زمان تحویل خودرو‌های وارداتی کی خواهد بود؟/ کدام خودرو‌ها در سامانه یکپارچه عرضه می‌شوند؟

جواب شش سوال رایج درباره آغاز فروش خودرو‌های وارداتی.

زمان تحویل خودرو‌های وارداتی کی خواهد بود؟/ کدام خودرو‌ها در سامانه یکپارچه عرضه می‌شوند؟

قیمت تمام‌شده خودرو‌های وارداتی با چیزی که به‌اسم قیمت قطعی در سامانه یکپارچه اعلام شده، تفاوت دارد.

فروش خودرو‌های وارداتی سروشکل جدی‌تری پیدا کرده است. بعد از تعیین تکلیف قیمت یک‌سری از مدل‌ها در هفته اول آبان توسط سازمان حمایت حالا شش محصول مختلف در دسترس متقاضیان قرار گرفته و آن‌ها تا پایان هفته جاری برای انتخاب گزینه موردنظر فرجه دارند. در این مطلب شش‌تا از سوال‌ها و ابهام‌هایی که ممکن است با بازگشایی سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی مطرح شود را بررسی می‌کنیم.

سامانه یکپارچه برای همه خریداران باز می‌شود؟

سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی درحالی از روز سه‌شنبه بازگشایی می‌شود که در این مرحله چیزی به اسم ثبت‌نام از متقاضیان جدید وجود ندارد. قرار است سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی در دسترس آن دسته از متقاضیانی قرار بگیرد که اسفند پارسال در بستر همین سامانه یکپارچه مراحل ثبت‌نام را پشت‌سر گذاشتند و مهرماه امسال تکلیف نوبت‌دهی و انتخاب اولویت‌های آن‌ها مشخص شده است.

براساس اطلاعیه شماره چهار که روز دوشنبه ۱۵ آبان در سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی بارگذاری شده، این سامانه از روز سه‌شنبه ۱۶ آبان برای متقضیان فعال می‌شود و این مرحله از فروش خودرو‌های وارداتی تا ساعت ۱۲ شب روز پنجشنبه ۱۸ آبان ادامه خواهد داشت.

کدام خودرو‌ها در سامانه یکپارچه عرضه می‌شوند؟

سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی در این مقطع با حضور پنج واردکننده و درمجموع شش محصول دردسترس متقاضیان قرار می‌گیرد. ماموت‌خودرو علاوه بر جتا VS۵ که یک شاسی‌بلند است، جتا VS۷ را هم به میدان آورده که از نظر فنی فرقی با VS۵ ندارد، اما علاوه بر ابعاد بزرگتر آپشن‌های بیشتری دارد.

کیا سونت که شاسی‌بلند کوشاخودرو است، از یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی کمک می‌گیرد و پارس‌خودرو آماده عرضه شاسی‌بلند دیگری به‌اسم زوتی DL۵ است. مدل‌هایی که اسم بردیم، با قیمت قطعی درمبادی فروش عرضه می‌شوند، اما دو محصول دیگر یعنی فیات ۵۰۰ از پارسیان موتور مانلی و سوزوکی سیات راساموتور با قیمت‌های علی‌الحساب در سامانه قرار گرفتند.

قیمت فروش قطعی خودرو‌های وارداتی افزایش پیدا می‌کند؟

بله. قیمت خودرو‌های وارداتی که در سامانه یکپارچه به‌چشم می‌خورد، بدون درنظرگرفتن هزینه‌ها و عوارض قانونی محاسبه شده است. به این عدد‌ها هزینه‌های لازم برای صدور گواهی خودرو اسقاطی، کرایه حمل، مالیات بر ارزش افزوده و هزینه‌های شماره‌گذاری هم اضافه می‌شود.

جتا VS۷ فعلا با قیمت دو میلیارد و ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گران‌ترین گزینه است و آنطرف ارزان‌ترین خودرو وارداتی که تکلیف قیمتش مشخص شده، زوتی DL۵ است که فارق از آیتم‌هایی که گفتیم، ۸۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

تعرفه مدل‌های عرضه‌شده چقدر است؟​

قیمتن خودرو‌های وارداتی که در این مرحله عرضه شدند، تعرفه ۱۰ تا ۱۲۰ درصدی محاسبه شده است. مثلا جتا VS۷ که قرار است حداقل دو میلیارد و ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود، در چین حدود ۲۱ هزار دلار ارزش دارد که کمتر از یک میلیارد و ۸۰ میلیون است.

قیمت جتا VS۵ هم در چین از ۲۰ هزار دلار یعنی یک میلیارد و ۲۰ میلیون فراتر نمی‌رود، اما متقاضیان آن باید حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون هزینه کنند. قیمت کیا سونت هم در نسخه فول‌آپشن حدود ۱۶ هزار دلار تخمین زده می‌شود. یعنی حدود ۸۰۰ میلیون. اما قیمت کیا سونت در سامانه یکپارچه نزدیک یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون اعلام شده است. زوتی DL۵ هم یک مدل تقریبا ۱۵ هزار دلاری است، ۸۲۶ میلیون فروخته می‌شود.

فرجه لازم برای تسویه حساب با وارد‌کننده چقدر است؟

متقاضیان سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی بعد از مرحله ثبت‌نام و دریافت پیامک فراخوان از وارد‌کننده‌ها به‌مدت پنج روز برای تسویه حساب فرصت دارد. نکته مهم اینجاست که براساس اطلاعیه جدید سامانه یکپارچه، واریز نکردن وجه بعد از پنج روز به‌معنی انصراف از طرح است و متقاضی از اولویت‌بندی کنار گذاشته می‌شود.

نکته مهم بعدی هم این است که مبلغ پرداختی بابت مدل‌هایی که قیمتشان به شکل علی‌الحساب اعلام شده، ۵۰ درصد همان قیمت علی‌الحساب خواهد بود، اما شرکت‌های وارد کننده بابت مدل‌هایی که تکلیفشان مشخص شده، مجاز به دریافت کل هزینه هستند.

زمان تحویل خودرو‌های وارداتی کی خواهد بود؟

خودرو‌های وارداتی که در بستر سامانه یکپارچه عرضه شدند، نهایتا سه ماه دیگر یعنی اواسط بهمن تحویل داده می‌شوند. به‌همین خاطر واردکنند‌ها موظف شدند حداکثر تا سه ماه بعد از انعقاد قرارداد نسبت به صدور دعوت‌نامه تکمیل وجه اقدام کنند. حالا اگر وارد‌کننده‌ها بدقولی کنند، طبق آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو مشمول جریمه تاخیر در تحویل می‌شوند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها