه بندی نشده است، اما در شرایط فعلی براساس دستورالعمل های شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی مردم فقط باید از کارت سوخت خود برای تهیه بنزین استفاده کنند. حتی طبق توضیحات مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی مشکلی برای افرادی -که کارت سوخت آنها مفقود شده یا هنوز تهیه نکرده اند- ایجاد نخواهد شد چراکه مجددا برای آنها صادر خواهد شد.
این نماینده مجلس دهم ادامه داد: استفاده از کارت جایگاهداران تا زمان اجرای کامل این طرح با هدف جلوگیری از به زحمت افتادن مردم ادامه دارد. هدف اصلی و مهم از اجرای طرح استفاده مجدد از کارت های سوخت جلوگیری از قاچاق سوخت بدون افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در کشور است چراکه در شرایط اقتصادی فعلی، مردم تحمل افزایش قیمت سوخت را ندارند. با این حال در چنین شرایطی نباید فرصت ایجاد بازار سیاه کارت سوخت داده شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به برخی گزارش های منتشر شده درباره سوءاستفاده و ایجاد بازار سیاه در استفاده از کارت های سوخت، افزود: باتوجه به شرایط اجرای طرح احیا کارت سوخت نباید مسئله یا تخلف جدی صورت گرفته باشد و استفاده مردم از کارت جایگاهداران با مشکل جدی مواجه شده باشد. حقیقت این است که دولت باید به صورت جدی بساط بازار کارت سیاه سوخت را جمع کند و اجازه گسترش آن را ندهند. با ایجاد بازار سیاه کارت سوخت، نمی توانیم به ساماندهی مصرف بنزین در کشور امیدوار باشیم.
میرزایی در پایان گفت: باتوجه به بررسی های جامع صورت گرفته و جلسات متعدد وزارت نفت با کمیسیون انرژی، بعید است جای سوءاستفاده‌ در زمینه کارت سوخت باقی مانده باشد چراکه مسئولان مربوطه تمامی جوانب آن را پیش از این سنجیده اند، در چنین شرایطی جایگاهداران نمی توانند خلاف آنچه از آنها خواسته شده رفتار کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها