عضو کمیسیون اقتصادی در گفتگو با «مستقل آنلاین»

حمایت از صنایع کوچک برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی

مستقل آنلاین / گروه اقتصادی: قطع وابستگی بودجه های کشور به درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت خام ایران در بازارهای جهانی، مدت هاست که تبدیل به یکی از برنامه های مهم اقتصادی دولت های مختلف شده است. حالا و در زمانی که اعمال تحریم های یکجانبه آمریکا علیه اقتصاد ایران، محدودیت های بیشتری برای فروش نفت ایجاد کرده و درآمدهای حاصل از این شیوه در حال کاهش است، موضوع کاهش یا قطع وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی بیشتر از گذشته ضرورت اجرایی خود را نشان می دهد.


حمایت از صنایع کوچک برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی

اصول سیاست های اقتصاد مقاومتی سال ها قبل پیشنهاد قطع وابستگی به درآمدهای نفتی برای اقتصاد کشور را به عنوان یک راهکار اصلی پیشنهاد داده است. درون زا و برون نگر بودن اقتصاد از مهمترین شاخصه های اقتصاد مقاومتی در کشور است. از طرف دیگر به نظر می رسد که دولت برای جایگزین شدن درآمدهای مالیاتی به جای درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت، تصمیم های نهایی را گرفته و در حال اجرایی کردن این برنامه است. 

برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که برای کاهش میزان وابستگی به درآمدهای نفتی مهمترین مساله نگاه توسعه ای به صنایع کوچک و متوسط فعال در فضای اقتصادی کشور است. می توان با حمایت از واحدهای تولیدی که در حال حاضر مشغول فعالیت هستند به کاهش آمار بیکاری و افزایش میزان سهم این واحدها از تولید ناخالص داخلی کمک کرد. از طرف دیگر نگاه صادرات محور در حمایت از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در عمل می تواند گسترش صادرات و کسب درآمدهای ارزی بیشتر برای کشور به همراه داشته باشد. 

رونق تولید و قطع وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی 

در همین ارتباط علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم در گفتگو با خبرنگار «مستقل آنلاین» درباره ضرورت قطع وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی کشور می گوید: باید به ظرفیت‌های درون کشور برای رونق تولید تکیه شود. اشتغال تنها از طریق تولید در داخل کشور ایجاد می شود. رونق تولید، بهبود ارزش پول ملی و وضعیت کسب و کار، جدا کردن اقتصاد از نفت، تبدیل دخالت دولت در اقتصاد، با رویکرد هدایت و نظارت و نیز قطع دست مفسدان و قاچاقیان کشور از اولویت‌‌های امروز اقتصاد کشور است. 

این نماینده مجلس دهم ادامه داد: به نظر می رسد که طی سال های گذشته برنامه اقتصادی کشور جزیره ای شده است. در این وضعیت اقتصادی اعتماد عمومی به برنامه های دولت تنها با ثبات در بازار به وجود می‌آید. به این ترتیب می توانیم بگوییم که جزیره ای عمل کردن در حوزه اقتصاد طی سال های گذشته نتیجه مثبتی به همراه نداشته است و در عمل موجب بروز وضعیت موجود شده است. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم اضافه کرد: با جدا کردن اقتصاد کشور از درآمدهای نفتی، پیش بینی می شود به جایی خواهیم رسید که محتاج باشیم که از کشورهای دیگر نیروی کار وارد کشور کنیم و معزل بیکاری برای همیشه از کشور رفع خواهد شد. این در حالی است که اقتصاد نفتی کمکی به توسعه اقتصاد کشور نمی کند و ثمره اقتصاد نفتی در کشور، معضلاتی نظیر بیکاری را برای کشور ایجاد کرده است. 

کریمی با بیان این نکته که نباید در بودجه های سالیانه به درآمدهای حاصل از فروش نفت وابستگی زیادی داشت، ادامه داد: در حال حاضر اولویت سنجی برای اقتصاد کشور یکی از مهمترین برنامه هاست. باید بتوانیم با تقویت نیروی انسانی و استفاده از پتانسیل جوانان با ایجاد مشاغل خانگی و کارگاه ها و صنایع کوچک و زودبازده کار را به جایی برسانیم که درآمد کشور چنان شود که کمتر به درآمد حاصل از نفت نیار داشته باشیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها