عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با «مستقل آنلاین»

ثبات به بازار ارز برگشته؛ اما فعالان اقتصادی تردید دارند

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی سیاست های شتاب زده دولت پس از افزایش نرخ ارز در باز شدن راه تخلف ها و دور زدن قانون توسط عده‌ای تاثیرگذار بوده است. از طرف دیگر باید در نظر داشت که وقتی تحریم ها شروع می شود، بحث دور زدن تحریم هم برای حفظ حیات اقتصاد کشور تبدیل به یک اجبار می شود. در چنین شرایطی خواهی نخواهی فعالیت هایی پشت پرده انجام خواهد شد که بخشی از آن با فساد همراه خواهد بود


ثبات به بازار ارز برگشته؛ اما فعالان اقتصادی تردید دارند

مستقل آنلاین / گروه اقتصادی: سیاست های بانک مرکزی در ارتباط با کنترل و ایجاد ثبات در بازار ارز طی هفته های گذشته نتایج مثبتی به همراه داشته است. بررسی وضعیت بازار ارز در این مدت نشان می دهد که آرامش نسبی به بازار ارز بازگشته است. با این حال بسیاری از معتقدند که این کاهش قیمت ارز در بازار و ایجاد ثبات نسبی هنوز نتوانسته اعتماد فعالان اقتصادی را جلب کند و آنها برای ادامه فعالیت های اقتصادی خود هنوز با تردیدهایی مواجه هستند.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی سیاست های شتاب زده دولت پس از افزایش نرخ ارز در باز شدن راه تخلف ها و دور زدن قانون توسط عده‌ای تاثیرگذار بوده است. از طرف دیگر باید در نظر داشت که وقتی تحریم ها شروع می شود، بحث دور زدن تحریم هم برای حفظ حیات اقتصاد کشور تبدیل به یک اجبار می شود. در چنین شرایطی خواهی نخواهی فعالیت هایی پشت پرده انجام خواهد شد که بخشی از آن با فساد همراه خواهد بود. در این میان سیاست های شتاب زده و سیاست های تجربه شده وضعیت را برای مردم و برای اقتصاد کشور بدتر خواهد کرد.

تاثیر شوک ارزی و ایجاد رانت با تخصیص ارز دولتی

در همین ارتباط داوود سوری، عضو هیات علمی موسسه عالی بانکداری و دانشگاه شریف پیش از این در گفتگو با پایگاه خبری اتاق ایران گفته بود که گاهی شوک هایی به اقتصاد کشور وارد می شود که ناگزیر باید برای آنها در کوتاه مدت برنامه داشت ولی همین شوک ها هم قابل پیش بینی است. تحریم ها اگرچه قابل کنترل نیستند ولی می توانستیم آن را پیش بینی کنیم. ما در این شرایط نیازمند برنامه ریزی سازگار با شرایط هستیم.

از طرف دیگر وحید شقاقی شهری، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی پیش از این گفته است که نظام چند نرخی ارزی وقتی با نظارت دقیق همراه نباشد به همراه خود رانت دارد. اشاره این کارشناس اقتصادی به این مساله است که سال گذشته رانت بزرگی در کشور توزیع شد و فساد بزرگی رخ داد. به اعتقاد شقاقی شهری، مسئله اصلی این است که ما از سال گذشته به دلیل به هم خوردن تعادل اقتصاد ایران و نوسانات ارزی درگیر توزیع ارز ترجیحی شده ایم که ماحصل این کار ایجاد فساد در کشور بوده است.

تردید در فعالان اقتصادی باقی مانده است

در همین ارتباط عباس آرگون، عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با «مستقل آنلاین» درباره تردیدهای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان برای ادامه فعالیت در فضای اقتصادی کشور، گفت: با عملکرد درست بانک مرکزی طی هفته های گذشته به نظر می رسد که ثبات و آرامش نسبی در بازار ارز ایجاد شده است، با این حال تاثیر منفی شوک ارزی طی ماه های گذشته موجب شده تا گروهی از تولیدکنندگان با تردید به وضعیت پیش روی بازار ارز و تولید در کشور نگاه کنند.

این کارشناس و فعال اقتصادی با اشاره به عملکرد قابل دفاع بانک مرکزی در کنترل وضعیت بازار ارز، ادامه داد: با توجه به سیاست گذاری صورت گرفته از سوی بانک مرکزی و با استفاده از ابزارهای کنترلی و مدیریتی به نظر می رسد که ثبات نسبی به بازار ارز برگشته و در صورت بازگشت آرامش به فضای اقتصادی کشور، می توان به فعالیت های تولیدی و صنعتی در کشور نیز در سایه ثبات بازار ارز امیدوار بود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: حقیقت این است که ر شرایط جدید اقتصادی که خیلی از بنگاه‌های اقتصادی با مشکل بقا مواجه هستند. با این حال گروهی از صنایع در کشور وجود دارند که مشکلات کمتری در حوزه کاری خود دارند؛ این صنایع کالاهای خود را صادر می کنند و نیاز ارزی خود را تأمین می کنند. البته دولت باید تک نرخی کردن ارز را مورد توجه قرار دهد؛ در این صورت صادرکننده می تواند پیش بینی کند که کالای خود را با چه نرخی باید صادر کنند؛ چه برنامه و راهبردی در پیش گیرد و چگونه برای اهداف بلندمدت خود برنامه ریزی کنند.

وی درباره لزوم ایجاد ثبات و آرامش در بازار ارز در کشور برای فضای اقتصاد و تولید کشور، خاطرنشان کرد: هرچند در شرایط حاضر ثبات نسبی به بازار ارز بازگشته است؛ ولی نباید انتظار داشت که تلاطم چندین ماهه با یک ماه ثبات به فراموشی سپرده شود. هنوز فعالان اقتصادی به بازار و ثبات نسبی آن خوش بین نیستند و نمی توانند روی آن برنامه ریزی بادوام و بلندمدت داشته باشند. هنوز هم فعالان اقتصادی امیدوار هستند به ادامه ثبات در بازار ندارند اما اگر این ثبات ادامه یابد قطعا ارز هم به سمت تک نرخی شدن پیش می رود و در این صورت رویه های تولیدی به سمت آرامش حرکت خواهد کرد.

آرگون در پایان گفت: برخی از صنایع در کشور به سمت ورشکستگی پیش رفته ولی برخی از صنایع هنوز سرپا هستند و صادرات دارند. دولت باید از صنایع با نرخ اشتغالزایی بالا حمایت کند. اما صنایع بیمار با حمایت و تسهیلات مالی نمی توانند خود را از ورشکستگی نجات دهند. در نهایت اینکه اگر این ثبات نرخ ارز ادامه داشته باشد می توان به آینده اقتصاد کشور و کنترل تورم امیدوار باشیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها